Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Arese skrev:Är du intresserad av 520d och V70 D5 finns dessa två testade mot varandra i både automotor&sport och Teknikens värld senaste året. Kan säkert ge dig en del input. BMW vann i bägge. Ekonomiskt var utfallet i princip detsamma mellan bilarna i bägge testerna.

Om din budget är ca 500 kkr brutto så är mitt tips enligt följande: Jag tycker inte att någon av motorerna platsar i en bil för en halvmille, så det måste först och främst till en annan motor. Efterom jag haft både V70II (3st) och nya femman så kan jag bara konstatera att femman är otroligt mycket bättre på allt från drivlina (med rätt motor) och köregeskaper till komfort och känsla av en speciell bil. Men som sagt, bilen är värd en riktig motor. För 500k skulle min spec sett ut som följer:

530i (sugsexa, 272 hk - underbar)
Comfort (pdc, xenon, bluetooth mm), metallic, 18", skinn, sportstol, Nav Prof, Hifi Prof
Tack för bra svar (som alltid).

Vad du skriver är lite av problemet, en del verkar anse att 520d är fullt tillräcklig, medan andra, som du, anser att den inte är det. Åtminstonde hos mig skapar det en del besvärliga frågetecken. I grunden handlar det kanske om hur man kör, amatörgasare mellan rödljusen i Stockholm, eller riktigt avancerad körning, men då borde man kanske inte satsa på en kombi. Dessutom är det min, och många andras som det verkar, att diesel verkar vara framtiden vilket avspeglas i andrahandsvärden på bensinarna om några år antagligen. Det kan iof slå åt båda hållen, vill man köpa ut bilen blir den ju billigare då.

Då ställer jag en medveten provokativ fråga, jag tolkar det du skriver som att du hellre skulle ta en välrustad V70 än en 520d oavsett utrustning, rätt? :D
av Steff 99
Arese skrev:
Comfort (pdc, xenon, bluetooth mm), metallic, 18", skinn, sportstol, Nav Prof, Hifi Prof

Mvh
Arese
Skulle aldrig köpa en BMW 5-serie utan komfortstolar. 8)
.
av Arese
improwise skrev:
Tack för bra svar (som alltid).

Vad du skriver är lite av problemet, en del verkar anse att 520d är fullt tillräcklig, medan andra, som du, anser att den inte är det. Åtminstonde hos mig skapar det en del besvärliga frågetecken. I grunden handlar det kanske om hur man kör, amatörgasare mellan rödljusen i Stockholm, eller riktigt avancerad körning, men då borde man kanske inte satsa på en kombi. Dessutom är det min, och många andras som det verkar, att diesel verkar vara framtiden vilket avspeglas i andrahandsvärden på bensinarna om några år antagligen. Det kan iof slå åt båda hållen, vill man köpa ut bilen blir den ju billigare då.
Alltså; är man mån om andrahandsvärde så ska man köpa så lite extrautrustning som möjligt - då är nog en enkelt utrustad 520d ett mycket bra val på ett par tre års sikt. När det gäller bensinmotorer och andrahandsvärde så har flera olika BMW-handlare berättat för mig att det råder brist på beggade BMW-bensinare. De traditionella entusiasterna vill ha bensin medans de flesta nya bilar säljs som tjänstebilar där man ofta har riktlinjer som gynnar eller helt styr mot diesel. Min gamla 335i tex, som jag bytte in såldes på 2 dagar till en köpare 80 mil från där jag bor till ett pris som var endast 95kkr lägre än vad jag gett drygt 2 år och 7500 mil tidigare...
improwise skrev: Då ställer jag en medveten provokativ fråga, jag tolkar det du skriver som att du hellre skulle ta en välrustad V70 än en 520d oavsett utrustning, rätt? :D
Nä en fullutrustad 520d skulle jag föredra framför en välutrustad V70 D5, om jag slapp betala kalaset :D .

Skulle jag köpa en V70 idag skulle jag nog köpa en T4F R-Design med några välvalda extrapinaler. Känns som mest value for money från Volvo idag överhuvudtaget.

