Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fjädringen bak blir lite mindre komfortabel (mindre gungig/mer stötig) med nivåreglering, det är väl en nackdel. Kanske därför det ofta hänger ihop med sportchassi (Volvo, BMW...). Sen är det ju en smaksak, själv föredrar jag gungnivån i R-design framför org.chassit men bilen går tystare och mjukare med org.chassit (med samma däckdimension - sportchassi adderar alltid lite buller utöver de ofta bredare/lägre/sportigare däcken)/PH
gooose skrev:framhjulens marktryck reduceras avsevärt när bilen hänger bak pga detta väljer jag automatisk nivåreglering
//Gooose
Jag ser inte riktigt logiken i detta. Det är rätt att tyngden av all last bakom bakaxeln bidrar till att minska framhjulens kraft mot marken. Men med nivåreglering flyttar du inte den baktyngande lasten framåt, bara uppåt. Och du minskar inte lastens kraft mot bakaxeln även om nivåregleringen kan få det att se ut så. Därför skapar nivåregleringen inte större markkraft för framhjulen.

I princip uppkommer även en liten, i sammanhanget helt försumbar, förskjutning av lasttyngdpunkten framåt/bakåt genom nivåregleringens verkan, beroende på tyngdpunktens höjdläge.
Senast redigerad av 1 Tarsiger, redigerad totalt 0 gånger.
Tarsiger skrev:
gooose skrev:framhjulens marktryck reduceras avsevärt när bilen hänger bak pga detta väljer jag automatisk nivåreglering
//Gooose
Jag ser inte riktigt logiken i detta. Det är rätt att tyngden av all last bakom bakaxeln bidrar till att minska framhjulens kraft mot marken. Men med nivåreglering flyttar du inte den baktyngande lasten framåt, bara uppåt. Och du minskar inte lastens kraft mot bakaxeln även om nivåregleringen kan få det att se ut så. Därför skapar nivåregleringen inte större markkraft för framhjulen.

I princip uppkommer även en liten, i sammanhanget helt försumbar, förskjutning av lasttyngdpunkten framåt/bakåt genom nivåregleringens verkan, beroende på tyngdpunktens höjdläge.

jag förstår resonemanget men faktum är att en tungt nedlastad bil utan nivåreglering lyfter fronten (avståndet mellan framdäck och framskärm ökar) märkbart och en tungt lastad med nivåreglering lyfter inte fronten så det syns. Hur det fungerar teoretiskt vette f-n men det är ju så det är i verkligehetn.

/Martin
MartinS skrev:jag förstår resonemanget men faktum är att en tungt nedlastad bil utan nivåreglering lyfter fronten (avståndet mellan framdäck och framskärm ökar) märkbart och en tungt lastad med nivåreglering lyfter inte fronten så det syns. Hur det fungerar teoretiskt vette f-n men det är ju så det är i verkligehetn.
/Martin
Jo så ser det ut, men det är som du säger den tunga baklasten som orsakar lyftet av framskärmarna, inte frånvaron av nivåreglering. Nivåregleringen eftersträvar att karossen blir horisontell, d v s att bakskärmarna lyfts upp lika mycket. Det kanske paradoxala resultatet bör bli att en tungt baklastad bil får både bak- och framskärmar höjda i förhållande till hjulen. Bak p g a stötdämparnas pumparbete, fram p g a den lyftande hävarmen från lasten baktill. När framskärmarna lyfts upp samtidigt som karossen lutar lite bakåt så förstärks det visuella intrycket av upplyftning, vilken dessutom blir allra högst längst fram, framför framhjulen. Men jämför två lika, och lika lastade, bilar där den ena har nivåreglering (som dessutom körts till jämviktsläge) och den andra inte. Mät med tumstock mellan framdäck och framskärm. Vad ser du?
Du har helt rätt. Nivåregleringen förskjuter inte lasten i sig. Den gör att ljusen pekar rätt (halogen regleras inte automatiskt), att du har samma sikt framåt som vanligt, att markfrigången bak inte försämras och att risken för genomslag bak minskar. Det känns tydligt att när man har tung last blir bakre fjädringen hårdare, men när lasten försvinner kommer den tillbaks till normalläget igen.

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]