Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Du har aldrig tänkt tanken att köpa en helt ny? Du skriver att du helst vill komma under 330k. Jag har full respekt för att man sätter ett tak i pris och att det rimligtvis hamnar i nivå med att svettningarna börjar komma i pannan. Räkna ett par varv istället och kolla vad bilen kommer att kosta dig att köra.

Med dina förutsättningar dvs nästan 3000 mil/år och byte efter 3år känns det spontant att det inte skiljer särskilt mycket att köra runt i en helt ny. Beg XC60 summum ligger väl runt 330k och komihåg att du med den får en törstigare motor och sämre aut. om du ska ha det.

Kollade själv på en xc70 my08 dvs ca 3år gammal och ca 8000mil. Slutade med en ny XC60. Kör ca 3000 mil och byter efter 3 år. Under dom här 3 åren skiljer det bara hundralappar i månaden eller någon enstaka kr/mil att köra runt i XC60:n. Valet blev enkelt.
av cy_berg
Herkulez skrev:Du har aldrig tänkt tanken att köpa en helt ny? Du skriver att du helst vill komma under 330k. Jag har full respekt för att man sätter ett tak i pris och att det rimligtvis hamnar i nivå med att svettningarna börjar komma i pannan. Räkna ett par varv istället och kolla vad bilen kommer att kosta dig att köra.

Med dina förutsättningar dvs nästan 3000 mil/år och byte efter 3år känns det spontant att det inte skiljer särskilt mycket att köra runt i en helt ny. Beg XC60 summum ligger väl runt 330k och komihåg att du med den får en törstigare motor och sämre aut. om du ska ha det.

Kollade själv på en xc70 my08 dvs ca 3år gammal och ca 8000mil. Slutade med en ny XC60. Kör ca 3000 mil och byter efter 3 år. Under dom här 3 åren skiljer det bara hundralappar i månaden eller någon enstaka kr/mil att köra runt i XC60:n. Valet blev enkelt.
Jag köpte min Mercedes ny för ett år sedan och gör ett ganska stort "tapp" på den, så jag är inte så sugen att göra samma sak igen (min plan var att behålla Mercan ett antal år, men samtidigt som jag hämtade ut den efter ett antal månader väntetid blev min fru gravid med vårt andra barn, en graviditet som var efterlängtad men inte förväntad så snabbt). En XC60 D3 AWD med Summum, tidur för dieselvärmare och kanske herrgårdsvagnspaketet (sådant som man rätt ofta hittar i en begagnad) lander ju över 400k i listpris. Om vi leker med tanken att man skulle kunna få 25k i rabatt vilket väl borde vara rimligt är man ändå uppe i 375k och jag tycker att steget därifrån till 330k (eller till och med några tusenlappar neråt) är rätt långt. Bilar tappar ju som absolut mest under det första året, och det är den värdeminskningen jag skulle vilja slippa.

Dessutom: Jag vill ha en AWD-bil innan vintern kommer, så det innebär att det är för sent att beställa en ny och hinna få den innan vintern :cry:
Användarvisningsbild
av MartinS
cy_berg skrev:Tack för alla bra synpunkter, mycket intressant läsning :)

MartinS
Jag var och kollade på båda modellerna hos Bilia för några månader sedan (XC60 och 70) och spontant slogs jag av: XC60 kändes mycket större än den ser ut på håll, d.v.s. rymlig i fram/baksäte. Jag tror vi hade klarat oss med bagageutrymmet i den (idag har vi en Mercedes E-Klass Coupé från 2010 och en Volvo V50, och V50 är inte speciellt stor i bagageutrymmet) även om XV70 är större. Jag provkörde en XC60 med R-Design, och tyckte att stolarna var förträffliga, och den var behaglig att köra. Argument mot att köpa den ser du längre ner i den här posten...
Det var precis så vi upplevde det också, och tittar man på specifikationerna är också XC60 något större, framförallt i baksätet har jag för mig. Tyvärr slog vi undan ekonomibiten lite när vi valde då XC60'n ju helt riktigt ligger högre i pris, men jag tror inte det skiljer så mycket mer än 30k (~10%) om du jämför samma årsmodell, miltal och utrustning och jag tror den skillnaden kommer hålla i sig ganska länge faktiskt, XC60 är en relativt ny modell och den kommer många tråna efter även när den är nere i 100papp, det är bara andra människor. Det finns heller inte så jättemycket bilar på marknaden tycker jag om man har lite krav på vissa paket, färger etc. så varje bil är ju olika prisvärd beroende på vem som är intresserad av den. Jag räknar med att ha våran XC60 i cirka fem år, vad spelar då 10% på inköpspriset för roll, det är en väldigt liten del i den totala konkursen, speciellt med en T6:a :oops:

Jag har också fått uppfattningen att XC70 dras med mer barnsjukdommar än XC60, XC70 var väl första bilen ut på den nya plattformen och mycket i XC60 är ju faktiskt hämtat från XC70 vad det verkar. T.ex. AC kompressorras verkar väldigt vanligt på XC70 08-09 men jag har inte hört om någon som haft problem med det på en XC60.

