Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Columbus
Segar du på 6-an (mellan 70-120) så finns det säkert en skillnad men den är i så fall akademisk. Växlar man ner så går bilen bättre (mellan 70-120) men det är ju ingen astronomisk ökning av vrid och effekt så. Men jag är nöjd..jag visste vad jag beställde så det blev ingen överraskning att skillnaden inte blev större// Fördelen är i alla fall att den drar inte mer soppa än tidigare (inte mindre heller för den delen) i princip hur jag än kör.
Användarvisningsbild
av Gurra82
ok låter på dig som om man lika väl kan köpa något annat för pengarna. T ex R-design avgasrör och spoiler
av oldtimersmc
Steff 99 skrev:
oldtimersmc skrev:Rica lär vara godkända av Volvo i Tyskland och då borde det väl inte vara skit (245hkr) tyskarna brukar ju inte lämna mycket åt slumpen...
Någon som VET och inte bara bokstavstrogna Volvomek.
Heico är de Tyska åf:s samarbetspartner och därmed ger Volvos åf i Tyskland samma garantier för Heicos effektoptimering som Polestar har i Sverige
Ok där hade jag visst fel uppgift kunde däremot inte hitta vilken effekt som dessa kunde leverera, vet du? 20 hkr 9 loppor är = inte värt det
av oldtimersmc
crumpets skrev:På vilket sätt är de två bilarna över huvud taget jämförbara...? Jag kan inte ens komma på en enda punkt som kopplar ihop dem utom att de är tunga och har fyra hjul.

Om jag måste förklara så skulle du ändå inte förstå...
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tror snarare att du gjorde en dålig liknelse mellan en bil som bara existerar för att vara en rolig busbil, och en bil som bara existerar för att framföra familjen och packning bekvämt tyst och snålt.
Sedan försökte du dumförklara mig för att släta över att du är dålig på liknelser. Yay.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det går inte att säga att 20hk är lite, det är inte värt det....

Min XC60 R-design Polestar automat har 225hk/460Nm mot 205/420Nm orginal. Det blev stor skillnad. 70-140 minskade med ca 2,3 sekunder efter uppgraderingen!
av oldtimersmc
crumpets skrev:Jag tror snarare att du gjorde en dålig liknelse mellan en bil som bara existerar för att vara en rolig busbil, och en bil som bara existerar för att framföra familjen och packning bekvämt tyst och snålt.
Sedan försökte du dumförklara mig för att släta över att du är dålig på liknelser. Yay.
Det jag menar är att det krävs mycket mer för att det skall bli någon skillnad 10% i ökning (vilket är fallet på den bil som tråden gäller) märks bara marginellt, för att det skall bli riktigt kul så krävs det en markant effekt höjning och det har inte polestar fixat i denna produkt.
Columbus beskriver det alldeles utmärkt, han hjular inte direkt över vilket klipp det blev i skutan vilket visar att han är en uppriktig skribent.
Ansåg att du helt missade målet och skrev detta klassiska cittat vilket jag inte är helt stollt över.
MVH // Per G
av Cox
OM vi säger så här, jag körde en kompis D5 185 hkr och tyckte den var tokslö, efter att kört min egen 2.4D med Polestar 205 hkr. Så nog känns 20 hkr kan jag säga.
av Columbus
Härlig debatt :wink: Hade en äldre D5:a innan och precis som Cox skriver var den upplevda skillnaden större än med min 2,4D-10. Går man in på Polestar och tittar på kurvorna (och då speciellt vridet) så förstår man varför men inte ens med den uppgraderingen så var skillnaden astronomisk. Har även åkt 163 hästars dieseln (gamla) med Polestar och där vill jag påstå att det märks. Det är väl den motor du får bäst valuta för pengarna på.
och till sist detta med automat...jo jag har några kolleger som trimmat sina automat och precis som någon beskrev..de går faktiskt märkbart bättre men automat var ju en helt annan fråga,

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]