Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Naturligtvis gör jag det eftersom följderna av att krocka är enormt mycket allvarligare än att fastna.

Tilläggas kan göras att jag som synes i signatur ägt en Volvo AWD och avfärdat den.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej,

Har kört en XC70 D5 AWD sedan hösten 2009 och tillbringar inte särskilt mycket tid ute på leriga skogsvägar, så i princip hade det väl gått att satsa på en FWD. Men under de vintrar som varit har fyrhjulsdriften varit till mycket nytta, särskilt i de dåligt skottade villakvarteren i Stockholms utkanter. Dessutom kommer man iväg mycket bättre vid rödljusen om det är halt. Jag ångrar alltså inte att det blew AWD, även om jag betalar i diesel för mitt val. Dessutom håller jag med tidigare talare om att en XC ska AWD, annars känns det lite lamt!

Rolf J
Användarvisningsbild
av apersson850
andreas_lofgren skrev:... men den behöver trots allt spinn för att kopplas in. Förladdning eller ej.
Ja, är det sant eller är det inte? Jag har försökt få fram om det är så att fyrhjulsdriften kopplas in om man använder HDC, vare sig det slirar eller ej, men jag är inte säker. Det står inte rakt ut någonstans, men antyds lite här och där i Volvos olika dokument.
av Lövet
Vid drivning utan detekterat spinn är det 95/5 som gäller i drivning (senast jag läste ett trovärdigt tekniskt dokument som förklarar hur Volvos AWD ser ut) Någon diffspärrsfunktion via HDC har jag tyvärr aldrig hört talas om. Hade gärna sett att det funnits.
av V60D5AWDPolestar
hej

Om du väljer AWD så förbered dej på att aldrig kunna gå tillbaks till FWD.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mej en bil med mer än 140hk med FWD.
Allt detta drag i ratten.. och nötta framdäck...
Användarvisningsbild
av Momentum
V60D5AWDPolestar skrev:hej

Om du väljer AWD så förbered dej på att aldrig kunna gå tillbaks till FWD.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mej en bil med mer än 140hk med FWD.
Allt detta drag i ratten.. och nötta framdäck...
Håller med
Det behöver inte vara en XC för att man ska trivas med AWD
V70AWD (och kanske numera V60AWD) är Volvo:s mest underskattade modeller
Man behöver inte åka omkring och släpa på en husvagn på en leråker för att AWD ska vara bra
Men ALLT är en fråga om prioriteringar, Vad behöver du? Vad vill du ha? Hur mycket pengar har du?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart du ska ha AWD.

Det går att köra hysteriskt mycket snabbare i blixthalkan. Även om det är snorhalt accelererar AWDn som en raket och man kan brassa satan i alla kruvor.....
av hamre
Håller med om att du ska ha awd. Hade en v70 2,5t awd förut och den var så underbar. Var tyvärr tvungen att sälja den pga ändrad ekonomi och kör nu en fwd peuguot 307 utan antispinn. Ska bli kul i vinter.

När frugan får jobb så blir det en v70 t6 om jag får bestämma. :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Finns det studier som visar att 4WD är säkrare vintertid på motorväg tex än en FWD?
Med dagens antisladdsystem så får man ju mer eller mindre aldrig närheten av sladd med en FWD..

Har haft både och, och visst är det kul med 4WD, men säkrare är jag tveksam till att det är (nu kommer snart påhoppen misstänker jag). Är man rädd för att köra fast någon enstaka gång per år så funkar en uppsättning snökedjor mycket mycket bra!
Rycket och slitet i ratten har ju också blivit bra mycket mildare på FWD de senaste åren..
av Enzo
Variosboy skrev:Finns det studier som visar att 4WD är säkrare vintertid på motorväg tex än en FWD?
Med dagens antisladdsystem så får man ju mer eller mindre aldrig närheten av sladd med en FWD..

Har haft både och, och visst är det kul med 4WD, men säkrare är jag tveksam till att det är (nu kommer snart påhoppen misstänker jag). Är man rädd för att köra fast någon enstaka gång per år så funkar en uppsättning snökedjor mycket mycket bra!
Rycket och slitet i ratten har ju också blivit bra mycket mildare på FWD de senaste åren..
Tja, det är ju knappast osäkrare, men detta gäller ju under förutsättning att man inte utnyttjar det ökade greppet genom att höja hastigheten. Men visst, det är säkrare eftersom du kan väja bättre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]