Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
När jag byter bil om 2 år och har kört ca.9000mil så bryr jag mig inte ett shit om jag tjänat eller förlorat nån lusentapp dom här åren, viktigast för mig är att jag gillar den motor jag har idag och sen att man inte behöver besöka macken så ofta är ganska skönt. :D

Behöver jag säga att jag är supernöjd med min D3:a :D
Det skiljer inga 40.000kr begagnat mellan exempelvis D5 och 2.5T om man kollar på 3-4 år gamla V70II. Alltså har du gjort en ren förlust ur ett andrahandsvärdesperspektiv att välja dieseln.

Håller med B20. Det är påfallande många svenskar just nu som inte kan räkna. Räknar man med högre skatt, högre servicekostnader (partikelfilter osv) och högre kapitalkostnad så ser det inte alls lika fördelaktigt ut att åka diesel som många tror.

Sen kan man förstås åka diesel för karaktärens skull. Just T4 lockar exempelvis inte mig alls.
Jag har aldrig ägt en diesel och har inte kört dem speciellt ofta, men när jag bestämde mig för en xc70 D5 så var det för att det var en bättre drag bil och ska faktiskt bli kul att köra den....med 230kh hoppas jag på lite skön motorvägshastighet.

Jag och min sambo har kört med två bilar...nu tänkte vi bara ha en diesel och då blir skatten samma för en bil som två...vilket jag tycker är helt ok...jag får jo en helt ny bil....eftersom vi hade en 855 GLT och en v70 2,5FT så hade vi redan höga bensin kostnader....så jag tror faktiskt att vi kommer tjäna in på dieseln...men framför allt man får en helt ny bil.....

Risken finns så klart att diesel priset höjs men vad fan....man lever jo bara en gång...man ska jo använda sina pengar.... :o
Dom flesta som jag känner och som kör nyare Volvo V70II-diesel kör bara runt 1000-1500 mil/år (bara på jobbet har väl 75% av kollegorna en V70II. Bor i Skövde, så det är väl inte så konstigt, kanske). Jag tror inte att någon av dessa kör sina nya/nyare bilar billigare än vad jag gör med min V70 2,5FT. Jag tror inte ett smack på att jag får ett sämre inbytespris när jag väl byter bil än vad dom får. Att min bil går på både bensin o etanol, tror jag bara är en fördel då det är dags att byta.
SlimShady skrev:Samtidigt är värdeminskningen avsevärt mindre på en dieselmotor än bensinmotorn så man sparar pengar på en diesel!!
Varför det, idag är ju dieselbilen i förkrossande majoritet vad gäller nyförsäljning. Om några år översvämmas begmarknaden av dessa.

Vem ska köpa alla dessa? Bilar äldre än 3 år rullar ytterst sällan över 1500 mil/år enligt statestiken, det lönar sig alltså inte för begköparen att köpa en diesel om den skulle vara dyrare än bensinaren.
Håller med B20 där. Om en tre år lär det stå rätt många kalla D3:or i hallarna. Jag har svårt att förstå varför diesel är så hysteriskt populärt just nu när bränslet är dyrare och bilen kostar 40-50 Tkr mer. Lite skillnad när jag själv bytte till en diesel 2006, precis som tidigare nämnts var det samma pengar 2,5T vs D5 plus att dieselsoppan var nån krona billigare vs bensin.
Guligan skrev:Håller med B20 där. Om en tre år lär det stå rätt många kalla D3:or i hallarna. Jag har svårt att förstå varför diesel är så hysteriskt populärt just nu när bränslet är dyrare och bilen kostar 40-50 Tkr mer. Lite skillnad när jag själv bytte till en diesel 2006, precis som tidigare nämnts var det samma pengar 2,5T vs D5 plus att dieselsoppan var nån krona billigare vs bensin.
Varför, frågar du? Klart det i de flesta fallen blir mkt billigare att köra diesel än bensin. Ta XC70-fallet t.ex., jag vill se den som kör sin T6a billigare än D5.

Nu gissar jag med bergsäkert tonfall, men jag förutspår att D5-dieseln kommer att ha ett betydligt bättre andrahandsvärde än T6an efter 3 år.

Vad gäller D3 2.0 så är väl snarast frågan varför folk är så hysteriska efter just den. D5 är ju en snålare, starkare och betydligt trevligare motor.

Eller så är det så enkelt att en dieselmotor helt enkelt passar bäst till V70ns något sävliga stil. Många drar släp titt som tätt vilket passar motorkarakteristiken.
Enzo skrev:
Guligan skrev:Håller med B20 där. Om en tre år lär det stå rätt många kalla D3:or i hallarna. Jag har svårt att förstå varför diesel är så hysteriskt populärt just nu när bränslet är dyrare och bilen kostar 40-50 Tkr mer. Lite skillnad när jag själv bytte till en diesel 2006, precis som tidigare nämnts var det samma pengar 2,5T vs D5 plus att dieselsoppan var nån krona billigare vs bensin.
Varför, frågar du? Klart det i de flesta fallen blir mkt billigare att köra diesel än bensin. Ta XC70-fallet t.ex., jag vill se den som kör sin T6a billigare än D5.

Nu gissar jag med bergsäkert tonfall, men jag förutspår att D5-dieseln kommer att ha ett betydligt bättre andrahandsvärde än T6an efter 3 år.

Vad gäller D3 2.0 så är väl snarast frågan varför folk är så hysteriska efter just den. D5 är ju en snålare, starkare och betydligt trevligare motor.

Eller så är det så enkelt att en dieselmotor helt enkelt passar bäst till V70ns något sävliga stil. Många drar släp titt som tätt vilket passar motorkarakteristiken.
T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.

Det är ju D3 mot t.ex T4F som tillsammans med tex BMW 520D, Passat 2.0 TDI Toyota D4D, Skoda 2.0, Mercedes C200 osv osv rullar ut 100.000-tals mellanklassdieslar med mellan 150-200 hk i en prisklass som kvalar in i tjänstebils/företagsnormen som väl står för nästan 75 % av alla nya bilar.

Det är dessa volymer av dieselbilar som kommer attt översvämma marknaden.

Jag tvivlar mycket starkt på att dessa 100.000-tals dieselar har en chans att köra in högre bränslepris, högre skatt, högre servicekostnad om de dessutom kostar 50.000-60.000 extra i nypris genom lite lägre förbrukning på några år innan de är nere i samma begpris.
Rådlös skrev:Jpu: "Mitt svar på din fråga vart T4:an, icke etanol då jag ville ha bensinvärmaren."

Väljer du en bensindriven bil före en etanolbil bara för att få en bensinvärmare? Då kan jag meddela att en värmare går mycket bättre och renare på etanol (E85) än på bensin. Och du behöver inte justera eller ändra något. Den fungerar ändå.
Bensinvärmare att fjärrstyra via VoC är vad jag menar och det går inte att få till Etanolbilen. Så svar ja jag valde en T4 före en T4F av den anledningen. I o m att förmånssubventionen försvinner vid årsskiftet samt att jag kan garantera att etanolen knappast kommer vara lönsam särskilt länge till i vårt land avgjorde saken för mig.
Detta säger jag av den enkla anledningen att ingen får "tjäna" pengar i Sverige på att köra bil oavsett bränsle... :-O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]

Lufta koppling som inte går