Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ställ inte till det för TS med massa konstigheter, det går utmärkt att blanda. Jag förstår att du skämtar, men TS är ju osäker så han kan bli förvirrad.
Jag har erfarenhet av etanol med 4 st Ford Focus (både 1,6 FFV och 1,8 FFV) samt nuvarande bil 2,5FT. En av Ford 1,6:orna krånglade mycket men får nog anses varit ett måndags ex. De första Fordarna växlade jag bränsle på ofta då mackar för E85 inte fanns överallt i början. Men de senare har gått på E85 nästan 100%. De fungerade (fungerar) klockrent både på etanol och bensin. Jag tror att Ford 1,8FFV och Volvo 1,8F är samma motor? Under adaptionen kunde de ibland gå något orent 5-10 min men det rättade till sig förutom en gång då verkstaden fick åtgärda. Kallstarter även utan motorvärmare har inte varit några problem med E75 (som kallast vill jag minnas att det varit -24°C i mitt fall). Bra batteri rekommenderas då motorn inte tänder på direkten när det är så kallt. Volvon går som en raket på etanol och motorgången är fin på båda bränslena. De gånger jag växlat bränsle på Volvon (utlandskörning) har det fungerat utan några som helst problem. Motorstyrningen verkar vara mycket sofistikerad och man märker ingenting under adaptionen till skillnad mot Fordarna. Dock har jag ingen vintererfarenhet med Volvon ännu. Så mitt svar till TS är: du behöver inte tänka på någonting. Tanka (helst etanol) och kör. :wink: Du kan t.o.m. glömma motorvärmaren när det är kallt utan att det blir problem med den ger mer marginal om batteriet är dåligt. Du får tanka något oftare men bränslekostnaden blir i princip samma eller oftast t.o.m. något lägre på E85 än på bensin.
Har haft en så tidig etanolbil som V50 1.8F MY05 och sedan en V70II 2.0F MY08.

Aldrig några problem med motorn, att blanda bränsle bensin/etanol i alla möjliga mixar, vinterstarter etc

Så jag säger som de andra: kör 100% E85 om du kan av ekonomi- och miljöskäl, men måste du avvika från det, inga problem. Tänk inte så
mycket, bilen fixar allt.
Självklart spelar det ingen roll hur du blandar. Det finns en Etanolhaltsgivare som sköter mjukvaran för insprutning och tändning och anpassar detta till gällande blandning i tanken.

Mig veterligen finns det några kända fel:
2,0F De första modellerna hade dåliga bränslepumpar(kampanj) samt tändspolar och i vissa fall även stift. De gick orent både kalla och varma (haft en själv så jag vet vad jag talar om). 2,0F var också mycket känslig om man tankade och parkerade bilen direkt. Körde man omkring några minuter efter tankning så hann etanolgivaren kalibrera sig i takt med att bränslet blandades.

2,5FT. Min 2010:a hade fel på mjukvaran till etanolhaltsgivaren. vet flera här på forumet som haft samma problem. Det finns nu ny mjukvara och jag hade inge problem sedan jag fick mjukvaran bytt i våras (har dock inte kvar 2,5FT:n)

På 2,5FT märker man tylig skillnad i kraft i motorn i hela registret med E85 jämfört med blyfri 95. Dock märkte jag ingen skillnad på den 2,0F jag hade. jag körde både min 2,0F och 2,5FT totalt ca 10.000 mil och till 95% på E85.
Sådär, nu har jag tankat på Ethanol för första gången för min del. Bilen är ju en begagnad MY09 så jag antar att möjligheten finns att någon annan gjort det innan mig.

Hade ca 12 mil bensin kvar i tanken när jag tankade upp fullt med E85. Märkte dock inget ryck som en del beskriver vid själva "adapteringen"?

Sedan blir jag lite förvirrad över dom olika inläggen :) En del säger: -blanda inte, kör endast på det ena, andra säger - du kan blanda hejvilt! :)

En annan sak är kyla och Ethanol. En del säger ju här att det är inget problem alls med Ethanolkörning om man har motorvärmare. Det är ju inget problem för mig när jag är hemma. Men frågan vilka problem detta ger för mig om det är ca -25 grader kallt, kl. 17.00 och jag är på väg hem från jobbet utan motorvärmarsladden inkopplad? :)
Jag har erfarenheter av kallstarter med Ford Focus FFV i -24°C utan motorvärmare och då tänder inte motorn direkt utan man måste köra på startmotorn ca 5 s innan den tänder på E75 (vinterblandning). Troligen räcker temperaturökningen som kompressionen orsakar för att starta bilen. Ner till ungefär -16°C tänder motorn direkt oavsett motorvärmare eller inte. Hur det är på Volvon vet jag ännu inte då den inte hunnit köras på vintern ännu. Men motorstyrningen rent allmänt verkar vara mycket mer sofistikerad på Volvon jämfärt med Forden så jag tror inte det blir några problem alls med kallstarter utan motorvärmare.
volvobrasse skrev: En annan sak är kyla och Ethanol. En del säger ju här att det är inget problem alls med Ethanolkörning om man har motorvärmare. Det är ju inget problem för mig när jag är hemma. Men frågan vilka problem detta ger för mig om det är ca -25 grader kallt, kl. 17.00 och jag är på väg hem från jobbet utan motorvärmarsladden inkopplad?

Det enda svaret jag kan ge dig på den frågan. Jagt har haft min bil de två senaste vintrarna. Inte någon gång har jag haft problem med att få igång den. Visserligen har majoriteten av kallstarterna varit hemma med motoorvärmarsladd i. Men även de gånger jag varit borta på besök över natten har starterna gått bra utan motorvärmare. Och man kan ju inte påstå att de senaste vintrarna varit milda. Men självklart måste batteriet vara i bra skick då det är 25 grader kallt. Det gäller ju oavsett vilket bränsle du använder.
Senaste vintern var ju extrem i flera fall. Mycket snö och kallt som vi inte var vana vid. -25°C och liknande var inga ovanligheter. Min -08 startade varje gång utan någon tillstymmelse till startproblem. Och som jag har sagt tidigare, jag har aldrig tankat annat än E85.

Det här med blandning av bensin och etanol i en Flexifuel tål att förklaras. Du kan om du vill, blanda hur du önskar, eller för stunden tvingas om du inte skulle ha tillgång till E85. Motorn och insprutningssystemet/avgasreningen är byggt för att klara detta. Men eftersom motorn ger annorlunda avgaser/utsläpp (miljömässigt fördelaktigare) än med bensin, och är dessutom för dagen billigare (muliplicera med 1,3) med E85, så finns det ju ingen anledning, nytta, behov av att blanda i mer bensin.
Någon kanske inbillar sig att bilen skulle bli starkare med mer bensinhalt. Verkligheten är den rakt motsatta. SAAB är ett utmärkt åskådningsexempel. (Tyvärr går det dåligt för dom just nu, men det är en annan historia) En av deras turbomodeller (Jag kan inte deras beteckningar riktigt) har 180 hästkrafter på bensin. Om man tankar samma bil med E85, så får man 220 hästkrafter på direkten. Inga inställningar eller justeringar. Bara att tanka så händer detta. Volvo har valt en något annorlunda mappning, som det heter, = ställt in styrdatorn, så att den blir något flegmatiserad. Men möjligheterna finns.

Sedan kan man ju tillägga att motorvärmare före start är alltid av godo på alla bilar. Oavsett vilket bränsle man kör på.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]