Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mangeV70
Snackade med min personlige bilvårdare precis. Han skulle ta och tvätta min bil inför lackförsegling imorgon. Jag frågade om hans synpunkt angående dessa stänkskydd. Fram var det egentligen inga alternativ. Där skulle dom på. Bak var väl mer en smaksak. Han tyckte att dom även gör nytta där men inte alls i den grad som där fram.

Han hade sett åtskilliga bilar med blästrade sidor och underreden. Oavsettom det är fult med stänkskydd eller inte så är det snyggare än förstörda dörrsidor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mangeV70 skrev:. Bak var väl mer en smaksak. Han tyckte att dom även gör nytta där men inte alls i den grad som där fram.
Har man nytvättad bil och så råkar det vara lite fuktigt på marken så kastar ju även bakhjulen upp skit på sidorna av bakkofångaren.

Med stänkskyd slipper man det.
av Tarsiger
Hur blir egentligen stänkskydden fästade? Om det borras några hål för plåtskruvar, t ex, så uppkommer ju en rostanvisning. Eller är bilen förberedd med någon galvaniserad hållare med förborrade hål? Som jag minns det från äldre Volvomodeller med stänkskydd som standard så var just stänkskyddens infästning ofta en rostkälla.
Användarvisningsbild
av AWWD
Du tar bort några befintliga skruvar (torx) som håller innerskärmen och drar sedan fast stänkskydden med nya skruvar i samma hål. Har du rätt verktyg (som ryms mellan hjul och innerskärm) kan du göra det utan att ta bort hjulen.

/awwd
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På XC70 är det väl bara plast nedtill att fästa i.

På mina tidigare bilar bla BMW med plåtskärmar skippade jag att göra hål/skruva. "Limmande" fast stänkskydden med typ Sikaflex/silicon istället. Ingen smuts kan ju tränga in och det rör sig inte så det kan inte bli rostanvisning genom nötning och det var fortfarande 100% rostfritt efter 35.000 mil.
av Peanuts
Bild

Tog en bild på min Fårrd som varit utan stänkskärmar fram i några år. Detta borde väl vara avskräckande nog? :D
av Maccie
Får jag fråga så här då... Nya XC70II har funnits i 4 år nu. Det måste finnas en hel del ägare som har haft sina bilar i flera år och som INTE har haft stänkskydd.

Har NI sett någon blästring mm att tala om än?

För jag som XC70-ägare är mer intresserad av att höra om nyttan på just min bilmodell än på andra bilar (Fårrdar mm) som kan vara designade annorlunda.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu kör ju jag en vanligt V70, men som jag skrev tidigare i tråden, jag körde från 24:e maj till oktober utan stänkskydd bak, inte en enda gång körde jag på grusväg, och blästringen var ett faktum! På MY09 -som jag har- så satt stänkskydd monterade fram från fabrik, så det kan jag inte uttala mig om, men bak gjorde det stor skillnad kan jag säga...
Användarvisningsbild
av AWWD
Maccie skrev:Får jag fråga så här då... Nya XC70II har funnits i 4 år nu. Det måste finnas en hel del ägare som har haft sina bilar i flera år och som INTE har haft stänkskydd.

Har NI sett någon blästring mm att tala om än?
Min XC70 gick 2 år och 8 månader utan stänkskydd (med förste ägaren) och Qpax-bågarna blev blästrade framtill och plasten bakom bakhjulen är också blästrad.

/awwd

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]