- mån 22 aug 2011, 13:53
#558929
Kommer ihåg en kompis som fick för sig att byta batteri på sin Mitsubishi trots rådet från instruktionsboken att verkstaden skulle göra det. Visst, bytet av batteri tog fem minuter, men vad han inte visste var att man var tvungen att göra en grundinställning för tomgången efteråt, med andra ord, bilen tappade tomgången och det slutade med att han fick lämna in den och få det fixat.. Var inte krångligare än att bilen skulle startas med gas och hållas på ett visst varv en viss tid. (minns inte exakt) Plättlätt egentligen, men utan instruktionen rätt omöjligt att veta och destor svårare att lista ut..
Kan ju vara så att i säkringsbox C finns säkringar som gör vissa datorer i bilen strömlösa, och får dom inte tillbaka strömmen i rätt ordning kan det bli problem med datatrafiken på nåt vis, vad vet jag!?
apersson850 skrev:Vad man "kan" och vad Volvo "vill" att man ska göra behöver inte vara samma sak.Det dom möjligen har som inte hobbymekaren har är instruktioner för hur saker ska göras, i vilken ordning osv..
Sist jag kollade hade de inget konstigare än människor som jobbade med bilen på verkstaden heller.
Kommer ihåg en kompis som fick för sig att byta batteri på sin Mitsubishi trots rådet från instruktionsboken att verkstaden skulle göra det. Visst, bytet av batteri tog fem minuter, men vad han inte visste var att man var tvungen att göra en grundinställning för tomgången efteråt, med andra ord, bilen tappade tomgången och det slutade med att han fick lämna in den och få det fixat.. Var inte krångligare än att bilen skulle startas med gas och hållas på ett visst varv en viss tid. (minns inte exakt) Plättlätt egentligen, men utan instruktionen rätt omöjligt att veta och destor svårare att lista ut..
Kan ju vara så att i säkringsbox C finns säkringar som gör vissa datorer i bilen strömlösa, och får dom inte tillbaka strömmen i rätt ordning kan det bli problem med datatrafiken på nåt vis, vad vet jag!?
Assumption is the mother of all f ups.