Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Glömde bort att skriva om mina tankar kring placeringen.
Jag kommer ha stolen stå i bak större delen av tiden, men inte i mitten då både jag och frun kommer sitta väldigt trångt brevid den då.
Vad händer då vid en krock? Risken som jag ser det är att jag ofrivilligt ger barnet en rejäl smäll med arm/hand. Det lär inte hända om stolen står på ena sidan och jag sitter på den andra, då bör inte krocken få armen att flyga ditåt på samma sak som om jag nästan sitter med armen i stolen från början.

När vi åker längre resor ensamma med barnet så kommer jag att montera stolen i framsätet pga praktiska skäl, men vid kortresor så kommer vi att så långt det går ha stolen i bak och åker vi båda två så kommer den alltid att stå i bak.
av bal
Tack för alla svar, och särskilt till Brainy för bilden.

Det verkar som att skaffar man Britax Baby-safe plus (SHR) eller Maxi-Cosi Pebble gör man i varje fall inte helt fel. En bas verkar också vettigt. Eftersom jag bara har isofix-fästen bak, och kan tänka mig att jag kommer att vilja kunna ha skyddet både fram och bak beroende på om man är ensam vuxen i bilen eller ej, låter det som att en bas för bälte är det bästa (för Baby-safen — Maxi-Cosi verkar ha baser som fungerar med vilket som).

Vad gäller om man skall köpa nytt eller begagnat verkar de flesta ha köpt nytt, vilket verkar tryggast om man inte kan köpa av någon bekant. Förmodligen kan man sälja begagnat sedan, och återvinna några kronor. Jag skall lyssna runt litet på jobbet om någon av dem med små barn har något överblivet.
av bal
kottskrapa skrev:Kolla lite med ditt försäkringsbolag och se om dom hyr ut.
Jag är bosatt i Tyskland, och här verkar uthyrning av bilbarnstolar inte vara särskilt utbrett, om det ens förekommer. Skall undersöka, dock.
av bal
Britax baby-safe kan tydligen monteras på diverse barnvagnschassin. Är det någon som har utnyttjat detta? Ersätter en sådan kombination en komplett barnvagn det första året, så att man när tiden kommer bara byter ut babyskyddet mot en barnvagnskaross?

Sedan kan man tydligen i vissa fall skaffa nästföljande barnstol så att den passar på den basenhet man ev. har. Det verkar som att man måste tänka igenom och skaffa precis allting på en gång, så att det passar ihop. :-(
Användarvisningsbild
av Brainy
Om jag förstod rätt så står SHR för att den ska gå att montera på barnvagn. Det finns alltså både Britax BabySafe Plus II och Britax BabySafe Plus II (SHR).

Vi valde SHR för att ha möjligheten, däremot så valde vi inte att köpa till fästet på barnvagnen vi köpte (Emmaljunga citycross) så vi kan ändå inte klicka fast den i vår barnvagn.
Anlendningen till det valet var att fästet går att köpa och montera i efterhand på vagnen så vi tyckte det var bättre att lägga ut de pengarna den dag vi eventuellt känner att vi har behovet. Ska vi bara ur bilen en kortare stund stund så vi inte vill ta ur barnet ur stolen och lägga över i vagnen så känns det smidigare att bära stolen alternativt, om vi handlar, ställa ner den i en kundvagn. Vi får se hur vi känner om några veckor/månader, har jag ändrat mig så går jag och köper fästet till vagnen.
av bal
OK, men det är inte så att ett barnvagnsmonterbart bilbabyskydd *ersätter* den vanliga barnvagnsöverdelen för spädbarn? Kanske för att den senare är rymligare för barnet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Briostolen jag tittade på så finns det ett löst "chassi" att köpa till som det inte finns någon vanlig liggdel till utan det var bara för att sätta fast stolen i. Men så bekvämt är det knappast för barnet att sitta i en bilstol som en ostkrok för jämnan så jag ville ha en riktig vagn, som precis som du skriver även är rymligare.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar på Emmaljungan men jag har tolkat det som att man låter själva liggdelen vara kvar på vagnen och sen fäller bak sufletten och klickar i stolen ovanför liggdelen. Låter lite konstigt när jag tänker efter så jag har nog fel.

