Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
En kompis som har en några år gammal D5 automat AWD provkörde min häromdagen.

"Jisses, vad mycket bättre den här växlar", var hans kommentar.
Användarvisningsbild
av na96gen
Definitivt skulle jag valt en XC70 II alltså en MY08 eller senare. Håller nog med att jag tagit en 3.2a franför en 185hk D5. 08or börjar skjunka i pris nu har länge stått långt över 300. Men nu så.. Jag skulle även letat efter en Summum utrustad.
Men ut å prova de olika

Lycka till!!
av wildwest
Jättebra info jag fick här, tack. Jag tror att jag måste provköra för att se hur stor skillnad det är mellan dieseln och en 3,2AWD. Vanans makt för någon som aldrig ägt diesel är förstås stor. Går det att trimma även en dieselturbo?

Ja, Summum-utrustning alla gånger. Läder måste det vara, man har vant sej. Vore snyggt med den beige inredningen, jag har inga småbarn som åker längre. Jag har tid på mej att leta, det är inte jättebråttom. Kan fortfarande använda Porschen och kör inte bil till jobbet.

Den där XC70 i Västmanland som Enzo tipsar om var inte dum. Samtidigt skulle jag helst vilja ha en blå.

Ingen har kommenterat den nya T6:an. Känner inte för att lägga ut så mycket just nu, men hur står sej den?

Och hur är det med väghållningen? Det blir ju ändå mera landsvägskörning än grusvägskörning, mera Autobahn än långsamma svenska 70vägar.

Är det nån som har erfarenhet av både XC70 och XC90? Rent körmässigt alltså. Det är ju olika bilar för övrigt.
av Lövet
Vilken budget har du i pengar? Skillnaden är rätt stor mellan XC70N (fram till 2008) och XC70II (2008 framåt)

Kör du inte så många mil så är ekonomin i 3.2an ofta bättre än D5 (185) på grund av lägre inköpspris och lägre vägskatt. Gör din egen uträkning och lita inte på andras dock. Många är vääääldigt övertygade om att de själva gjort det bästa valet och att det därmed även gäller för dig.
av wildwest
Andreas Lofgren: Jag har inte bestämt mej riktigt än hur mycket jag vill lägga. Från början sa jag att jag inte ville köpa nåt över 200,000. Men man får ju inget för pengarna. Så länge jag är på XC70-spåret alltså. Man kan naturligtvis helt ändra inriktning till ett ordinare transportredskap, 8 år gammal Passat eller nåt. Hoppas helst att den här bilen håller i 10 år precis som Saaben gjort. Den har varit suverän, men nu vågar man inte köpa Saab längre.

Är det tekniskt sett stor skillnad om jag går under 2008 års modell, nedåt 2007, 2006? Ibland kör bilfabrikanterna riktiga teknikhopp och ständiga fel slutar när man ger ut en ny årsmodell. Är 2007 i princip lika bra som 2008 kan jag lika gärna köpa en sån.
Användarvisningsbild
av na96gen
Tidigare än MY08 är det en helt annan generation, den kom som MY00 iaf V70.
Om du inte måste ha den högsta markfrigången, skulle jag annars rekommendera en V70 T6 grym bil. T6 till XC70 tror jag inte fanns förens MY10 då den ersatte 3.2an i Sverige, utomlands bla tyskland fanns den från MY08.
av Lövet
Ska man prata lite skillnader på generationerna kan man nämna att drivlinan i tidiga XC70II och sena XC70N är i stort sett densamma. Däremot är XC70II betydligt större invändigt, är tystare och går bättre på vägen. Förbrukningen är vanligen lägre på XC70N på grund av lägre vikt och mindre luftmotstånd.

XC70N
Bild

XC70II
Bild
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]