Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

inga konstigheter fram tryck in kolven med en stor polygrip precis som i alla tider insex 7mm till att lossa oket från okhållaren 18mm sexkantshylsa för att lossa okhållaren och torx 55 till skivan
Fin fint!
Bak har jag hört att det är lite knöligare men det är inte dags än.

Då ska det nog lösa sig!

Tack alla för hjälpen!

Mvh A
Förmodligen inte hårt alls då den bara ska förhindra att skiva lossar från navet vid hjulbyte.
Lätt åtdragning + Loctite gängsäkring blir nog fint.
Kanske därför som en del nya skivor blivit skeva direkt på tidigare V70?
När verkstan bytte på min -04:a så förblev dom raka.
4700:- skulle Volvo ha för allt, kanske lika bra att dom för göra det???
Skulle skivorna skeva till sig direkt så får dom ju byta dom på garanti.
Dyrt eller billigt kan ju bara du själv avgöra!

Jag tänker såhär:

-Garanti är ett skäl för att inte göra det själv, men jag har inte en enda gång haft problem med vare sig bromsskivor, belägg eller ok när jag bytt, har bytt åt mig själv och många polare, och det har varit problemfritt där med..
-Priset, vad sparar du på att göra det själv?
-Har du plats, verktyg och lust att göra det?
-Vad tjänar du om du jobbar över en timma eller två på ditt jobb istället för att göra ett "skitigt" jobb med bilen(ungefär vad det tar att i lugnt tempo byta skivor och belägg på en axel).
Variosboy skrev:-Vad tjänar du om du jobbar över en timma eller två på ditt jobb istället för att göra ett "skitigt" jobb med bilen(ungefär vad det tar att i lugnt tempo byta skivor och belägg på en axel).
Vanligtvis en fjärdedel av vad du får betala för att få det gjort.
Okey! Visste inte att du kände till AndersE:s inkomst! :wink:

Vad kostar en timma på verkstaden, och hur snabba är dom jämfört med hobbymekanikern, jag skulle nog säga att dom är dubbelt så snabba, men det är ju skit samma egentligen, det intressanta är ju vad skillnaden blir i kronor och ören för att det ska gå att räkna på..

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]