Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Backkameran fungerar bara i låg fart. Jag menade också för att kunna se ut. Repar rutan gör den om man kör den torr i grusen. Men det finns spolning.

Här kan vi i alla fall klart fastslå att bakrutan, ja hela bakändan på bilen skitar ner sig lika glatt vare sig man har stänkskydd eller ej. Det är underkanterna bakom hjulen som skitar ner sig mindre med stänkskydd.
När jag monterade på min XC70 behövde det varken nitas eller borras någonting. Bara att skruva ut befintliga skruvar och sätta i nya, som var lite längre.
V70II akilleshäl är att bilen smutsar ner sig någor enormt nu under vintern.
Jag reagerade direkt på detta när jag hämtade ut min fd V70 vintern 2010.
Bakrutan sätts igen direkt efter någon kilometer, sidorutorna fram och även sidospeglarna är svåra att hålla rena.
Sidospeglarna sätter igång någon typ av virvel av luften kring bilen så att man får baksug även så att smutsvatten sätter sig på spegelglaset och på sidorutan.

Som någon skrev "Nope men jag har bla 2 ytterbackspeglar" .....det har man , men vad hjälper det när man inte ser något i dom.

Enda chansen att se ut genom bakrutan är att låta torkaren gå hela tiden.
Skillnaden mot XC60 är enorm där blir bakrutan knappt smutsig, där ser man att lite modern design kan lösa ett stort problem !
apersson850 skrev:Backkameran fungerar bara i låg fart. Jag menade också för att kunna se ut. Repar rutan gör den om man kör den torr i grusen. Men det finns spolning.

Här kan vi i alla fall klart fastslå att bakrutan, ja hela bakändan på bilen skitar ner sig lika glatt vare sig man har stänkskydd eller ej. Det är underkanterna bakom hjulen som skitar ner sig mindre med stänkskydd.
När jag monterade på min XC70 behövde det varken nitas eller borras någonting. Bara att skruva ut befintliga skruvar och sätta i nya, som var lite längre.
Hej! Funderar själv på att sätta stänklappar fram o bak, ser riktigt schysst ut. Verkar som man själv utan större ingrepp kan montera dem, kanske till och med utan att ta av hjulen? Ha det gott!

EDIT! Hittade original tråden om montering, sorry!
Har stänkskydd runtom och takspoiler caspianblå och djävligt skitig bil speciellt bak.
Men visst blir det bättre i alla stycken.
Flygrost får du i alla fall oaktat däckval pillade just bort några rackare från främre numerplåten (vaskade bilen i den härliga stormen)
Det enda som funkar 100% är en sådan här, ful som fan, den skickade ned ren luft (som kommer farandes längs taket) över bakruta/lucka så den höll sig ren och fin i alla vädrer. Funkade kanon.

Bild

Alla lastbilar har ju fortfarande sådana som håller sidorna rena, går fan inte att köra utan.

Bild

Moderna bilar har ju motsatsen, en spoiler som skapar ett sug som damsuger upp all skit från marken och applicerar nämnda skit direkt på rutan

Bild
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]