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
Steff 99 skrev:
Arese skrev:

Mvh
Arese
Skulle aldrig köpa en BMW 5-serie utan komfortstolar. 8)
.
Håller med om att komfortstolen är grym! Det blir ju en utmaning dock att prioritera när utrustningslistan är lång som telefonkatalogen och man låter sig begränsas av en budget :D . En tröst kan ju vara att redan sportstolen är mycket bekvämare än vad som levereras från konkurrenterna.....
av improwise
Arese skrev: En tröst kan ju vara att redan sportstolen är mycket bekvämare än vad som levereras från konkurrenterna.....
Spontant håller jag inte alls med, tycker den är för smal, känns inte som jag riktigt får plats i dom. Kan vara en vanesak också men den känns mer gjord för riktiga race än för direktörsracing, och jag undrar hur skön den eg är på en långresa. Nå väl, just det kanske inte är en fråga att diskutera på ett volvoforum dock.
Senast redigerad av 1 improwise, redigerad totalt 0 gånger.
av htchd2
Fan va många som anser att 5 serien är så mycket bättre, hade jag inte haft en s80 o kört vännens 520d då hade jag trott att ni jämför rolls royce me volvon när ni jämför. ni som tror att 5 serien är så mycke bättre till och me att fjantiga 520d är bättre. Köp den stenfula e61 då o sluta klaga, jag har kört 520d 2007 o neej den är inte i närheten av d5:an lååååångt ifrån. sen när de gäller inredningskvaliten. vad syftan ni på? Är 5 serien doppad i guld?
Användarvisningsbild
av crumpets
F11 är väl i och för sig ett par resor bättre än E60 på typ samtliga punkter.
20hk har den fått sig, och dessutom lägre förbrukning.

Har dock inte klämt på f11:ans inredning så jag ska inte uttala mig. Ville bara flika in att en 2007a inte är ett helt optimalt jämförelsematerial. Särskilt eftersom E60 fick mycket skit för att ha dålig kvalitetskänsla.
av viktore
Att körglädje länge varit BMWs paradgren håller nog de flesta med om. Men om BMW 5-serie anses vara mer körglad än en V70 så innebär det inte nödvändigtvis att V70in har obefintlig styrkänsla eller kränger lika mycket i kurvor som en segelbåt ute i Atlanten.
Nu gäller det dessutom fullstora kombibilar med tjänstevikter på närmare 2 ton, då blir det smått patetiskt när man börjar prata sportighet i samma mening som dessa bilar.

BMW må vara duktiga på körglädje, men en 5-serie touring blir oavsett motor aldrig en sportvagn.
av improwise
När sommaren väl bytts mot vinter då, och det är dags för lite kort åkande på hyfsat plogade väger i storstadsområdena, eller den där fjällresan, hur står sig BMW:n då? Tidigare var ju bakhjulsdrivna BMW:s och vinter inte en given succé....
av Lövet
viktore skrev:innebär det inte nödvändigtvis att V70in har obefintlig styrkänsla eller kränger lika mycket i kurvor som en segelbåt ute i Atlanten.
Fast just de punkterna är ju V70IIs stora svagheter. Den har dålig styrkänsla och kränger ordentligt innan den börjar svänga. Passat, A6, 5-serie, Mondeo, Insignia, 9-5 - alla är bättre. V70II är en komfortmaskin - och det är BRA för mängder av människor. Många vill inte ha bilar med hårda chassien. Passat känns som man åker runt direkt på fälgen i jämförelse med V70II.
improwise skrev:När sommaren väl bytts mot vinter då, och det är dags för lite kort åkande på hyfsat plogade väger i storstadsområdena, eller den där fjällresan, hur står sig BMW:n då? Tidigare var ju bakhjulsdrivna BMW:s och vinter inte en given succé....
Det har gått utmärkt vintertid sedan E39ans tid när DSC+T introducerades. E61 och F11 är inte sämre på nåt sätt. Märker ingen skillnad i framkomlighet och stabilitet mellan dem och min V70II.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]