Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Det är även i menyerna man kan ställa in:

Bränsleförbrukning - Låg - Mellan - Hög

Många missar det och åker omkring med onödig hög förbrukning, detta för att man inte läser den där boken som ligger i handskfacket
av dst02
Momentum skrev:Det är även i menyerna man kan ställa in:

Bränsleförbrukning - Låg - Mellan - Hög

Många missar det och åker omkring med onödig hög förbrukning, detta för att man inte läser den där boken som ligger i handskfacket

Finns den bara på jailbreakade bilar? :p
Det är lite smålustigt att folk klagar över att förbrukningen inte stämmer med deklarerade siffror!
Om jag kör i skyltad hastighet så kommer jag så gott som aldrig ikapp någon bil, men blir omkörd mer eller mindre hela tiden, så istället för att gnälla på bilen så kanske man ska ta en funderare på hur man kör (säger inte att man ska köra anorlunda, men man kanske kan ta å lägga ihop ett å ett och på såvis kanske komma till insikt med varför förbrukningen är som den är)
av perhall
Variousboy har givetvis rätt ang. förbrukningen.

Samtidigt kan man ju fundera över det här med EU-mixen.

När den kom var den en hårdare norm än tidigare norm (var det DIN-normen?)

244 GL-80 hade 1,10 i DIN, BMW 528i-82 1,22.

Båda kunde lätt köras på 0,75 vid lugn landsvägskörning.

Nu finns bilar med 0,8 i EU-mix (8,0) som inte kommer under 0,75 ens vid sansad landsvägskörning.

Ta min förra 2,5TMY08 som exempel. Jag körde en gång motorväg och höll 110 på mät3aren (=104 verklig fart), ac avstängd, ensam i bilen, 3 kg i däcken. Den drog 0,93. EU-mix = 0,93.

PH
av dst02
Jag ställer mig också frågan om hur man får fram förbrukningssiffror, är det i verkliga förhållanden man faktiskt kör bilen och får fram ett värde eller är det i en provbänk där vind,vägförhållanden och annat inte räknas in? Kanske rent av kommer tjusiga siffror från en simulator från en provbänksbil?
Oavsett vilket så är det inget bra sätt att mäta eftersom det inte gör att bilar blir jämförbara (olika bilar med olika motorer varierar ju olika mycket från mätresulstaten). Hade variationen alltid varit densamma så hade det ju varit lugnt. Då hade man ju tex kunnat titta på EU-mixen, multiplicerat den med "sin" kvot och sen hade allt varit frid och fröjd..
Användarvisningsbild
av Camel
På de bilar jag kört har jag i princip aldrig lyckats komma ned till bränsledeklarationen. Vid något test med ihärdigt eco-körande sjunker givetsvis förbrukningen men jag upplever det mycket svårt på de flesta bilar att nå siffrorna för EU-körcykeln. Jag behöver kanske lite körutbildning? :wink:
Vanligen brukar det bli siffran för blandad körning som jag kommer ned till när jag enbart kör vanlig landsvägskörning. Förbrukningen som TS anger för sin bil tror jag är rätt ok. Hamnade mycket över detta med en V70II 2,4D AUT på långkörning Tyskland ToR med hyrbil (lastad). Det är allmänt känt att EU-körcykeln inte speglar förbrukningen när bilen används i verklig trafik och den har fått negativ kritik för detta. EU-körcykeln används av tillverkare och myndigheter som verktyg för att bl.a. klassa bilar. Bilköparen kan kanske avända bränsledeklarationen för att ungefärligt jämföra olika bilmodeller men då är det viktigt enligt min mening att endast jämföra bilar med samma storlek och bränsletyp. Här är några länkar med info:
http://www.konsumentverket.se/bilar/Nyb ... rbrukning/
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
http://www.teknikensvarld.se/pa-din-sid ... /index.xml
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/07 ... /index.xml
http://www.dn.se/motor/nyheter/bilagare ... -korcykeln
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=41 ... d=GT02L383
Användarvisningsbild
av Momentum
dst02 skrev:Jag ställer mig också frågan om hur man får fram förbrukningssiffror, är det i verkliga förhållanden man faktiskt kör bilen och får fram ett värde eller är det i en provbänk där vind,vägförhållanden och annat inte räknas in? Kanske rent av kommer tjusiga siffror från en simulator från en provbänksbil?
Det har nästan inget med verkligheten alls att göra
Provbänk
Fläkt, AC, ljus osv avstängda
Luftmotståndet tror jag man lägger på teoretiskt
Mycket svag acceleration 0-50 på 28 sekunder tror jag det är i stadsdelen
osv
osv
Sen är det fullt möjligt att få motordatorn att förstå att den genomgår testcykeln och anpassa hela motorstyrningen just för att optimera värdena i testen

Så jag har inga förväntningar att ens vara nära de angivna EU siffrorna då det gäller förbrukningen, men det är bra med så låga värden som möjligt, eftersom det styr skatten på bilen
av dst02
Momentum skrev:
dst02 skrev:Jag ställer mig också frågan om hur man får fram förbrukningssiffror, är det i verkliga förhållanden man faktiskt kör bilen och får fram ett värde eller är det i en provbänk där vind,vägförhållanden och annat inte räknas in? Kanske rent av kommer tjusiga siffror från en simulator från en provbänksbil?
Det har nästan inget med verkligheten alls att göra
Provbänk
Fläkt, AC, ljus osv avstängda
Luftmotståndet tror jag man lägger på teoretiskt
Mycket svag acceleration 0-50 på 28 sekunder tror jag det är i stadsdelen
osv
osv
Sen är det fullt möjligt att få motordatorn att förstå att den genomgår testcykeln och anpassa hela motorstyrningen just för att optimera värdena i testen

Så jag har inga förväntningar att ens vara nära de angivna EU siffrorna då det gäller förbrukningen, men det är bra med så låga värden som möjligt, eftersom det styr skatten på bilen
Precis som Jag tänkte men inget ont utan de har gott med sig, precis som du säger så påverkas ju skatten positivt :D
Och dessutom brukar luftmotståndets påverkan räknas ut baserat på mätningar som görs på en "fuskbil", där man tejpar plåtskarvar och liknande, för att få formen så "hal" som möjligt.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]