Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Vet bara hur det är här i stan.. Kommer man i rusningstrafik får man glatt stå å vänta 1min rulla 100meter vänta 1min osv.. Start stopp skulle säkert ge något.. Slår själv av bilen ibland när jag e less..
av pergrein
Vid trafikljus så tror jag S/S är bättre då får man ju vänta lite längre och när man då får grönt så stannar man ju inte nå mer vid det trafikljuset som man får göra när man står i en korsning som har väjningsplikt...

Mvh
Per
av hanss
Snabb fråga.. Hur funkar S/S när det är kallt ute? Slås funktionen automatiskt av?
Användarvisningsbild
av Momentum
"Enligt Bo Larsen, presschef på Volvo, har priserna för stopp/start-tekniken ännu inte fastställts. Därför kan han i dag inte säga om det blir något påslag.

– Men sannolikt blir det så eftersom det är ett mer komplext system, säger han till Vi Bilägare."

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... tart-33659

Mest intressant är det ju för skatten
av SlimShady
hanss skrev:Snabb fråga.. Hur funkar S/S när det är kallt ute? Slås funktionen automatiskt av?
Ja, den stänger endast av om en del kriterier uppfylls; så som värme, batteri osv.
av dst02
Momentum skrev:"Enligt Bo Larsen, presschef på Volvo, har priserna för stopp/start-tekniken ännu inte fastställts. Därför kan han i dag inte säga om det blir något påslag.

– Men sannolikt blir det så eftersom det är ett mer komplext system, säger han till Vi Bilägare."

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... tart-33659

Mest intressant är det ju för skatten

Får hoppas de blir ett påslag eller att man kan välja bort de vid beställning alt kunna koppla ifrån de med nån knapp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Står jag stilla vid ett rödljus eller liknande petar jag oftast över lådan från D till N. Det går ju lättare för motorn på tomgång då, och så behöver man inte sitta och hålla på bromsen för att den inte ska rulla iväg.
Är det någon mer som gör så, eller är det bara jag som är knäpp (alternativt smartare än alla andra)?
av hanss
apersson850 skrev:Står jag stilla vid ett rödljus eller liknande petar jag oftast över lådan från D till N. Det går ju lättare för motorn på tomgång då, och så behöver man inte sitta och hålla på bromsen för att den inte ska rulla iväg.
Är det någon mer som gör så, eller är det bara jag som är knäpp (alternativt smartare än alla andra)?
Gjort så med tidigare bilar som haft automat..
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Står jag stilla vid ett rödljus eller liknande petar jag oftast över lådan från D till N. Det går ju lättare för motorn på tomgång då, och så behöver man inte sitta och hålla på bromsen för att den inte ska rulla iväg.
Stänga av motorn också - så har du manuell S/S :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, fast vanliga motorer är inte konstruerade för att låta startmotorn gå ideligen. Fick byta på min 850 "redan" efter 35000 mil.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]