Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tusen tack oldtimersmc, har funderat på just det du skrev att det faktiskt kan vara kvar den finska inställningen....Ännu en sak att ta upp med märkesverkstaden,,Vad det kommer att kosta att ställa in det på svenska..Men bra att ja vet vad det heter på Finska :lol: ...Du har helt rätt, kommer inte bli nån affär om det inte finns nån värmare alls :x
Rådlös skrev:Vitsen med värmare och tillhörande tidur är ju att bilen och motorn är varma när man sätter sig i och skall starta.
Att starta värmaren samtidigt med motorn kan väl knappast vara någon idé?
Det blir varmt fortare, både motor och kupé
Rådlös skrev: Visst drar det ström ur batteriet, men det gör det även om man startar värmaren samtidigt med motorn. Förhållandevis mer eftersom startmotorn just har tagit sin del. Då skall det återställas samtidigt som värmaren går och drar ström.
Värmaren drar ingen ström från batteriet då motorn går under färd, det tar generatorn hand om, laddar med lätthet batteriet och driver värmaren samtidigt
Rådlös skrev: Kompletteringsladdning är något man får räkna med när man kör med bränsledriven värmare.
Inte alls, kört fyra vintrar utan att ladda batteriet en enda gång, beror helt på körmönster, jag har ca 30-40 min till jobbet
Jag har 2mil dvs 10-15 min och jag har blivit lärd att man skall köra blien lika länge som värmaren har varit i drift och säkrat med trög 10amp skall hålla för ca 2400watt.
(Tänkte skriva att om det inte finns värmare så skall det ligga en flaska i handskfacket standad utrustning på vissa marknader för att få upp värmen, men det är ju lite plumpt så det skrev jag inte) :wink:
Diseln är så effekiv att det tar låg tid att värma upp bilen så tillsattsvärmen är inte fel.
Det skall inte vara någon större skillnad att köra med den då det går snabbt att få upp rätt arbetstemp så skall det gå på ett ut förbrukningsmässigt.
Ett tipps är att sommartid spraya med kylspray under backspegeln (för att lura tempsensorn att det är kallt nog dvs under 10 grader i annat fall så startar den inte) och köra värmaren en gång i månaden då funkar den till vintern.
Får iaf önska dig en god affär med en förhoppningsvis fullutrustad bil från våra kära grannar i öst.
Hej,

Kanske värt att kolla upp bilen bakgrund fullständigt. Kan det verkligen var en rimlig affär att exportera en finsk bil till Sverige? Finnarna hade i vart fall tidigare jättehöga importavgifter. Det borde göra det till en extremt mycket bättre affär att sälja den i Finland, så varför finns den till salu i Sverige?
Jag tackar för alla inlägg och hjälp i mina frågor, känner att jag blivit skeptisk till bilen...Finns flertalet utrustningar i annonsbeskrivningen, men på bilden så finns flertalet av det inte med :roll: ...Så att bege mig 45-50 mil känns i dagsläget inte aktuellt..Men den som letar han finner..Så det ska nog allt dyka upp nåt bättre..Har lärt mig att på det här forumet får man stor hjälp i det mesta..Så stor tack till er alla...Jag återkommer med säkerhet :D
buddha skrev: men det är väl bara att i så fall lägga till mjukvara så ska detta funka , eller?
Nej! På V70II är det inte bara mjukvara. Visst går det att eftermontera men det blir DYRT! Mao i praktiken nej.
Gamla P2, dvs S60, V70N,XC70N, S80 och XC90, är det mjukvara som saknas. Går att köpa hos ÅF om man vill.

I Norden har alla dieslar värmare men som redan sagts, tiduret är tillval. Normalt sett är Finska bilar snålt utrustade pga höga avgifter men det finns ju som alltid undantag.

Om du vill veta EXAKT vad den aktuella bilen hade för spec när den byggdes, ge mig regnr eller chassienr så ordnar jag det.
Guru skrev:
buddha skrev: men det är väl bara att i så fall lägga till mjukvara så ska detta funka , eller?
Nej! På V70II är det inte bara mjukvara. Visst går det att eftermontera men det blir DYRT! Mao i praktiken nej.
Gamla P2, dvs S60, V70N,XC70N, S80 och XC90, är det mjukvara som saknas. Går att köpa hos ÅF om man vill.
quote]

Nu blir jag nyfiken, menar du att det inte bara är mjukvara som skiljer mellan bilar som har tidur och inte?
Vad skiljer det mer!?

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]