Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
En gång för alla!!! Polstar gör inga programvaror alls till oss privatåkare, det är Volvo själva som gör dom och säljer dom under namnet polestar!
av Steff 99
Polestar arbetar på uppdrag av Volvo, om utvecklingen sker på uppdrag eller av Volvo själva och säljs under Polestar namnet så har det ganska liten betydelse.
Vad vi kan konstatera är att ingen effektoptimering kommer ut från Polestar utan att det är godkänt av Volvo.
Användarvisningsbild
av Honke
Variosboy skrev:En gång för alla!!! Polstar gör inga programvaror alls till oss privatåkare, det är Volvo själva som gör dom och säljer dom under namnet polestar!
Av nyfikenhet undrar jag hur du sitter på den informationen. Det enda jag hittar på polestars sida om performance är att deras egna tekniker utvecklar uppgraderingarna.
Missuppfatta nu inte för är bara nyfiken.
Användarvisningsbild
av crumpets
Om polestar är ett dotterbolag vore det ju follkomligt vansinnigt att lägga miljoner kronors utvecklingstid på en programvara i labb X, för att sedan låta labb Y ägt av samma företag läsa in sig på den första programvaran och börja fippla med den.

Snarare än att låta labb X testa sig fram till det när de ändå håller på.

Jag gissar att polestar helt enkelt får sitta och slita på testbanorna för att hålla identiska förbruknings/utsläppssiffror med den alternativa mappen.

Men gissningar gör ju ingen särskilt glad.
Användarvisningsbild
av Momentum
Det är jävligt illa att Volvo säljer en bil med en motor som man sen har en annan programvara till under ett annat namn - bondfångeri är vad det är
Det är inte svårt att inse att Polestar har ett "intimt" samarbete med Volvo och får den info de behöver för att "utveckla" ny SW till motorn
Polestar trimmet finns ju t o m med i bygg din bil - nästa gång jag ev köper en Volvo ska jag kräva att den levereras med maximalt bästa motorprogramvaran - och pruta bort prispåslaget
av s6025t
Det är väl likadant med andra tillverkare också BMW har sin M-sport avdelning MERCEDES har sin AMG polestar är ju meningen att de ska bli volvos motsvarighet BMW o MERCEDES tar bra betalt för M o AMG o det ger ju extra status o tar betalt för det jag ser inget konstigt i att ta betalt för ett varumärke
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Sök i forumet angående Volvo vs. Polestar ni som undrar vart informationen kommer ifrån. Polestar gör som jag skrev förut inte en enda programvara för gatregistrerad bil, dom utvecklas och säljs av Volvo under namnet polestar, inget annat.
av Micke008
Det är Volvo som bestämmer, frågan är hur mycket Polestar gör? De har personal som arbetar med marknadsföring. Varför skulle inte personerna som plockar fram motorerna på Volvo kunna optimera dem själva? Kanske att de kan få lite stöd från Polestar. Anledningen till att det bara finns en optimering till 2,4D/D3 AWD 163hk samt D5 205hk är nog två, båda har med kostnader att göra. Den ena är utvecklingskostnad, varför göra två olika optimeringar när det är samma motor. Det andra är kostnaden för certifiering efter optimeringen de behöver väl ha ett helbilsgodkännande. Sen skulle man ju kunna tänka sig att de kunde optimerat 163hk till 205hk och bara D5an till 225hk. Men det kanske är så att de inte kan använda sig av godkännandet för D5an till D3an när den nya mjukvaran laddas i efterhand? Och om de själva inte hade optimerat D3an till samma effekt som D5an så skulle de nog tappat en del försäljning av optimering till D3/2,4D till andra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Honke skrev:
Variosboy skrev:En gång för alla!!! Polstar gör inga programvaror alls till oss privatåkare, det är Volvo själva som gör dom och säljer dom under namnet polestar!
Av nyfikenhet undrar jag hur du sitter på den informationen. Det enda jag hittar på polestars sida om performance är att deras egna tekniker utvecklar uppgraderingarna.
Missuppfatta nu inte för är bara nyfiken.
Polestar är volvo original för:

-Volvo garanterar hållbarheten.
-Volvo garanterar certifiering för förbrukning
-Volvo garanterar certifiering för miljö och emmisioner,
-Volvo garanterar certifiering för ljudnivåer,
-Volvo garanterar att bromsar osv klarar den höjda effekten.

För att volvo ska kunna garantera allt detta, dvs garantera EUs helbilsgodkännande och ge ut intygen så måste det vara deras produkt, och certifierats av volvo. Annars hade Polestar fått stå för allt detta istället.

Att tro att volvo själva bara skulle mappat sin D5a till 205 hk är naivt, självklart har man mappat den till alla möjliga effekter under konstruktion/test för att se var gränserna går. Man har självklart även mappat några så högt att de rasat, lika säkert som man krockprovat alla modeller.
av perhall
Bondfångeri... ja, i så fall är inte Volvo ensamma.

Många företag tar ju nämligen betalt för kundens betalningsvilja.

Nyligen bokade jag ett hotellrum i USA för USD200 och det fanns större/bättre utsikt för USD300 resp. 450. Sen fick jag massor av erbjudanden om billiga uppgraderingar (Hilton brukar visa dem exakt när du genomfört din beställning - och då inser du att du betalat mer för ett större rum än du kunde gjort senare), när jag kom dit fick jag 450-rummet. Kanske de inte hade något 200-rum ledigt men sålde det ändå, för de visste att jag skulle bott någon annanstans om billigaste rummet kostade 450.

Köper du en Audi med 180 hk bensin är det 240 hk GTI-motor med -60 hk.

Bor du på Hilton i Berlin kostar Internet 110 kr per dygn fast det inte kostar hotellet ett dugg att det används.

Etc.

Så jag tycker inte att Polestar är bondfångeri. Och inte heller om man köper en S 63 AMG med, eller utan, performance package för 80 000 kr.

PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]