V50 är riktigt liten i bagaget, bagaget på en XC70 är som en ocean i jämförelse, XC60 placerar sig någonstanns i mellan.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Herkulez skrev: Kollade själv på en xc70 my08 dvs ca 3år gammal och ca 8000mil. Slutade med en ny XC60. Kör ca 3000 mil och byter efter 3 år. Under dom här 3 åren skiljer det bara hundralappar i månaden eller någon enstaka kr/mil att köra runt i XC60:n. Valet blev enkelt.
Är det inte oftast lite missvisande glädjekalkyler som får det att bli billigare att köpa nytt än begagnat? Den XC60 vi köpte var knappt tre år och gått 5000mil, den hade tappat drygt 300k under dom åren, för att jag skall tappa lika mycket får jag ju skänka bort bilen om tre år. Jag vet att du sparar lite på försäkring, verkstadsbesök, eventuellt skatt och lite bränsle, men i sammanhanget är den besparingen ganska minimal skulle jag tro.

/MArtin
Användarvisningsbild
av apersson850
Ingen ska inbilla sig att det är billigare att ha en ny bil.
Men förra gången jag köpte ny bil var för 18 år sedan, och något ska man ju unna sig.
av XLR8MF
MartinS skrev:Är det inte oftast lite missvisande glädjekalkyler som får det att bli billigare att köpa nytt än begagnat? Den XC60 vi köpte var knappt tre år och gått 5000mil, den hade tappat drygt 300k under dom åren, för att jag skall tappa lika mycket får jag ju skänka bort bilen om tre år. Jag vet att du sparar lite på försäkring, verkstadsbesök, eventuellt skatt och lite bränsle, men i sammanhanget är den besparingen ganska minimal skulle jag tro.

/MArtin
Jag har personligen helt samma erfarenhet av "billiga" nya bilar. Nu svär jag kyrkan men jag vill påstå att exklusiva versioner av Volvo bilar är väldigt dyra att äga om man tittar på de relativt låga andrahandsvärdena. Man verkar tappa 300k på tre års normalt användande helt enkelt. Om jag skulle köpa en ny Volvo så vore det enda alternativet för min del en enklare modell av exempelvis V70 såsom en D3 exempelvis. Jag skulle lägga på Summum maximalt. Begagnatmarknaden verkar helt enkelt inte värdesätta exklusivare Volvo på ett rimligt sätt givet det stora spannet i nypriser. Låt mig gett exempel: jag köpte en ny 335i som jag körde 5000 mil under två år. Den bilen gick från 490k till 370k. En V70 tappar generellt mer på samma mil och tid är min erfarenhet. Återigen så är andrahandsvärdena den viktigaste faktorn som påverkar ägandekostnaden.

Jag har haft två V70II och de har båda varit helt problemfria hur mycket det nu säger om hela populationens kvalitet... Jag har fått intrycket att V70II hade lite barnsjukdomar och att de generellt var av mindre allvarlig karaktär.

Jag kan berätta att min farbror som jobbar som utvecklare i utprovningsfasen av nya Volvo modeller att "konsensus" bland ingenjörerna på Volvo är att XC70 är den Volvos bästa bil då den är den ultimata kompromissen och dessutom klarar allt jeeparna klarar av vad gäller teräng etc samt att den har V70s praktiska egenskaper.
av XLR8MF
StringerBell skrev:
XLR8MF skrev:
[...] livscykeln [...]
Har den verkligen så dramatisk betydelse? Sjönk värdet på V70N som en sten när V70II kom?
Jämför priserna på 2008 V70N Classic och 2008 V70Ii så får du en indikation på vad jag menar. Ha då i åtanke att V70N inte hade överskridit normal livscykel, dvs den var relativt mer modern när den lades ner.
av Herkulez
MartinS skrev:
Herkulez skrev: Kollade själv på en xc70 my08 dvs ca 3år gammal och ca 8000mil. Slutade med en ny XC60. Kör ca 3000 mil och byter efter 3 år. Under dom här 3 åren skiljer det bara hundralappar i månaden eller någon enstaka kr/mil att köra runt i XC60:n. Valet blev enkelt.
Är det inte oftast lite missvisande glädjekalkyler som får det att bli billigare att köpa nytt än begagnat? Den XC60 vi köpte var knappt tre år och gått 5000mil, den hade tappat drygt 300k under dom åren, för att jag skall tappa lika mycket får jag ju skänka bort bilen om tre år. Jag vet att du sparar lite på försäkring, verkstadsbesök, eventuellt skatt och lite bränsle, men i sammanhanget är den besparingen ganska minimal skulle jag tro.

/MArtin
Aldrig sagt något om billigare bara att det inte skiljer så mycket som man kan tro, om man nu åker långt och byter relativt ofta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Herkulez skrev:
MartinS skrev:

/MArtin
Aldrig sagt något om billigare bara att det inte skiljer så mycket som man kan tro, om man nu åker långt och byter relativt ofta.
Nej, billigare sa du inte, men du menade att skillnaden inte var så stor. Spontant känns det som att det är om man åker kort och byter sällan som ett nybilsköp bör övervägas om man vara ser till den eknomiska biten, det är ju trots allt de första 3 år de flesta bilar tar den riktigt stora smällen.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
XLR8MF skrev:
StringerBell skrev:
XLR8MF skrev:
[...] livscykeln [...]
Har den verkligen så dramatisk betydelse? Sjönk värdet på V70N som en sten när V70II kom?
Jämför priserna på 2008 V70N Classic och 2008 V70Ii så får du en indikation på vad jag menar. Ha då i åtanke att V70N inte hade överskridit normal livscykel, dvs den var relativt mer modern när den lades ner.
Fast en V70N Classic hade ju också ett generöst pris från början som nybil.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]