perhall skrev:Cox skrev:Upptill 2-3 liter på 1000 mil nu får vi sansa oss lite, skulle min spis ta den mängden bytte jag bil omedelbart.
Drar en motor så pass mycket olja är det något fel på den. Min spis har nu rullat ca 1500 mil sedan förra servicen och nivån ligger stadigt på 3/4 på stickan i enlighet vad som skall fyllas i den motorn, då nivån tenderar att öka i D5:orna
Så vad som är normaltkan diskuteras, för respektive motor typ.
Tillverkarna påstår att 1 l på 100 mil = 10 l/1000 mil är ok, det är det inte. 2-3 l på 1000 mil händer men är ovanligt. Klart irriterande nivå och det är väl allt mer ovanligt att de drar så mycket.. men jag har haft ett par i min bekantskapskrets som råkat ut bla för ett par år gammal merca bensin som drog 1 l/150 mil. OK sa Mercedes, han hade den i 8 år och förbrukningen låg där hela tiden.
PH
Nej,, detta stämmer inte med en modern bilmotor och här finns något fel. Skulle en motor dra 1L/100mil faktiskt vad jag har kört på en tank så är det FEL på motorn, inget annat. Om en bil drar 2-3L/1000mil så är det även då något som inte står rätt till med den Volvomotorn.
Antingen saknas det ett "d" som i decilter eller gäller dessa siffror andra motorer än de vi pratar om här.
Vår 5-cylindriga diesel som nu rullat ca 9000mil brukar behöva ca 2dl/1000mil.