Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Var och en har sina behov, verkliga eller inbillade. Jag inbillade mig att jag ville ha en Volvo som var bästa möjliga dragbil med god framkomlighet, moderna utrustningsalternativ och bra utrymme inne i bilen också. Då blir det automatiskt en XC70 D5 som trillar ut ur den ekvationen.
av lirsa
Jag får nog böja på nacken lite. Läser mitt inlägg igen, det var kanske inte det trevligaste att läsa om man är en DRIVe-ägare.

Givetvis tar sig bilen framåt och fungerar för ett normalbehov såtillvida att du inte kör på en landsväg och får ngn som kör 60 km/h framför dig och du vill köra om. Då krävs en km fri sikt med DRIVe :).

D3 och D5 har samma karaktär och är inte på ngt sätt lik skillnaden mellan 1.6D och D3.

Jag respekterar allas bilval så klart. Vad jag menade i min första post var att för min egen del skulle det aldrig vara aktuellt med en DRIVe. Den kostar en bra bit över 300k och i mitt tycker permiumkänsla som en lite Opel. Handlar kanske om att vänja sig också, samt att jag inte kört manuell låda på över fem år.

Nåväl, som det så passande sas i tråden: var och en till sina egna behov. Jag uttalade mig ur min högst subjektiva bedömning och har ni som äger DRIVe tagit illa vid er, ber jag om ursäkt!
av AndS
Allt är individuellt precis som ni skriver. Mina bilar har nästan alltid haft ett minimum av "tillbehör" då jag inte har det behovet, däremot så vill jag gärna ha en motor med kraft och dragkrok är ett måste. Använder motorkraften ofta, men ser inget behov av olika backsensorer (jag som ofta har kärra där bak dessutom :wink: ), backspeglar som fäller in sig, häftig ljudanläggning, eldriven baklucka, etc.
av Peanuts
lirsa skrev:Nåväl, som det så passande sas i tråden: var och en till sina egna behov. Jag uttalade mig ur min högst subjektiva bedömning och har ni som äger DRIVe tagit illa vid er, ber jag om ursäkt!
Ingen fara, jag tar inte illa upp. Jag tycker DRIVe är en bra bruksbil så länge man tar den för vad den är: en sävlig landsvägskryssare.
Som en liten motvikt så kan berätta om när jag provkörde D5, detta var i ett snöfyllt Gävle för två vintrar sedan. Jag tyckte ESP-lampan lyste konstant så fort jag bara nuddade gasen och att kraften från motorn var i mitt tycke "för mycket", i alla fall på vinterväg. Det fick mig att stryka D5 ur mina tankar, jag skulle aldrig orka med att köra den på vintern om den skulle bete sig så.
Nu var det förmodligen mitt eget fel eftersom jag inte var van med att köra bilen och om jag hade kört lite mer så hade jag säkert lärt mig att "tygla" kraften bättre. Jag vill tillägga här att jag inte är ovan med att köra motorstarka bilar, har exempelvis kört en hel del BMW 320d och Audi A4/A6 med liknande motorstyrka. För att spinna iväg från tråden ännu mer (ursäkta) så har jag även kört Dodge Viper med 7.2 liters V10, där pratar vi drag i motorn.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:AndS, backkamera är perfekt varje gång du ska backa till ett släp.
Jag måste också slå ett slag för detta, det är ta mig f-n helt grymt. Jag har lagt handsken exakt över kroken var enda gång jag använt släp sedan jag skaffade XC60'n, utan någon som helst risk att backa för långt. "Backradar" och sånt ger jag inte mycket för, men kamera ihop med släpkörning är fantastiskt användbart.

/Martin
av Lövet
Jag tyckte 1.6d motorn fungerade någorlunda rent effektmässigt men den bullrar ju i konstant fart! Även vid så låga farter som 80-90 km/h hör man motorn hela tiden. För mig är sånt uteslutet i en ny bil.
av Peanuts
andreas_lofgren skrev:Jag tyckte 1.6d motorn fungerade någorlunda rent effektmässigt men den bullrar ju i konstant fart! Även vid så låga farter som 80-90 km/h hör man motorn hela tiden. För mig är sånt uteslutet i en ny bil.
Det där har jag inte märkt i min bil. Jag skulle kanske märka skillnaden om jag körde en annan modell ett tag men jag upplever DRIVe som bekvämt tyst i de hastigheter du nämner.
Användarvisningsbild
av apersson850
Parkeringsvarnare är faktiskt inte så dumt tillsammans med släp, det heller. Inte bak, för den kopplas ändå ur när man har släpet anslutet, men fram. När man ska backa med släp i trånga utrymmen är det extremt lätt att glömma bort var man har främre hörnen en stund, och så har man förstört nåt. Det har redan hänt ett par gånger sedan jag köpte XC70:mn att jag fått ett pip när jag närmat mig något, som jag kanske inte kört på ändå (jag brukar komma ihåg att glo överallt), men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
av crumpets
Enzo skrev:
lirsa skrev:Lite reflektioner för de som är intresserade.

Ni som ligger i startgroparna för en Drive: prova inte en D3. Efter det kommer ni aldrig kunna gå tillbaka.
Och på samma sätt, ni som ligger i startgroparna för en D3: prova inte en D5. Efter det kommer ni aldrig kunna gå tillbaka.

Så där kan man säga hela tiden. Det är väl skitbra att kunna erbjuda en miljöbil som är så stor, säker och komfortabel som V70. Den har resurser som räcker för alla normal persontransport i Sverige.

Precis min tanke.

Går ju lika gärna att resonera som att ska man köpa en slö dieselhäck kan man lika gärna ta den snålaste, varför ta halvmesyren d3 och få en bil som är både törstig och långsam...

Allt handlar ju om vad man själv prioriterar högst.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]