Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Jag är inte så bevandrad i kostnader för personalbil/tjänstebil - trots att jag har en idag. Men jag antar att 2860 kr/mån är förmånsvärdet? Till detta kommer ju leasingkostnaden och det kostnaden är ju betydligt högre på en bi-fuel jmf T4F.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Matias!

Nej - i det fall jag visar så är det mitt nettolöneavdrag, dvs min nettokostnad efter skatt. Dvs skatt på förmånsvärdet är med liksom miljöbilsreducering av förmånsvärdet etc. Det kommer givetvis att variera mellan företag till företag. De som byter vart tredje år har lägre kostnad givetvis. Och det beror på vad som ingår i avtalet, Fri assistans, fri biltvätt etc. Men detta illustrerar iaf skillnaderna mellan olika modeller då det beräknats på samma sätt och har samma utrustningsnivå.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Om du går in på skatteverkets hemsida och "bygger" dessa två bilar så får du en liknande jämförelse där du kan se din kostnad.

(OT: dessutom kan man gå in och testa förmånsvärdet på en Lamborgini eller liknande bara för skojs skull. En koenigsegg Agera har tex ett förmånsvärde per månad på 186.000 kr :shock: )

http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 04862.html
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hansandreasson
Många pratar om förmånsvärde för gas och att det är reducerat med 40 %. Men vad gäller för 2012 och framåt? Etanolrabatten på 20 % försvinner ju men vad gäller med förmånsvärde för gas? Stannar 40 %-rabatten kvar 2012 - 2014?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är redan klart att det fortsätter med 40% för biogasbilar och att rabatten försvinner med Etanol från och med årsskiftet.

Finns mer info på http://www.fordonsgas.se
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, det stämmer. Miljöminister Andreas Carlgren indikerade detta i en intervju redan i våras men nu är det beslutat.

En T4F ger alltså ingen förmån alls efter årsskiftet så ur det perspektivet blir skillnaden väldigt stor mellan de två.
av MattiasD
Racetwin2, tack för infon men jag har ändå lite svårt att få ihop kalkylen. Enligt skatteverkets sida är förmånsvärdet för:
V70 Bi-fuel Summum: 2 891 kr
V70 T4(F) Summum: 3 950 kr

Det är drygt 1000 kr i skillnad och räknat med 50% skatt handlar det om 500 kr extra i skatt per månad för att välja T4(F). Eller? En T4(F) är sedan billigare i leasingkostnad eftersom det är en billigare bil. Alltså borde skillnaden på 500 kr minska. Då begriper jag inte hur du kan komma fram till att det skilljer drigt 1000 kr/månaden för total ägarkostnad.

När jag valde min V70 2.5FT gav jag upp efter ett tag att begripa kostnaden, kanske får göra det denna gång också :???:
av tuvok4se
Kollar också på gasvarianten med det lägre golvet men har svårt att hitta vad gasförbrukninngen är vid blandad körning. Har hittat allt från
0,83 m3/mil
0,83 l/mil
1,04 l/mil.
Totalen är ju intressant. Just nu så är en DRIVe 400 kr billigare/månad om man kör 3000 mil/år räknat på 0,83m3/mil a 14,75kr/m3.
Användarvisningsbild
av poseidon
MattiasD skrev:Racetwin2, tack för infon men jag har ändå lite svårt att få ihop kalkylen. Enligt skatteverkets sida är förmånsvärdet för:
V70 Bi-fuel Summum: 2 891 kr
V70 T4(F) Summum: 3 950 kr

Det är drygt 1000 kr i skillnad och räknat med 50% skatt handlar det om 500 kr extra i skatt per månad för att välja T4(F). Eller? En T4(F) är sedan billigare i leasingkostnad eftersom det är en billigare bil. Alltså borde skillnaden på 500 kr minska. Då begriper jag inte hur du kan komma fram till att det skilljer drigt 1000 kr/månaden för total ägarkostnad.

När jag valde min V70 2.5FT gav jag upp efter ett tag att begripa kostnaden, kanske får göra det denna gång också :???:

Allting beror ju på om man som brukare av bilen betalar endast förmånsvärdet eller om man även är bruttolöneavdrag. Har man det senare så går nog bilarna ganska jämt upp.

Det är väl bara att lämna in 2 lika (endast motorskillnad) offerter till din leasingfirma å få reda på månadskostnad?

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]