Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Så presenterades det hela en gång i tiden, då XC90 med V8:an kom
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?857
"AWD med Instant Traction™ – en världsnyhet
Den tredje enheten i Volvo Personvagnars nya V8-drivlina är den elektroniska fyrhjulsdriften AWD, men nu med förladdning, så kallad pre-charging. Denna nya teknik – som Volvo Personvagnar är först med i bilvärlden – förbättrar möjligheten till snabba starter och ger ökad framkomlighet på svåra underlag.
– En backventil ger oss möjligheter att med mjukvara styra det grundmoment som ligger laddat i AWD-systemet. Vid start från stillastående ligger ett moment på 80Nm förladdat genom att backventilen förhindrar att systemet dräneras på hydraulolja.
–Därmed reduceras det hjulspinn på cirka ett sjundedels varv som det nuvarande systemet tillåter, innan kraft överförs till bakhjulen. Denna snabbare effektöverföring till bakhjulen är mycket viktig under vinterförhållanden, till exempel när man startar i djup snö, säger Jörgen Svensson.
Förladdningen betyder dock inte att det ligger en konstant drivning på bakhjulen, vid normal körning är Volvo XC90 V8 fortfarande helt framhjulsdriven.
AWD-systemet är dessutom uppdimensionerat för att möta kraften från V8-motorn. Det möjliga momentuttaget på bakhjulen ökar med 50 procent jämför med dagens XC90."

EDIT: Språkfel rättat
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
KalleH skrev: Menar du att du kan stämpla fullt utan minsta hjulspinn med 225hk, det låter riktigt imponerande! :)
Det är väl inget unikt!?
I min S4:a hade jag över 350Hk och 550Nm och det fanns inte en suck att få den å släppa om man drog fullgas från stillastående, men du kanske syftar till att systemet omfördelar kraften fort i moderna 4WD-bilar!? (S4:an var ju av den gamla skolan med permanent 4WD)..
av sweborn
Mängden kraftväxelreaktioner i ratten är inte bara beroende på effekten över framhjulen utan även konstruktionen i framvagnen. Det senare kostar lite pengar att göra på rätt sätt varför de flesta tillverkare inte gör detta, åtminstone inte rakt igenom modellserierna.
av KalleH
Hej och tack för alla svar :)

För mig är det fortfarande imponerande att kunna gasa fullt från stillastående med en effektstark bil utan hjulspinn då jag tidigare kört mkt V40 T4 och V70 T5 och där hörde hjulspinn och rattryckande till vardagen :-)-)
Nåja, om man inte tvunget ska stå på gasen från stillastående rycker de inte heller så farligt. Jag har kört 46000 mil med en T5, och det var ju bara om man tokgasar på lägsta växlarna som det märks. Det goa med de motorerna är ju istället det kopiösa draget på trean och uppåt, vid omkörningar och liknande, och då är det inte mycket ryckande.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Har inte heller det minsta ryck i ratten vid acceleration från stillastående (eller någon annan gång heller för den delen).
Däremot så niger min bilkraftigt med comfort inställd på 4-C chassit, men är mycket stabil inställd på advanced. Har inte märkt att den dragit i ratten någon gång. Mycket imponerande, Volvos AWD rockar!!

Kom ihåg när jag provade en V40 T4 när den kom för massa år sedan... Där kan man snacka om att åla sig fram vid acceleration... :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med fullständigt när det gäller "motorstarka" V40:isar.. Helt hopplösa att komma igång med och extremt mycket tourqe steering..

Hade en 2.0T och nån värre bil vintertid har jag aldrig haft. Stod man i ett kors och skulle igång så fick man alltid vänta tills det var helt tomt på bilar eftersom det bara spann å spann, även blöt väg var trist å starta på..
av Amli
NordmanV8 skrev: Kom ihåg när jag provade en V40 T4 när den kom för massa år sedan... Där kan man snacka om att åla sig fram vid acceleration... :shock:
Kan bara hålla med. Jag hade en sådan för x antal år sen och den drog som sagt åt alla håll vid acceleration från stilla stående.
Men en annan bil som jag haft som var än värre var Saab 9-5 Aero (gamla 230hk). Den gick knappt att trycka gasen i botten på ettan. Antingen så drog den bara åt något håll eller så studsade och slog hela framvagnen... :shock:

Men det är 13 resp. 10 år gamla bilar så det är kanske inte heller så konstigt...
av KalleH
Nej det är ju tur utvecklingen går framåt :D Låter som de flesta är väldigt nöjda med sina AWD och inte upplever någon nämnvärd torque steering på vanliga vägar i alla fall :-)-)
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]