Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
apersson850 skrev:Vad man "kan" och vad Volvo "vill" att man ska göra behöver inte vara samma sak.
Sist jag kollade hade de inget konstigare än människor som jobbade med bilen på verkstaden heller.
Det dom möjligen har som inte hobbymekaren har är instruktioner för hur saker ska göras, i vilken ordning osv..

Kommer ihåg en kompis som fick för sig att byta batteri på sin Mitsubishi trots rådet från instruktionsboken att verkstaden skulle göra det. Visst, bytet av batteri tog fem minuter, men vad han inte visste var att man var tvungen att göra en grundinställning för tomgången efteråt, med andra ord, bilen tappade tomgången och det slutade med att han fick lämna in den och få det fixat.. Var inte krångligare än att bilen skulle startas med gas och hållas på ett visst varv en viss tid. (minns inte exakt) Plättlätt egentligen, men utan instruktionen rätt omöjligt att veta och destor svårare att lista ut..

Kan ju vara så att i säkringsbox C finns säkringar som gör vissa datorer i bilen strömlösa, och får dom inte tillbaka strömmen i rätt ordning kan det bli problem med datatrafiken på nåt vis, vad vet jag!?
av Tarsiger
Variosboy skrev:Kan ju vara så att i säkringsbox C finns säkringar som gör vissa datorer i bilen strömlösa, och får dom inte tillbaka strömmen i rätt ordning kan det bli problem med datatrafiken på nåt vis, vad vet jag!?
Det låter inte orimligt, i och för sig, men frågan är hur det blir med ordningen (mellan de olika komponenternas spänningssättning) vid anslutning av nytt batteri. För byta batteri måste man väl fortfarande få göra själv när man upptäcker att det behövs?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min har varit strömlös vid ett tilfälle och det var inga problem att hänga på laddaren å sen vänta ett tag, men man får skilja på att göra alla datorer strömlösa samtidigt och sen spänningssätta dom samtidigt (som det faktiskt blir vid batteribyte) och att göra någon dator strömlös medan någon annan fortfarande har spänning..

Men det var ju som sagt bara en gissning från min sida. Mycket möjligt att det bara är ett sätt för Volvo att tjäna någon krona till..
Användarvisningsbild
av apersson850
Ibland är det så att det krävs något märkligt verktyg eller nåt, men det kan ju även en hemmamekare ha, om han är intresserad.

Ett "lindrigt" exempel är den 7 mm insex som behövs för att lossa bromsoken på en del modeller. Den är inte ett normalt verktyg, så tillvida att den inte ingår in de vanligaste satserna med insexnycklar, men det är ju inget som hindar att man skaffar sig en ändå. Men det hindrar ju de som inte är lite mer intresserade från att mixtra med bromsarna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis, rätt instruktion eller rätt verktyg är ofta det som skiljer hobbymeken från verkstaden! :wink:

Komiskt att du sa just 7 mm insex, för det var precis vad som behövdes när man bytte koppling på Asconan som jag har. En 7mm insex, tre "märlor" för att kunna komprimera tryckplattan på kopplingen och en vänstergängad M7 för att kunna dra ut axeln ur kopplingen. Döm om min förvåning när både skruven och insexnyckeln var med i satsen till kopplingen, märlorna fick man dock tillverka själv av plattjärn, men det var en skiss med i kopplingskittet så det var inga som helst problem att göra = föredömligt!
:)
av Axman
Har någon kommit på hur man får fram säkringarna i grupp C, som kalhygge frågade om?

Jag har försökt i över en timme, håller på att blivansinnig!
Användarvisningsbild
av DTJ
Axman skrev:Har någon kommit på hur man får fram säkringarna i grupp C, som kalhygge frågade om?

Jag har försökt i över en timme, håller på att blivansinnig!
Det skulle jag också vilja veta
av jasu50
Fusebox engine compartment_Page_1.jpg
Fusebox engine compartment_Page_1.jpg (94.35 KiB) Visad 4060 gånger
Fusebox engine compartment_Page_2.jpg
Fusebox engine compartment_Page_2.jpg (87.86 KiB) Visad 4058 gånger
Fusebox engine compartment_Page_3.jpg
Fusebox engine compartment_Page_3.jpg (59.4 KiB) Visad 4045 gånger
av lappen69
jasu50 skrev:
Bilagan Fusebox engine compartment_Page_1.jpg finns inte längre
Bilagan Fusebox engine compartment_Page_2.jpg finns inte längre
20200901_185049.jpg
20200901_185049.jpg (82.88 KiB) Visad 2520 gånger
Från bild två fattar jag hur jag får bort övre locket och sidolocket, men sen fattar jag inte hur gå vidare?

Vill komma åt säkring 10 i C boxen för att stänga av dieselvärmaren som lever ett eget liv året runt. V70 D3 2011.
20200901_185049.jpg
20200901_185049.jpg (82.88 KiB) Visad 2520 gånger
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av lappen69
Får upp den så här mycket men sedan är det stopp. Den sitter fast på höger gavel, den del som sitter ihop med silvriga blecket till höger för jag tagit bort muttern.
20200901_192057.jpg
20200901_192057.jpg (77.44 KiB) Visad 2518 gånger
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]