Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det förekommer friskt att anställda eller ägarna tankar firmabilenbilen med "fuldisel" och sin egen bil på macken med företagskortet...
Detta kan väl också bero på många korta resor så att arbetstemperaturen ej kommit upp så pass att rengöringsprocessen kommit igång. jag skulle prova att köra bilen varm och sedan ut och köra motorväg i 15-20 minuter på 4:e växeln och ett varv på 2500-3000 rpm för att se om filtret rengörs.
s6025t skrev:KVD köper väl mycket bilar från konkursbo o leasingföretag som tar tillbaka bilar för de inte fått betalt av ägare till dessa bilar de brukar ju inte bry sig om bilen när dom vet om att de måste lämna ifrån sig bilen tyvärr så de kan nog få för sig att hälla i "fuldiesel" för att de inte kan betala bränslet heller
KVD köper inte in några bilar alls på eget initiativ. Det är leasingbolagen som kontaktar KVD för att sälja bilen åt dem. Nästan alla leasingbilar på KVD är AVSLUTADE leasingar inte återtag även om det förekommer.
Nu har jag lite uppdateringar att komma med.
Beställde tid på verkstad men fick ju inte dan efter direkt :)

En kille frågade mig hur mycket soppa jag hade i tanken och jag hade ca 50% så han tipsade mig om att tanka upp bilen fullt och tillsätta diesel tillsättningsmedel, nåt som skulle rengöra nånting :)
Sagt och gjort så rullade jag iväg och fick i 35 liter ganska exakt, ca 100 meter efter macken så var ALLT ryck borta, den gick nu som en dröm, men..... jag tog bilen på en lite längre provrunda och efter ca 10 mil så började rycken igen, det är inte som det var innan jag tankade 35 liter men det är inte bra.

Beror detta på att det är tankat med fuldiesel och därför samlat på sig skit i tanken under en tid?
Vågar jag köra bilen till verkstan som ligger 5-6 mil från mig? eller bogsering som gäller?

Kan man tömma tanken på nåt smidigt sätt?
Variosboy skrev:Jag skulle ta bort bränslefiltret och skölja ur det med lite diesel (För att se om det finns massa skit i filtret), och sen sätta dit ett nytt.
Jag böt bränsle filter för ca 15 mil sedan då den började rycka, det var det absolut första tipset jag fick och det tog ju inte mer än 15 min att byta heller.

Ska jag byta det igen för att kolla om det är skit i tanken menar du? Ska jag köpa hem fler bränsle filter å byta flera gånger för att få rent tanken?

Jag har en tid i slutet av nästa vecka på volvomek men jag är lite orolig om jag vågar köra dit bilen eller om jag måste bogsera den, volvomeken trodde det var lugnt men vågade inte lova nåt.
Jag får inga varningar eller nånting över huvudtaget, det enda som har hänt är ju att det stog sotningsfilter fullt, se handbok.

Det står inte kvar längre så nu är det helt fritt från meddelanden.

jag böt iaf filter och det "gamla" filtret som suttit där ca 15 mil var hur rent och fint som helst, sköljde det med diesel och doppade det och hade mig ganska länge, var ren och fin diesel efter det också. Så.... jag vet inte.

Jag pratade med volvo meken och jag skulle köra ner bilen på måndag så skulle dom försöka ta den så fort som möjligt, om dom fick nån tid över.

Jag är väldigt nyfiken samtidigt som jag är väldigt orolig över vad det kan vara för fel, vi lär få reda på det till slut, bara hoppas jag slipper betala. Kollade upp exakt hur långt jag kört med bilen sen jag köpte den och det är 207 mil. Jag har tankat den 3 ggr och varje gång har jag tankat den fullt.

Detta måste ju KVD.se(dom jag köpte bilen av) eller autoconcept(dom som har den extra bilgarantin jag köpte till för 3000kr) stå för, eller kan jag ha gjort något fel överhuvudtaget?

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]