Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om vi ska drifta iväg från ämnet så kan det vara ett marknadsföringsknep från volvos sida. Alla som vill kunna dra 1800-2100 kg tvingas välja D5, smart isf. Naturligtvis skulle v70 D3 kunna dra 1800 kg eller 2000 kg om så vill. Men som gurra säger, hur många behöver dra 2 ton för jämnan?
Ytterligare referens, mercedes 200k 184 hk aut får dra 2100 kg.
AllanB skrev:Om vi ska drifta iväg från ämnet så kan det vara ett marknadsföringsknep från volvos sida. Alla som vill kunna dra 1800-2100 kg tvingas välja D5, smart isf. Naturligtvis skulle v70 D3 kunna dra 1800 kg eller 2000 kg om så vill. Men som gurra säger, hur många behöver dra 2 ton för jämnan?
Ytterligare referens, mercedes 200k 184 hk aut får dra 2100 kg.
Skulle kunna vara men jag tror inte det, Volvo har generellt låga dragvikter.
Max 2250 på XC90 mot konkurrenterna X5 Q7 mfl som drar 3500kg
Lika illa på XC60 1800-2000kg mot X3, tiguan mfl upp mot 2700kg

Sorry nu blev det väl off-topic.......
Vad jag tror

*) Den första modellen hade ett omöjligt knasigt bagageutrymme. Inte många vet att det ändrats.
*) Osäkerhet kring skattesubventionen och hur länge den är kvar
*) Svårt att tanka gas på alla orter utanför storstäderna
*) 2.5T är inte längre en särskilt modern motor. Klart dyrare än Passat Ecofuel att köra.
Fast jag vet ju iaf en tjänstebils förare i Växjö som åker gas passat, och han har nog dubbelmoral, vilket inte stör mig. Växjö taxi har krav att åka miljöbil, där finns en åkare som kör V70 afv my11 och han har ingenstans att tanka gas, men miljöbil har han :D
Gurra82 skrev: Växjö taxi har krav att åka miljöbil, där finns en åkare som kör V70 afv my11 och han har ingenstans att tanka gas, men miljöbil har han
Det hade inte gått i Taxi Stockholm. Där har man revision på att bilen drivs med miljöbränsle (Gas eller Etanol) 80% av milen.
det blir väldigt mycket dubbelmoral över att som han gör, men det är ju som många andra möljöbils ägare säger, det är ju en flexifuel, en flexibel bil, vad är problemet här? han gör rätt tycker jag
Nej det tycker inte jag för det är ett åtagande gentemot taxikunden. Jag vet inte hur stor del av Växjö Taxi som är miljöbilar. men om en kund beställer miljöbil så skall en bil som kör på miljöbränsle komma. Nu tror jag alla Taxi Stockholms bilar har "hunnit" bli miljöbilar, men innan så var det många kunder som krävde miljöbil. Det låg som attribut i trafikledningssystemet.
Den där taxiföraren i Växjö måste gilla att tanka, för bensintanken i gas-Passat är ju bara 30 liter.
Jag upplever Passat Ecofuel som betydligt modernare än V70 AFV och skulle därför välja den. Men, reduktionen av förmånsvärdet ger inte så mycket som en del vill ge sken av, och mitt hjärta klappar för Volvo, metan är bara en energibärare och etanol kan ha samma mljöprestanda, så provkörde jag T4F med Powershift i måndags. Den konfigurationen var riktigt trevlig och skulle välja den före AFV. Försäljaren sa också att alla väljer T4F före AFV, som han inte sålde några alls av.
Gurra82 skrev:det blir väldigt mycket dubbelmoral över att som han gör, men det är ju som många andra möljöbils ägare säger, det är ju en flexifuel, en flexibel bil, vad är problemet här? han gör rätt tycker jag
Det är naturligtvis tråkigt att inte tanka förnyelsebart bränsle när man har en bil som klarar det. Men, det är ju ändå bättre om en taxi eller tjänstebilsförare väljer en gas eller etanolbil och tankar den med bensin än att välja en bensin- eller dieselbil.
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]