- tis 08 nov 2011, 09:21
Dessutom är ju D5an björnstark från tomgång så slira på kopplingen behövs ju aldrig, inte ens när jag drar upp över 2-ton båt på en brant ramp. Dessutom är ju 1:an så låg att man kan lära sig backa med släpet med kopplingen helt uppe.
Jag drar massor med tunga släp och hade D5 automat i 1500 mil men förbrukningen blev bedrövlig på en My10. Hade jag INTE dragit så mycket släp hade jag nog kanske valt en automatare iställer för den manuella jag har nu.
Men visst, är man klantig kan man ju bränna en koppling direkt. :mrgreen:
[youtube]
Maccie skrev:Han berättade att han nyss fått byta koppling (svindyrt!) för att allt baxande med släpet sliter ut kopplingen väldigt fort.Han måste byta till automat direkt eller lära sig köra bil :D :D . Mina tidigare manuella bilar har närmat sig 50.000 mil utan minsta problem med kopplingen. Man får ju inte köra som en 90-årig gubbe som ligger på 6000 rpm och reglerar farten genom att slira på kopplingen vid fickparkeringsmanövrer :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
Dessutom är ju D5an björnstark från tomgång så slira på kopplingen behövs ju aldrig, inte ens när jag drar upp över 2-ton båt på en brant ramp. Dessutom är ju 1:an så låg att man kan lära sig backa med släpet med kopplingen helt uppe.
Jag drar massor med tunga släp och hade D5 automat i 1500 mil men förbrukningen blev bedrövlig på en My10. Hade jag INTE dragit så mycket släp hade jag nog kanske valt en automatare iställer för den manuella jag har nu.
Men visst, är man klantig kan man ju bränna en koppling direkt. :mrgreen:
[youtube]
[/youtube]
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.