- ons 14 sep 2011, 07:18
#566306
Så presenterades det hela en gång i tiden, då XC90 med V8:an kom
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?857
"AWD med Instant Traction™ – en världsnyhet
Den tredje enheten i Volvo Personvagnars nya V8-drivlina är den elektroniska fyrhjulsdriften AWD, men nu med förladdning, så kallad pre-charging. Denna nya teknik – som Volvo Personvagnar är först med i bilvärlden – förbättrar möjligheten till snabba starter och ger ökad framkomlighet på svåra underlag.
– En backventil ger oss möjligheter att med mjukvara styra det grundmoment som ligger laddat i AWD-systemet. Vid start från stillastående ligger ett moment på 80Nm förladdat genom att backventilen förhindrar att systemet dräneras på hydraulolja.
–Därmed reduceras det hjulspinn på cirka ett sjundedels varv som det nuvarande systemet tillåter, innan kraft överförs till bakhjulen. Denna snabbare effektöverföring till bakhjulen är mycket viktig under vinterförhållanden, till exempel när man startar i djup snö, säger Jörgen Svensson.
Förladdningen betyder dock inte att det ligger en konstant drivning på bakhjulen, vid normal körning är Volvo XC90 V8 fortfarande helt framhjulsdriven.
AWD-systemet är dessutom uppdimensionerat för att möta kraften från V8-motorn. Det möjliga momentuttaget på bakhjulen ökar med 50 procent jämför med dagens XC90."
EDIT: Språkfel rättat
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?857
"AWD med Instant Traction™ – en världsnyhet
Den tredje enheten i Volvo Personvagnars nya V8-drivlina är den elektroniska fyrhjulsdriften AWD, men nu med förladdning, så kallad pre-charging. Denna nya teknik – som Volvo Personvagnar är först med i bilvärlden – förbättrar möjligheten till snabba starter och ger ökad framkomlighet på svåra underlag.
– En backventil ger oss möjligheter att med mjukvara styra det grundmoment som ligger laddat i AWD-systemet. Vid start från stillastående ligger ett moment på 80Nm förladdat genom att backventilen förhindrar att systemet dräneras på hydraulolja.
–Därmed reduceras det hjulspinn på cirka ett sjundedels varv som det nuvarande systemet tillåter, innan kraft överförs till bakhjulen. Denna snabbare effektöverföring till bakhjulen är mycket viktig under vinterförhållanden, till exempel när man startar i djup snö, säger Jörgen Svensson.
Förladdningen betyder dock inte att det ligger en konstant drivning på bakhjulen, vid normal körning är Volvo XC90 V8 fortfarande helt framhjulsdriven.
AWD-systemet är dessutom uppdimensionerat för att möta kraften från V8-motorn. Det möjliga momentuttaget på bakhjulen ökar med 50 procent jämför med dagens XC90."
EDIT: Språkfel rättat
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.