Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Jag har ingen stor erfarenhet av bränsleförbrukningen på 2,0F, har bara kört den som hyrbilar vid olika tillfällen.
Min egen 2,5FT har gått ungefär hälften av körsträckan på E85 och hälften på bensin, totalt ca 1400 mil. Tankad volym och mätarställning har jag konsekvent antecknat vid varje tankning och hittills är förbrukningen 1,42 l/mil E85 och 1,07 l/mil bensin på den totala körningen. Jag har roligt när jag kör så bränsleförbrukningen kan tveklöst bli markant lägre om man tar det lugnt. Min erfarenhet av 2,0F är inte alls lika många mil men när jag tankat har förbrukningen nästan uppgått till siffrorna för min 2,5FT och man har inte lika roligt när man kör. Största skillnaden i jämn fart mellan 2,0F och 2,5FT är den stora skillnaden i motorvartal. Om inte prisskillnaden är för stor skulle jag tveklöst satsat på 2,5FT. Den motorn verkar också gå bättre på E85 än 2,0F om man ska tro vad folk skriver på detta forum och på andra forum.
av Rådlös
Volvobrasse: Det är fortfarande "gratis" att köra genom tullarna, om du med det avser Trängselskatten i Stockholm?
Däremot har det tidigare varit fri parkering (på vissa platser) i Stockholm, Göteborg och Malmö, men det tror jag är borttaget nu? Detta var hursomhelst ett styrmedel för att öka antalet miljöbilar. Man kan nog läsa mer om detta på en sida som heter: http://www.miljofordon.se/

Trängselskatt är väl på gång i Göteborg också?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Maximuspro
Pappa har en 2.0F och jag har en 2,5FT, skillnad som natt och dag. 2,0 har en Ford motor och låda som dessutom är 5vxl, köp en 2,5FT (körde gubbens så sent som igår). Pappa ångrar sig redan efter 6 månader......men smaken är som baken. Vad det gäller förbrukningen så drar de ungefär lika.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Rådlös skrev:Volvobrasse: Det är fortfarande "gratis" att köra genom tullarna, om du med det avser Trängselskatten i Stockholm?
Däremot har det tidigare varit fri parkering (på vissa platser) i Stockholm, Göteborg och Malmö, men det tror jag är borttaget nu? Detta var hursomhelst ett styrmedel för att öka antalet miljöbilar. Man kan nog läsa mer om detta på en sida som heter Miljöfordon.

Trängselskatt är väl på gång i Göteborg också?
Hej, kan hända att jag hörde fel, förmodligen var det trängselskatten jag menade :)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Maximuspro skrev:Pappa har en 2.0F och jag har en 2,5FT, skillnad som natt och dag. 2,0 har en Ford motor och låda som dessutom är 5vxl, köp en 2,5FT (körde gubbens så sent som igår). Pappa ångrar sig redan efter 6 månader......men smaken är som baken. Vad det gäller förbrukningen så drar de ungefär lika.
Mjae...vad jag hört av min polare som arbetar på Volvo har dom flesta modeller av Volvo från 2009 - Fordmotorer :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jaså? Märkligt då dom flesta 2009 sålts med 5-cylindriga dieselmotorer som tillverkar i skövde, och dessa motororer har ju funnits under Volos tak sen långt innan Fård kom in i bilden..
Sen är det ju faktiskt så att alla bensinfemmorna från början kommer från Volvo och har sedan använts i vissa Fårdar.

Hur som haver är det av mindre betydelse..
Det är som att jämföra TV-apparater, finns en uppsjö av märken, men själva skärmarna (eller rättare sagt paneler) görs i ett fåtal fabriker, men det gör ju inte alla TV-apparater till samma sak!
Bara för att det är samma paneler i två apparatar så betyder det på inget sätta att bilden är den samma, det beror helt på hur styrelektroniken ser ut!

Samma sak blir det om vi tar två formel 1 bilar, i den ena sitter jag och i den andra någon av alla proffsförare, jag kommer inte ha en chans mot proffset trots att vi har samma "verktyg"..

Förlåt för min utläggning, men det är tröttsamt att höra detta tjafs om att det sitter ditt eller datt i bilarna.. Används inte SAMMA pryl under SAMMA förutsättning så kvittar det ju..
Användarvisningsbild
av MartinS
För mig skulle akilleshälen vara ljudnivån, 2.0F varvar mycket i motorvägsfart. Provkör och se om det är ok för dig eller inte, ingen annan kan avgöra om det är en bra bil för dig.

Att bilar inte är snabba kan man vänja sig med även om det kanske inte är så kul.

/Martin
av lassemal
Alltså,bilarna är ju identiska förutom motorn.Så att 2.0 "lastar bra,är tyst och komfortabel" gäller ju alla v70II
Om man utnyttjar möjligheten att "lasta" så blir ju 2.0 :an en ännu större akilleshäl (slö)

Men som sagt ,det är ju upp till var och en att bestämma utifrån sina egna behov och förväntningar
Användarvisningsbild
av SvenB
Rådlös skrev:Volvobrasse: Det är fortfarande "gratis" att köra genom tullarna, om du med det avser Trängselskatten i Stockholm?
Ja om bilen är registrerad före 1/1 2009. Bilar registrerade efter det datumet måste betala trängselskatt. Befrielsen upphör för alla 1/8 2012. Däremot är alla miljöbilar registrerade efter 1/7 2009 befriade från fordonsskatt i 5 år från första registrering.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]