Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Bosse78 skrev:
StringerBell skrev:Trevligt!

Jag ser att du kör S60 för tillfället. Vad fick dig att "backa" designmässigt och byta till S80?
Tss S80 är fortfarande det snyggaste som rullat ut från en Volvofabrik!
Beredd att hålla med, S80 ser riktigt "classy" ut. En stilig vagn med lite pondus, ffa med rätt färg och fälg! S60 är lite kaxigare i formerna (och med en i mitt tycke snyggare interiör, inget efterfix), men den hängande fronten kommer jag aldrig komma överens med... :roll:
Användarvisningsbild
av tompathepilot
S80 är absolut den snyggaste Volvon, grattis till ett bra val, btw så gillar inte jag S60/V60:s myrsloksdesign, men smaken är som röven, klöven. :)
av Maxlj
Har haft tre nya S80 tidigare och valde nu sist nya S60 p.g.a. en ny design och ny teknik. Går tillbaka till S80 nu då den känns mer "premium" och rymligt och elegant. Min förra S80 en Magic blå 3,2a med ljust skinn och trä var jag himla nöjd med även om det var en del småfel som garantin fick fixa. Kompletterade den med krom-paketet i efterhand då det inte var standard MY2007, det blev "pricken över i:et" :-)

AWD har jag egentligen aldrig kännt behov av då jag kör mest i stan och på välröjda vägar, nu är ju DSTC standard också. En bidragande orsak till att det inte blev AWD är också bränsleförbrukningen, men det kanske är en fördom jag har?
av KalleH
Hej! AWD ska ju enligt experterna dra ca 10% mer per mil. Men den stora bränsleslukaren är enligt mig automatlådan. Tycker den fungerar riktigt bra ihop med D5 (betydligt bättre än med S60 MY11 D3), växlar mjukt och snyggt hela tiden men det märks att den komforten kostar i form av ökad bränsleförbrukning. Kör själv mest landsväg och där S60n i snitt drog 0,58l/mil drar XC70n (D5) 0,7l/mil. En del av denna ökning antar jag kommer från AWD.

Lycka till med nya bilen! :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Maxlj skrev: AWD har jag egentligen aldrig kännt behov av då jag kör mest i stan [...]
Så länge du inte behöver parkera så går det bra! Trots två monstervintrar i rad, mina centraleuropeiska dubbfria och FWD har jag aldrig fastnat på VÄG däremot på, och i samband med, parkeringar. Med t.ex. eget garage och underhållna parkeringsplatser är nog behovet litet så jag förstår dig.
av TurboLeffe
Grattis :D

Beställde själv en S80 T5 Momentum den 5'e september och fick beskedet igår att den står hos handlaren och de räknar med att jag kan hämta den på torsdag (en del verkstadsmonterade tillbehör) så det verkar vara bra tempo i fabriken.

Jag brottades en del med valet av bil, en V70 hade nog varit det mest rationella för min del, men S80's sköna linjer vägde tyngre... 8)

BTW så blev den aldrig inlagd på min bil.
av Linqid
TurboLeffe skrev:S80 beställd
Grattis! Måste vara en härlig känsla att gå från en 940 -92 till en ny S80 T5! 8)
av Maxlj
Är det någon som vet om det går att välja till Subwoofer till PS i Volvo S80? Har bara sett det till V70.
av Maxlj
Hej,

Tänkte dela med dig lite feedback och jämförelser mot min gamla S60 MY2011 och den nya S80 MY2012.

Som helhet kan jag säga att S80'n känns mycket välbyggd och premium jämfört med S60'n, kanske beror på att den är byggt på Torslanda till skillnad från S60'n.

Ljudsystemet PS är som dag och natt, mycket kraftfullare och bättre klang än i S60'n (använt samma USB minner med samma låtar i båda).

Tycker att keyless funktionen är mycket bättre i S80'n, där låses bilen upp mellan att man tagit tag i handtaget och undertiden handtaget är på väg ut. I S60'n fick man först smeka insidan på handtaget och sedan dra i det med följ att man ofta drog i handtaget då den inte låst upp bilen.

En stor skillnad är fjädringen, S80'n går mycket mjukare över välbulor o dyl, det beror säkert på att det var sportchassi i S60 och komfort i S80, det passar mig väldigt bra.

Något som jag tycker är häftigt är träratten, rekommenderas varmt, mycket snyggt och elegant men också väldigt bekvämt att hålla i.

Att S80'n är betydligt rymligare och luftigare är ju inte så konstigt då det är en större bil.

En liten negativ detalj är att i S60'n visades hjulens läge som streckade linjer i backkameran vilket var bra när man till fickparkerade vid en trotoarkant, det har man av någon anledning blockar bort i S80'n och endast visar bilens ytterlinjer, kanske är en inställning som jag inte hittat?

mvh/Max

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]