Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nästan på pricken samma resultat som "apersson850" med min XC70 D5 AWD Aut årsmodell 2011 (205 hk + Polestar = 225 hk).

Har kört ca 700 mil sedan köpet och har också mätt varje centiliter vid pump (Spritmonitor).

Den har hittills dragit 0,824 l/mil. Då har apersson850 dragit betydligt mer släp än jag, men å andra sidan tror jag att det har blivit betydligt mer krypande i köer i Stockholm för mig. Apersson850:s kärra ska ju också vara ytterligare lite mer fintrimmad än min - 2012-orna har uppgiven förbrukning 0,68 mot 0,72 på min 2011:a.

En slutsats här är att det verkligen stämmer att de nya dubbelturbo-D5 (205/215 hk) som kom 2010 är snålare än singelturbo-D5 (185 hk) som fanns tidigare trots att de är starkare.

En annan är att färddatorns felvisning åtminstone verkar vara konsekvent och har samma mätfel i våra bilar. Precis som apersson850 mäter jag det till att färddatorn konsekvent visar 0,06 för lite (0,76 mot 0,82). Det gör ju att den är användbar.
Japp, men under de 700 milen jag ägt kärran från juni till idag har inte direkt dieselvärmaren fått slita ut sig! :-)
Men både "Maccie" och "apersson850" har ju hämtat ut sin nya My12 i sommar så värmaren har ju knappast varit igång.

Jag kör inte med min värmare överhuvudtaget och har samma tokiga felvisning.

Tror att den lågviskösa MK1 dieslen i sverige är en bov i dramat då bilarna är kalibrerade för eurodiesel.
Huruvida värmarens förbrukning ska med eller inte beror väl lite på vart man bor också, nu har det förvisso varit relativt milt senaste månaden, men under 5 grader (som är gränsen för värmaren om jag inte missminner mig) har det varit många dagar här i alla fall..

Åkte förra helgen fram och tillbaka till Ullared (hemska tanke). En tripp på 64 mil ToR. Färddatorn visade 0,63 och 0,64 på pumpen.. Har inte registrerat varje tankning, men de gånger jag kollat har det stämt hyfsat bra om man vintertid väger in värmaren..
Som jag har skrivit om tidigare kan man inte titta på en enskild tankning. Det går att få i så olika mängd, beroende på när man ger upp att fylla på, att felmarginalen blir för stor där. Det är därför jag har varit ihärdig med att bokföra i några månader nu, så de variationerna jämnar ut sig. Det syns tydligt på att enskilda tankningar varierar med botten- resp. toppnoteringarna 0,675 resp. 1,151 l/mil. Det beror på hur bråttom jag hade när jag tankade. Men det jämnar ju ut sig, eftersom jag tankat 13 gånger under den tid jag mätt.

Min värmare har gått några få gånger (det går att få igång den under +15°C), men det är inte mycket den har körts. Inte så det spelar någon större roll över 700 mil.
Tillägg till det jag nyss skrev: Jag tankar alltid på samma pump, på samma station, så att det inte skulle gå att titta på enskilda tankningar stämmer inte i mitt fall..

Men tankar man på olika stationer hela tiden så är det ju givetvis som du säger..

Som slutkläm så skulle jag i alla fall vilja säga att förbrukningen som TS skriver att han har är tämligen normal..
Det har inte med stationen att göra, utan med bilen. När jag tankar, oavsett var, så löser alltid pumphandtaget ut när skummet i röret når en viss nivå. Sen kan man tanka ett antal liter till, om man ids hålla på, för det är inte på långa vägar fullt. Hur mycket det går att få i vet jag inte, för tidsbegränsningen på pumpen löser ut innan det blir fullt upp i röret. Jag har fyllt på över 71 liter vid något tillfälle, och då var det ännu inte fullt (tanken ska rymma 70 liter, så det finns någon extra blindtarm någonstans - det var ju inte ens tomt, utan gick att köra ännu), men pumpen stannade.
Det jag menar är att det beror helt på om man bryr sig om att fylla på lite till, efter stoppet, eller om man nöjer sig med att i praktiken ha en 60-liters tank, eller vad det nu blir.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]