Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#584321
Om bilen larmar för låg oljenivå , då fyller man på olja direkt, om man inte gör det kan motorn ta skada och än värre att man får att motorras.
av perhall
#584371
Upp till 2-3 liter/1000 mil är ganska normalt. Många fabrikanter anger 1 l /100 mil som ok men det tror jag ingen fabrikant eg. tycker är ok. då får man ju fylla på 1 l olja mellan tankningarna på långkörning...

Hur som helst så är det jättemycket marginal när den varnar för låg oljenivå, men eftersom konsekvensen är motorras så måste man snabbt fylla på mer olja. Det kan dessutom vara så att bilen står gynnsamt lutad och varnar, dvs. eg. är oljenivån ännu lägre än lägsta börvärdet.
PH
av Cox
#584393
Upptill 2-3 liter på 1000 mil nu får vi sansa oss lite, skulle min spis ta den mängden bytte jag bil omedelbart.
Drar en motor så pass mycket olja är det något fel på den. Min spis har nu rullat ca 1500 mil sedan förra servicen och nivån ligger stadigt på 3/4 på stickan i enlighet vad som skall fyllas i den motorn, då nivån tenderar att öka i D5:orna

Så vad som är normaltkan diskuteras, för respektive motor typ.
Användarvisningsbild
av Vojje
#584404
Cox skrev:Upptill 2-3 liter på 1000 mil nu får vi sansa oss lite, skulle min spis ta den mängden bytte jag bil omedelbart.
Drar en motor så pass mycket olja är det något fel på den. Min spis har nu rullat ca 1500 mil sedan förra servicen och nivån ligger stadigt på 3/4 på stickan i enlighet vad som skall fyllas i den motorn, då nivån tenderar att öka i D5:orna

Så vad som är normaltkan diskuteras, för respektive motor typ.
Nu är det ju inte bara nivån på stickan som är intressant utan också vad denna nivå består av.
Det är otänkbart att den efter 1500 mil endast består av ren motorolja, utan den är naturligtvis förorenad av diesel, vatten, smuts och skräp.
av perhall
#584412
Cox skrev:Upptill 2-3 liter på 1000 mil nu får vi sansa oss lite, skulle min spis ta den mängden bytte jag bil omedelbart.
Drar en motor så pass mycket olja är det något fel på den. Min spis har nu rullat ca 1500 mil sedan förra servicen och nivån ligger stadigt på 3/4 på stickan i enlighet vad som skall fyllas i den motorn, då nivån tenderar att öka i D5:orna

Så vad som är normaltkan diskuteras, för respektive motor typ.
Tillverkarna påstår att 1 l på 100 mil = 10 l/1000 mil är ok, det är det inte. 2-3 l på 1000 mil händer men är ovanligt. Klart irriterande nivå och det är väl allt mer ovanligt att de drar så mycket.. men jag har haft ett par i min bekantskapskrets som råkat ut bla för ett par år gammal merca bensin som drog 1 l/150 mil. OK sa Mercedes, han hade den i 8 år och förbrukningen låg där hela tiden.
PH
Användarvisningsbild
av Doffen
#584431
Kan da virkelig ikke påstå at 2 til 3 liter pr 1000 mil er normalt? Si heller 2 til 3 dl pr 1000 mil. 2 til 3 liter er det som er normalt på en lastebilmotor.

Men tilbake til saken, har jo vært en kampanje på de motorene med varsel for lavt nivå, kan jo være det som er problemet
av htchd2
#584456
vad för typ av olja ska jag fylla på, och hur många liter?
av perhall
#584469
Castrol är bra olja och används ofta på Volvo-verkstäder. Men för finsmakare är det även viktigt att ha rätt märke. Mobil 1 var väldigt hett för 20 år sen, jag kan inget om oljor längre men jag tror att det är en bra idé att framför allt inte blanda olika typer av olja men helst inte heller märke. det är ingen katastrof så länge det är samma typ och viskositet men dumt. För 15 år sen började det komma specialoljor som bara "passade" vissa bilmodeller. Jag var med en Audi S6 i Tyskland och olja behövde fyllas på efter en rätt hård tur. Det var då en modellspecifik olja men det fanns ingen sån på macken så jag valde en som var så lik som möjligt. Den gamla S6:an var ändå ingen extrem motor (V8 340 hk 4,2 liter).Men det är iaf långt ifrån att man kan och bör fylla i vad som helst. S6:an drog f ö ett par liter per 1000 mil vilket då ansågs helt normalt för en prestandamotor (fast effektuttaget var måttligt)
PH
av AndS
#584506
perhall skrev:
Cox skrev:Upptill 2-3 liter på 1000 mil nu får vi sansa oss lite, skulle min spis ta den mängden bytte jag bil omedelbart.
Drar en motor så pass mycket olja är det något fel på den. Min spis har nu rullat ca 1500 mil sedan förra servicen och nivån ligger stadigt på 3/4 på stickan i enlighet vad som skall fyllas i den motorn, då nivån tenderar att öka i D5:orna

Så vad som är normaltkan diskuteras, för respektive motor typ.
Tillverkarna påstår att 1 l på 100 mil = 10 l/1000 mil är ok, det är det inte. 2-3 l på 1000 mil händer men är ovanligt. Klart irriterande nivå och det är väl allt mer ovanligt att de drar så mycket.. men jag har haft ett par i min bekantskapskrets som råkat ut bla för ett par år gammal merca bensin som drog 1 l/150 mil. OK sa Mercedes, han hade den i 8 år och förbrukningen låg där hela tiden.
PH
Nej,, detta stämmer inte med en modern bilmotor och här finns något fel. Skulle en motor dra 1L/100mil faktiskt vad jag har kört på en tank så är det FEL på motorn, inget annat. Om en bil drar 2-3L/1000mil så är det även då något som inte står rätt till med den Volvomotorn.
Antingen saknas det ett "d" som i decilter eller gäller dessa siffror andra motorer än de vi pratar om här.
Vår 5-cylindriga diesel som nu rullat ca 9000mil brukar behöva ca 2dl/1000mil.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]