Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Har upplevt ungefär samma sak i vintras när det var kallt ute.. Varmt o gosigt i början men efter ett tag är man tvungen att ratta upp värmen några grader för att behålla värmen.
Har en V70 D3 MY13 som gått 1100mil nu.
av corzair
Jag har haft min bil i 1 1/5 år nu och i stort alltid haft den på 20 grader, kört riktiga långresor på 120mil utan att stanna och inte märkt av någon temperatur skillnad alls så att det skulle vara ett standard fel köper jag inte.
av aka06iah
Hej!

Nu har kylan kommit sedan ett tag till norra Sverige. Detta problem med kallras har återigen blivit aktuell, så jag passar på att väcka tråden och höra om någon har ny information eller tips att komma med! Vore ju jävligt trist om många har det här problemet, det blir rätt irriterande när det är rejält kallt ute.
av corzair
Jag kryper till korset och medger även jag att detta fenomen uppstår ibland, men verkar snarare vara tillfälliga dippar än ihållande temperatursänkning.

Hur värms kupé luften, Är det elektriskt element, motorn eller bränslevärmaren?
Användarvisningsbild
av joel80
Har också upplevt att det händer ibland på min V70 D3.. Inte mycket men att det blir en viss skillnad efter ett par mils körning, och att om man ska behålla den värme man fick när bilen blev varm får man justera upp en grad typ.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag fick ny programvara i ccm på min service förra fredagen (v70 -12) kanske var en fix? Har inte hunnit märka nåt innan dess dock.
av Petke
Har aldrig tänkt på detta, men det är möjligt att mina bilar gjort samma sak.
En tanke bara. Det kan inte vara så att bilen drar på ett högt varmt ruftflöde i början för att snabbt få kupen varm. När kupen har rätt temperatur så sjunker luftflödet och föraren har inte längre en varm o go fläkt som blåser på sig, alltså upplevs det kallare trots att kupen har rätt temperatur. Att föraren kommer utifrån och är lite frusen i början förstärker ju bara intrycket av att det är varmt i början. Jag vet ju själv att jag ofta får ta av mig jackan efter en stund för jag tycker det är varmt, några mil senare när jag suttit stilla en stund så får jag ofta höja tempen. Men det kan räcka att jag stannar för att tanka och får röra lite på mig, så tycker jag det är för varmt i bilen igen.
av aka06iah
Låter som att fler personer upplever något som liknar mitt problem. Igår åkte jag mellan Kiruna och Gällivare, en resa på drygt 12 mil som tar knappt 1h30m. Yttertemperaturen låg på -12 till -20 under resans gång. Satte klimatanläggningen på AUTO och 20 grader. Efter några minuters åkning kommer som sig bör varmluft, snart i mängder, och det blir rätt fort varmt och skönt i bilen. Jag har inte mätt temperaturen i bilen med extern termometer, men behagligt att sitta å köra i en tunnare långärmad tröja trots kallt väder ute. Jämn/stabil temperatur upplever jag.

Efter kanske 40 minuters körning, utan att ändra någon inställning, börjar det succesivt att bli kallare i bilen. Luften som kommer genom ventilationen blir långsamt mindre och mindre varm, för att övergå till regelrätt KALLUFT. Återigen har jag inte mätt temperaturen på den inkommande luften, men med rådande yttertemperatur blir det så småningom så pass kallt i bilen att jag får ta på mig jacka för att inte börja frysa...

Och för att bibehålla behaglig "tröjtemperatur" i kupén är jag tvungen att skruva upp gradantalet på reglaget till 27-28 grader. Så det är ganska stora justeringar som plötsligt krävs för att bibehålla temperaturen. Resan gjordes i mörker.

Jag har tidigare åkt Öland - Stockholm, ca. 50 mil, i kall väderlek, och envist inte rört temperaturreglaget för att försöka ta reda på om klimatanläggningen har en tillfällig "svacka" och kanske hostar upp sig efter några mil, men inte under dessa 50 mil i alla fall. Och då har den ju fått några timmar på sig...

Så värme kan klimatanläggningen uppenbarligen producera, bara man gör våldsamma höjningar på inställningen Det verkar däremot vara något som svajjar ordentligt vad gäller den automatiska funktionen.

Några idéer kring orsak till problemet utifrån min berättelse med krav på omfattande höjning på reglagen för att bibehålla värmen?

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]