Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Det jag tycker är värst med att lämna bort bilen är att det i många fall är sådana "vårdslösa" (skulle kunna använda andra kraftuttryck...) "mekaniker" som ska göra jobbet.

Har ett färskt exempel på en Volvoverkstad där man dels lyfte min bil genom att sätta lyftarmarna mot Qpax-bågarnas fästen (vek sig...) och dels oljefläckade ned textilmattan på förarsidan. Till deras försvar ska sägas att de åtgärdade sina misstag på ett bra sätt efter påpekande, men det ska inte behöva hända. Jag som kund ska inte behöva plasta in inredningen och peka ut var på karossen man lyfter bilen.

Sådana händelser påverkar ju också känslan av att en service utförs på ett kompetent sätt inkl allt "extra", inte bara "olja o filter".

/awwd
av Psyko
AWWD skrev: Har ett färskt exempel på en Volvoverkstad där man dels lyfte min bil genom att sätta lyftarmarna mot Qpax-bågarnas fästen (vek sig...) och dels oljefläckade ned textilmattan på förarsidan. Till deras försvar ska sägas att de åtgärdade sina misstag på ett bra sätt efter påpekande, men det ska inte behöva hända. Jag som kund ska inte behöva plasta in inredningen och peka ut var på karossen man lyfter bilen.

/awwd
Till deras försvar kan jag säga att det är inte så jävla lätt o veta vart man ska lyfta en bil med eftermonterade
sidobågar som finns i 100 olika varianter och av olika kvalitet. Dom av bra kvalitet och bra monterade brukar inte vara några problem att lyfta i deras infästningar
Användarvisningsbild
av Variosboy
Oavsett om det är lätt eller inte så får man väl hoppas att folk (läs mekanikern )inte chansar och hoppas att det ska hålla!? Vet man inte så får man väl helt enkelt fråga. Och är det ingen som vet så får man väl upplysa kunden om att man inte kan garantera att lyftet kan göras utan risk för åverkan, eller!?
Användarvisningsbild
av AWWD
Det jag förväntar mig som kund är att verkstaden är rädd om min bil, den största investering jag någonsin gjort nästefter huset. Att inte traska direkt från oljepölen in på mina mattor (mekaniker 1) och att inte lyfta 1830 kg bil på fyra aluminiumfästen, se bild (mekaniker 2). Helt enkelt vanligt bondförnuft och "bry sig om", det är det jag efterfrågar.

Min bedömning är att Qpax håller en hög kvalitet och om de monterats på en Volvoverkstad får vi väl också anta att de är korrekt monterade. Är inte alla sidobågar mest för syns skull, finns det verkligen de som man kan lyfta bilen i?

Men det spelar egentligen ingen roll, om jag så gjort egna dekorationer av hönsnät på min bil så förväntar jag mig att få tillbaka den i samma skick som jag lämnade den.

/awwd

Bild
av Thebobboy
Visst sker det eventuellt mer saker än bara olje- och filterbyte men som jag skrev så kan man kolla upp det innan för de borde ju veta exakt VAD som ska utföras på den specifika bilen. Om det skall göras en mjukvaruuppdatering så anger ju instruktionerna det. Men absolut håller jag med om att vill man vara hyffsat säker så lämnar man in den på märkesverkstad och får en stämpel.

Å andra sidan har jag haft inne min bil på service där jag innan fyllt på ex spolarvätskan till toppen. När jag sedan hämtade ut bilen så hade firman tagit betalt för två flaskor spolarvätska. Hur fan man får i två flaskor spolarvätska i en redan full behållare vette fan. Jag klagade och ursäktande fick jag två flaskor i handen.....så om märkesverkstäder nu är så himla bra så kan ju undra vad mer de tar betalt för men inte utför i verkligheten.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ingen har sagt att märkesvärkstäder är bättre än alla andra, det vi jämför i tråden här är att stå hemma i sitt eget garage och serva bilen eller lämna in den på en verkstad. Lämnar man den till en märkesverkstad så har de givetvis en massa information och programvaror osv som en icke märkesbunden verkstad har.

Vad det gäller duktiga mekaniker, eller klåpare så finns dom nog tyvärr lite här å var..
Användarvisningsbild
av AWWD
Personligen förespråkar jag också att man servar så pass dyra/nya/komplicerade bilar som det handlar om här på märkesverkstaden, men tyvärr har mitt förtroende för min lokala Volvoverkstad fått sig en allvarlig törn.

/awwd
Användarvisningsbild
av Variosboy
Då byter man verkstad, krångligare än så är det ju inte, men många verkar leva i tron om att bara för att en mek på en verkstad är oduglig så är alla det! Säger inte att du är sån AWWD, men många är snabba på att vara kategoriska och stoppa folk i fack.
Användarvisningsbild
av AWWD
Korrekt, man byter (vilket tyvärr är lättare sagt än gjort för oss i "landsorten" :( ).

Grundpoängen i mitt resonemang är absolut inte att alla mekaniker på Volvoverkstäder är som de två jag nyligen stiftade bekantskap med, men tyvärr har de förstört mitt förtroende för den aktuella verkstaden. Detta borde på sikt vara ett större problem för verkstaden i fråga då det knappast är varken första eller sista gången de gjort dylika saker.

/awwd

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]