Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Maccie skrev:Han berättade att han nyss fått byta koppling (svindyrt!) för att allt baxande med släpet sliter ut kopplingen väldigt fort.
Han måste byta till automat direkt eller lära sig köra bil :D :D . Mina tidigare manuella bilar har närmat sig 50.000 mil utan minsta problem med kopplingen. Man får ju inte köra som en 90-årig gubbe som ligger på 6000 rpm och reglerar farten genom att slira på kopplingen vid fickparkeringsmanövrer :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .

Dessutom är ju D5an björnstark från tomgång så slira på kopplingen behövs ju aldrig, inte ens när jag drar upp över 2-ton båt på en brant ramp. Dessutom är ju 1:an så låg att man kan lära sig backa med släpet med kopplingen helt uppe.

Jag drar massor med tunga släp och hade D5 automat i 1500 mil men förbrukningen blev bedrövlig på en My10. Hade jag INTE dragit så mycket släp hade jag nog kanske valt en automatare iställer för den manuella jag har nu.

Men visst, är man klantig kan man ju bränna en koppling direkt. :mrgreen:

[youtube]
[/youtube]
tbjorn skrev:Jag brukar använda backen när jag backar inte 1:an.... :lol:
Backen är också grymt låg på XC70 D5. Man behöver inte slira på den heller när man trixar fram/back.
Sätter en femma att bilen som beskrivs i första inlägget är av märke Subaru??? Välkänd brist på deras kopplingar på dieseln. sen är hela lådan och kopplingen mindre trevlig om man inte har STI-lådan. Min gamla Outback 2,5 bensin från -07 klarade inte stockholmsköerna nån längre tid, efter en tid gick det knappt att krypköra, bilen skakade o vibrerade som f** kopplingen luktade f** osv. Bilen skakade o levde sitt eget liv oavsett varv... längre tid i köer när man får jobba med kopplingen var inte bra alls för dessa. Sen luktar det bränt väääääldigt lätt om Subarus kopplingar - så i detta fall är nog automat att föredra iaf.
fredrikwt skrev:Sen luktar det bränt väääääldigt lätt om Subarus kopplingar - så i detta fall är nog automat att föredra iaf.
Deras automater verkar ju inte vara några höjdare heller, vad jag förstått.

Min ingen kan ju förneka att ägarna är mycket nöjda med sina Subbar enligt olika undersökningar.
av Maccie
Vilken koll vissa har.

Japp, bilen jag beskrev i första läget var en Subaru. En bensinare, dock, ej en diesel.
Automatlåda går sönder, manuell håller.
En söndrig koppling är inte en del av själva växellådan så växellådan håller och att byta koppling är att föredra mot byte av automatlåda 5-10.000 kr vs 30-50.000 kr. Jag jobbar med växellådor och efter semestrarna i augusti när alla Svenssons varit ute och dragit husvagn så har vi bytt cirka 50 automatlådor i augusti/september och inga kopplingar eller manuellalådor.
apersson850 har en poäng i att med bättre kylning så håller lådorna bättre, men de är ändå inte lika hållbara som manuella. Nästan alla nyare (-00 framåt) automatlådor har vattenkylning men de havererar på löpande band ändå. Bättre kylning och täta oljebyten förlänger livslängden på en automatlåda men de kommer aldrig upp i samma livslängd som en manuell. Sedan finns alltid exempel på dåliga manuella lådor men då handlar det om extrema körförhållanden "90-årig gubbe som ligger på 6000 rpm och reglerar farten genom att slira på kopplingen vid fickparkeringsmanövrer" eller fabrikations/monterings/handhavandefel.
whennebab skrev:Automatlåda går sönder, manuell håller.
I ljuset av dina erfarenheter, hur ser du på att oljebyten inte ingår i de ordinarie serviceprogrammen?
Alla biltillverkare håller på att återinföra bytesintervaller för oljan i automatlådor. Vi för diskussioner med de flesta biltillverkarna, VAG, PSA, Volvo, MB, Saab mfl och alla är eniga på att det behövs. Frågan är bara när de återinför byten igen. Vissa har redan börjat - VAG på sina DSG lådor, Volvo på powershift m.m.
Olja slits och behöver bytas!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]