Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har 7000 mil i en 2,0F och 5.000 mil i en 2,5FT. De hade exakt samma snittförbrukning efter alla dessa mil och samma typ av körning. Jag har alltid mätt exakt förbrukning vid pump. 1,22 l/mil blev det för båda bilar. Skillnaden i motor är enorm. Att bara titta på effekten i sig säger en hel del (86 hk) men vridet är 340Nm mot 190Nm har jag för mig. Med turbon har du dessutom detta vrid i ett brett register från 1700-4800 varv. Det kommer du inte ens i närheten av med 2,0F. Den måste varvas för att ge något.

Med tanke på att det formligen sprutat ut 2,5Ft med R-designpaket så borde dessa tinga ett rimligt bra pris på begagnatmarknaden.

2,0F är ingen värdelös motor men med tanke på att bilen inte lär bli jättemycket billigare att äga och skillnaden i motor är så stor så skulle jag aldrig tveka utan välja en 2,5FT alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av Camel
Racetwin2 skrev:Med tanke på att det formligen sprutat ut 2,5Ft med R-designpaket så borde dessa tinga ett rimligt bra pris på begagnatmarknaden.
Enligt "bilpriser.se" ligger min V70II 2,5FT R-design MY11(7 månader 1600 mil) idag på ett inbytespris på 250K-262K. Köppriset hos bilhandlare 279K. Kostade 317K ny.
Det blir en värdeminskning på (317-250/1600) över 40 kr/mil. Vem sa att bränslekostnaden är dyr? :roll:
av PeterA
Kör en 2.5FT MY11 och är grymt överaskad av förbrukning på de två tankar jag kört (tyvärr endast BF95, etanolpumpen var ju tom :evil: )
första tanken Kristianstad-Göteborg med +20km/h på mätaren 0,81l samt GBG-Skövde 0,73l +10km/h.

Nu köpte jag inte bilen för att spara in på bränslekostnader utan för att jag ville åt den 5cylindriga turbomotorn. Provkörde Volvos nya 4cyl (T4 samt T5) och det kändes som att köra omkring i en ford Mondeo vilket i sig inte är fel men känns långt ifrån lika premium som den gamla goa femman så det fick bli en ytterst lätt begagnad R-design istället.
av Mwi
Jag kör en 2,5 Ft automat 2010 och bränsleförbrukningen kan pendla kraftigt från 0,9 l/mil vid landsvägskörning, gäller med fru och barn i bilen och inga omkörningar med fullgas samt under 120 km/h. Upptill 2,24 l/mil vid stadskörning på vintern med lite hårdgas vid stoppljusen allt är på E85.
2,5 Ft motorn verkar vara ganska känslig på gaspådrag, tyvärr inbjuder den till att gasa :D Sedan har jag uppfattningen om att V70II drar markant mer över 120 km/h helt ovetenskapligt tycker jag att förbrukningen ökar med ca. 1,5 dl/mil om man ökar hastigheten från 120 km/h till 130 km/h på farthållaren. Men som en skrev tidigare det är inte bränslekostnaden som är den stora utgiften om man bara kör 1000 till 1500 mil/år.
av Rådlös
Jag har en V70 2.0 F -08. Jag har inte någon annan likvärdig att jämföra med, så jag berättar i stället att min genomsnittlga förbrukning ligger på 1,18 l/mil.
Och det är säkert skillnad på motorerna. Det känns många gånger som att man vill ha en overdrive i bilen när man kör landsvägsfart.
Däremot kan jag säga emot "offsider" i hans uttalande om att etanolmotorer skulle fara illa på något sätt. Det finns dom som har "garagekonverterat" sina gamla fossilbilar och kört med dom i omkring 10 år! Själv körde jag blandtankat, 30%, i mer än 5 år och lika många tusen mil i en 245 -92 utan problem. Den bilen går ännu.
av perhall
Enligt flera åkare på Taxi Stockholm så mår varken etanol- eller gasbilarna bra efter 15-20 000 mil. Åkte nyligen med en FT som rullat 27 vilket jag kommenterade. "Jo, men toppen är renoverad, det är bara bensin- och dieselbilar som går så här länge utan problem." Så helt taget ur luften är det nog inte.

Det var faktiskt detta som fick mig att välja en T4 och inte en T4F.

Däremot har jag inte hört någon med normala körsträckor som har problem med FT-bilar. Men jag kan inte se annat än att Taxi Stockholms erfarenheter är värdefulla. De kör mycket men sansat (jo det är länge sedan taxibilar körde mycket snabbare än vanliga bilar, åtminstone i Stockholm...)./PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Åkeriet jag jobbade på har i dagarna bytt ut en 2,5FT. Den har rullat c:a 36.000 mil, motorn aldrig öppnad. Lika med de 2,0F som funnits i åkeriet c:a 36.000 mil utan problem. Sköt om bilen med oljebyten och dyl. så håller de lika med bensin och dieselbilarna.
Användarvisningsbild
av crumpets
offsider skrev:Apropå etanolbilar, en kollega skulle byta in sin V50 1.8f hos en handlare, och denne ville knappt ta i bilen med tång. Enligt handlaren så mår etanolmotorerna på de bilar som rullat uppemot 18-20 tusen mil otroligt dåligt. Kan det stämma?

Han visste att den skulle bli svårsåld, inte mer än så. Vi byter in massvis med biopowersaabar pga att vi måste, men tyvärr blir de ofta riktiga bänknötare för att alla ska ha diesel idag.
Har dock aldrig nånsin märkt nån skillnad i skick på bilarna. Det är bara så att din säljare ville att du skulle sälja den privat, och utan att ha ett horn i sidan mot honom ska du sedan för pengarna köpa bil av honom.
Användarvisningsbild
av crumpets
perhall skrev:Enligt flera åkare på Taxi Stockholm så mår varken etanol- eller gasbilarna bra efter 15-20 000 mil. Åkte nyligen med en FT som rullat 27 vilket jag kommenterade. "Jo, men toppen är renoverad, det är bara bensin- och dieselbilar som går så här länge utan problem." Så helt taget ur luften är det nog inte.

Det var faktiskt detta som fick mig att välja en T4 och inte en T4F.

Däremot har jag inte hört någon med normala körsträckor som har problem med FT-bilar. Men jag kan inte se annat än att Taxi Stockholms erfarenheter är värdefulla. De kör mycket men sansat (jo det är länge sedan taxibilar körde mycket snabbare än vanliga bilar, åtminstone i Stockholm...)./PH

Varför skulle GAS vara sämre för motorn? :shock:
Att packningar och grejer i gas-systemet kan bli dåliga köper jag, men metan måste ju vara BETYDLIGT mindre aggressivt än bensin. Det låter som att han var en gnällig gubbe som hatar allt nytt. Dessa finns det _MÅNGA_ av.
av perhall
Jag känner en stor aktör i Taxi Stockholm, f ö en av de gladaste och mest positiva människor jag känner. Enligt honom så håller etanol- och gasbilar betydligt sämre än diesel och bensin. Gas-Passater, etanol-Volvo och bi-fuel-Volvo (de senare värst) har skapat många problem.

Det är väl ingen nyhet att etanol-saabar och etanol-fordar har haft en massa problem som inte bensin-dito har haft? Det låter på er här som att etanol inte kan skapa problem...

AFV-bilarna verkar funka bra dock, än så länge...
PH

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]