Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tillwallin
gooose skrev:
Desmodue skrev:Jag frågade en kunnig på Volvo om man skulle spola lådan på vår MY08 men han avrådde det bestämt, det finns risk att den inte skulle fungera riktigt efter det. Bilen har gått 14 000 mil.

?????? Hur kan ny olja skada en låda Om oljan är av rätt spec för din bil/låda

Byt olja och om du kan uppgradera till den senaste programvaran i låda+ motor
Har gjort detta för kunder som "vårdar" sina bilar under dom senste 15 åren och INGEN har fått problem med en fungerande låda efter detta
Har däremot haft några kunder som frågat vad jag gjort med deras bil enl dom måste jag gjort mer än oljebyte den är ju som en annan bil ( Den växlar helt perfekt )
Har även löst en del lådor som haft "små" problem med detta konsept

Kan faktisk sticka ut hakan och säga att den du pratat med om detta lider av svår inkompetens i ämnet du frågar om.

Men om du har problem med lådan så skall man först felsöka problemet

//Gooose
Vad jag förstod det som så kan man lösa upp gamla avlagringar som förvärrar lådan fick jag förklarat för mig
av tillwallin
Eduard skrev:Vet inte heller med säkerhet men det är nog frågan om att nollställa adaptationen av lådan. Varför det skulle vara nödvändigt förstår jag ej.Att byta olja själv går ju men är lite knöligt. Du får räkna med att bara få ut ca 3-4 l, och får alltså fylla på och sedan tappa igen. Du kan sannolikt oxå flusha oljan via oljekylaren men är nog lite högre skolan.
Vad gör dom på verkstäderna då? spolar dom lådorna när man byter oljan? Har försökt läsa mig till detta och där hör man olika med.
av NiKeMaN
Alla Volvos som rullar i yrkestrafik, Taxi, Polis osv har ju i sitt serviceprogram ett oljebyte i automatlådan inplanerat var 9000e mil.
av Eduard
tillwallin: Vad dom gör på verkstaden är nog olika.
Generellt skulle jag nog avråda från att byta olja själv i lådan om
det rör sig om en modern dito. På en Aisin-Warnerlåda (SAAB-Volvo) finns inte längre någon oljesticka. Verkstaden skruvar dit en sticka så man kan mäta volymer men du blir hänvisad till att mäta hur mycket du tappar ut för att fylla på lika mycket. Det förutsätter att nivån var rätt när du började. Du får inte spilla!
Vad göra?
1, Köpa verkstadssticka om det går. Säkert dyrt
2 Skruva dit en sticka som kan köpas som reservdel -går till SAAB Mindre dyrt
3 Låta verkstaden göra jobbet.
I instruktionsboken för S80-10 skall inte oljan bytas. Den beräknas hålla bilens livstid- undantag bilar i yrkestrafik.
För SAAB 9-5-07 vill jag minnas att bytesintervallet är 17000 mil
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad är det som gör att om föraren har betalt när han kör X mil så sliter det värre på oljan i lådan än om föraren inte har betalt?
av Desmodue
tillwallin skrev:
apersson850 skrev:Vet ej, men är nyfiken på vad anledningen till att du vill byta är?
Min bil har gått som taxi tidigare och så har dom ju en viss intervall på detta. Men har hört och läst att om man skall byta olja på lådan så skall det vara inom en viss antal mil annars så kan det mer skada en nytta, så då tänkte jag att om jag nu följer dessa intervaller så kan det ju inte skada? aldrig fel med ny olja sa dom på Volvo.
Precis vad de sade på Volvo - har den gått långt och ingen sköljning har gjorts alls så skall man inte ges sig på det men vill man chansa så är det väl upp till var och en. Vad kostar en ny låda tro?
av 2444ever
apersson850 skrev:Vad är det som gör att om föraren har betalt när han kör X mil så sliter det värre på oljan i lådan än om föraren inte har betalt?
Är väl väldigt hög procent stadskörning för taxichaffisar, många accelererationer.
Hade det ingått i serviceprogrammet för vanligt folk hade vi säkert haft en zillion trådar om att Volvo vill tjäna pengar på onödig sköljning. Men håller med om att det är lite märkligt ändå, vet inte hur dom vägt livslängd mot extra punkter.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan ju vara riktigt.
Fast då känns det ju som att det här är en servicepunkt för "staboar", men inte för oss som kopplar in farthållaren en kilometer från hemmet och sen kopplar ur den när det är en kilometer kvar till destinationen. Oavsett om vi har betalt under den sträckan eller ej.

Men jag förstår tanken.
av tillwallin
Eduard skrev:tillwallin: Vad dom gör på verkstaden är nog olika.
Generellt skulle jag nog avråda från att byta olja själv i lådan om
det rör sig om en modern dito. På en Aisin-Warnerlåda (SAAB-Volvo) finns inte längre någon oljesticka. Verkstaden skruvar dit en sticka så man kan mäta volymer men du blir hänvisad till att mäta hur mycket du tappar ut för att fylla på lika mycket. Det förutsätter att nivån var rätt när du började. Du får inte spilla!
Vad göra?
1, Köpa verkstadssticka om det går. Säkert dyrt
2 Skruva dit en sticka som kan köpas som reservdel -går till SAAB Mindre dyrt
3 Låta verkstaden göra jobbet.
I instruktionsboken för S80-10 skall inte oljan bytas. Den beräknas hålla bilens livstid- undantag bilar i yrkestrafik.
För SAAB 9-5-07 vill jag minnas att bytesintervallet är 17000 mil
Okej! Jag får väll lämna in den då, dom ville ha 3000+ minns inte exakt siffra. Och då byter dom den bara, det dom får ur när dom tappar. Så ingen sköljning. Jag vill bara byta oljan i förebyggande syfte eftersom bilen har rullat 50.000+ mil och nu haft regelbundet byte tidigare som taxi.
av Eduard
Det är möjligt att jag desinformerat något. Vissa typer av lådor kan ha en nivåplugg, som man fyller upp till och sedan efterfyller med en viss kvantitet. Låter fortfarande knöligt. Pluggen kommer man åt underifrån? och användandet föriutsätter att bilen är hissad någotsånär plant i så fall.På de bilar jag bytt olja har haft oljesticka och då har jag bytt med hjälp av Biltemas oljesug och sedan fyllt och sugit i omgångar.
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]