Jag skulle inte satsa på en vagn som bara klarar av att ha en barnstol och ingen vanlig liggdel. Men hade jag behovet så hade jag mycket väl kunnat köpa både ett sånt där brio-chassi och en vanlig liggvagn i stil med den jag har.

Edit: Googlade och det verkar finnas chassi till britax med
Bild
http://www.familjetorget.se/default.asp ... eny_Id=546

Edit 2: Har googlat lite till och hittar inget svar på hur bilstolen monteras på min emmaljunga-vagn, men ju mer jag tänker efter så låter det mer och mer logiskt att liggdelen plockas bort först även om. Någon som vet?

Edit 3: Tog den feges lösning och frågade frun :lol: För att klicka fast bilstolen i vagnen så tas först liggdelen bort, sen sätter man dit stolen. För att detta ska passa så krävs adaptern jag pratade om ovan. Emmaljunga kallar det för travel system adapter.
av Bitez
Vi hade akta graco's stol, folksam stolen! Den va test vinnare det året, jag vet inte hur de står sig nu, men det som är grymt med den stolen är att det är en bakåtvänd stol/babyskydd. Man kan alltså "lyfta ur" babyskyddet, och när barnet blir får stort för babyskyddet så låter man bli, och då kan de ha den stolen tills de blir 4år. Så man köper två stolar i ett! As grymt. Sedan så kan man dra ut ett handtag ur babyskyddet då man lyft av den, så har den två små hjul och man kan dra den som en kabinväska med barnet i :)))) As flummit men väldigt praktiskt :))) kostade väl runt 3-4tkr... Men riktigt prisvärd tycker jag. Isofix hade den också så man behöver liksom inte köpa till någonting. Enda "nackdelen"(?) är att den är lite för stor, så det går liksom inte praktiskt o ha den på framsätet. Vilket vi ändå har haft, eller skulle få för oss att ha. Om man behöver uppmärksamma barnet och man åker själv, så funkar det alldeles bra o stanna för att ge napp eller trösta eller torka spya.

så har vi gjort, alla vi är väl olika :))))
Användarvisningsbild
av kave
Jag har använt en Akta Graco DuoLogic 2 och den har fungerat perfekt. Jag har inte hittat någon stol som tar mindre plats än den. Perfekt att kunna använda samma stol från 0-4 år.
av bal
Brainy skrev:Jag köpte den nya Britax BabySafe Plus II med D-sip. http://www.britax.se
Vad jag kunde få fram genom de tester jag hittade för ett par månader sedan så var det den säkraste stolen på marknaden.

Jag skulle länge ha brios variant bara för att deras bas hade både isofix-fäste och bältesfäste i samma, men sen läste jag råd & röns test där den var riktigt katastrofal om man använde bältesfästet, riktigt bra var den bara med isofix. Anledningen till att jag ville ha både isofix och bälte var för att enkelt kunna flytta över till en annan bil som inte har isofix, tex. svärföräldrnas.

Så nu blev det faktiskt en bältesbas till Britaxen då dessa skulle vara lika säkra oberoende av bältesbas eller isofix och jag då kan flytta mellan bilar.
En kollega till mig har en tre år gammal Baby-Safe med isofix-bas, som han skulle kunna sälja till mig. Bryderiet jag nu ställs inför är att jag hade siktat in mig på bältesbas för att kunna ha stolen i framsätet också (jag har isofix i baksätet). Jag tänkte mig att det är bra när man kör bil ensam med barnet. Min kollega menade dock att det gick bra att ha barnet i baksätet även när man är ensam, och de hade gjort det så.

Har du (Brainy)/ni ofta haft barnet fram? Händer det sällan kan man ju bälta stolen direkt, utan bas, vad jag förstått, men det kanske är mindre säkert? Är bältesbas mindre säkert än isofix?

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]