Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvoc70cab skrev:Volvo XC70 II, alltså från 2007
Nix, från MY2009 har senaste generation 4.

Jag förstår inte frågan, vill trådskaparen ha en bil som har en låst diff mellan fram och bakaxel?
Inte lätt att hitta det idag om man ska en personbil.
Tror bara han undrar vad som gäller på XC70

Riktiga låsta diffar hittar man väl bara på Geländewagen i dagsläget? Landcruiser har väl släppt på det i sin sista utgåva?
Låsta behöver de väl inte vara.,,,,

Subaru Symmetrical AWD,
Audi med Torsen quattro,
BMW 325iX (E30 innan xDrive)
Mitsubishi 3000GT

etc driver ju konstant med alla fyra via mellandiff, därför slits ju inte framhjulen ut först utan alla 4 hjulen hjulen slits jämt till skillnad på nya system som bara har on-demand 4wd, tex Haldex, BMW Xdrive, Toyota RAW osv .
Låst differential har väl ingen, men väl låsbara finns ju på några riktiga terrängbilar. Ofta sådana med militärt användningsområde, eller fordon avsedda för anläggningskörning och liknande.
sweborn skrev:xDrive är inte on-demand, den driver dock med viss tonvikt på bakhjulen för att inte uppröra kundkretsen.
XDrive saknar mellandiff mellan fram och bakaxel. Den har en likadan lamellkoppling som Haldex, skillnaden är att elmotorn i xDrive trycker direkt på lamellen istället för via en hydraulpump som i Haldex. Det gör att xDrive kan var 10ggr så snabb i ingreppet.

Eftersom det inte finns någon mellandiff mellan fram och bakaxel på xDrive fattar jag inte hur den skulle kunna vara ansatt hela tiden. Det enda som kan utjämna vartalsskillanden vid olika slitna däck och vid tex kurvtagning är att de stackars lamellerna får slira konstant i xDrive och det kan ju inte hålla speciellt länge om båda axlarna skulle vara kopplade hela tiden.
"In normal driving, the split ranges from a nominal 40/60 to a maximum of 50/50 front-to-rear. "
http://findarticles.com/p/articles/mi_m ... 111617015/

"The rear wheels are powered at all times. [...] Most of the time, the clutch is partially locked and power is transferred to both axles in proportion 40/60 front to rear."
http://www.awdwiki.com/en/xdrive/

Jag tolkar artiklarna som att normalläget är 40/60 utan hjulspinn. Samma fördelning som nyare Audi Quattro med andra ord. Dock använder väl de en annan teknik om jag förstår systemet rätt.
Visst men om du tex ska överföra 40% av motorns hela kraft kontinuerligt till framaxeln via en slirande koppling för att däcken tex är lite ojämt slitna så måste ju lamellerna ta rätt mycket stryk om de ska slira så i 20.000 mil.

Djävligt imponerande om lamellpaketet överlever detta i länden.

Om det är så skulle man ju enkelt kunna progga om även Haldexdiffen att driva alla hjulen hela tiden. Eller så har haldex mycket klenare lameller och sämre kylning.
andreas_lofgren skrev:Samma fördelning som nyare Audi Quattro med andra ord. Dock använder väl de en annan teknik om jag förstår systemet rätt.
Quattro har en mellandiff där du valt storleken på kugghjlulen 40/60 för att få den momentfördelningen mellan fram och bak, Finns inget som slirar eller slits.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]