Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det tycker jag också, men åtminstone två stycken V70 2.0D ägare på det här forumet lovar dyrt och heligt att det inte är någon dyr 12000 mila service.

Jag skulle ringa Volvo och fråga innan jag köpte någon V70 2.0D dock...
hanss skrev:D2an har "underhållsfritt" partikelfilter. Vad nu det innebär.. Vad jag vet kan man dock åka på att byta det iaf.. Runt 18000mil..
Filter som inte behöver bytas rengörs genom att man via motorsystemet kör in en bränsleblandning som ökar temperaturen och bränner bort partiklarna i filtret. Det som kan hända är om merparten av körningen görs i stadsmiljö och korta körningar att utbränningen inte kan genomföras. Har man då oturen kan filtret fyllas så att den automatiska rengöringen inte längre fungerar. Om jag minns rätt så finns det en varningsfunktion för det så att man kan ta en körning på 20-30minuter i landsvägsfart så att filtret blir rengjort. Men skulle gissa på att det tillhör ovanligheterna då jag aldrig sett denna varning trots ganska mycket körning på 15-20min, speciellt vintertid.
Har fått den varningen en gång, och det i sammband med att jag första våren ställt om bränslevärmaren från "Auto" till "Av". Då gick det någon vecka eller två med ganska korta körningar (5-15 minuter) så kom varningen.
Efter det har värmaren alltid fått stå på Auto och det har då varit lugnt..
Eftersom motorn måste upp i en viss temp för att köra "reningen" så bör den väl ha en viss inverkan.
Om man tittar i den fantastiska dokumentationen som kallas instruktionsbok 8)
Där kan man läsa att upprepade korta körningar under längre tid kan göra att partikellfiltret sätts ur funktion, det innebär att filtret blir fullt och bilen kommer att strypa sig själv pga att avgaserna inte kommer ut. (S)
[quote="Steff 99"]Om man tittar i den fantastiska dokumentationen som kallas instruktionsbok 8)

aja du kan väl inte mena att man skall behöva läsa en instruktion på något som inte kosta mer än 300000:-+ :wink:

nä jag kan bara hålla med att hade folket bara orkat läsa sin instruktionsbok så hade 50% av alla trådar här på forumet inte funnits
V70 2.0 D har ingen bytte av partikkelfiltert. Det finnes ei heller noen tank for påfylling av additiv.

S40/V50 2.0 D har filter som tydeligvis må byttes.

Hvorfor det skiller mellom S40/V50 og V70 aner jeg ikke, men grunnen at 2.0 D ikke trenger å bytte og Drive modellen trenger å bytte er at 2.0 D generer en hel del mer varme enn hva Drive modellen gjør.
Dette er med på å hjelpe på å brenne rent filteret uten hjelp av additiv.
Mens Drive modellen utvikler ikke nok varme til å klare dette selv, og trenger derfor hjelp av additiv.

Det var dette jeg fikk til svar når jeg kontaktet Volvo Norge angående dette
Merk. dette var på de tidligere modellene, hvordan det er på 2012 modellene vet jeg ikke, men utviklingen går fremover og man skal tro at de bør ha klart å løse dette problemet til nå :)
1.6D 115hk motorn klarar sig utan additiv när den sitter i vissa PSA-bilar från 2012. Kan dock inte komma ihåg vilka. Läste en artikel i Teknikens Värld nyligen. Någon annan som kommer ihåg?

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]