Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
andreas_lofgren skrev:R-design är hårdare och lägre än Four-C som jag förstår det (har ej testat båda själv). Men du måste ju se till att testa det i samma bilar först :wink:
Har försökt, men trots att jag bor i landets i särklass största stad har jag inte lyckats hitta någon V70 med Four-C att provköra. Men jag har mer sett det som en möjlig "räddning" för XC70, på V70 känns R-design mer rätt.
andreas_lofgren skrev:AWD bidrar absolut inte till någon ökad sportighet på Volvo (här har jag egna erfarenheter). Även på snö(!) är AWD modellerna säkra i överkant beorende på att man inte kan koppla ur antispinnsystemet ordentligt. AWD på Volvo bidrar till ökad framkomlighet på snö - på asfalt är det bara en ren belastning. Bilen blir tyngre och dessutom envisas Volvo med att höja fjädringen även på vanliga AWD.
Men borde det inte då vara i princip omöjligt att få en V70 R-design med AWD? Eller ja, det borde ju i princip innebära standardhöjd på chassit om det både sänks och höjs :D

Men det låter helt klart som att AWD kanske man skulle skippa i mitt fall, är ju inte direkt så att man trampar plattan i mattan på en hal vinterväg (åtminstonde inte en tät trafikerad sådan med mötande trafik)
av improwise
NiKeMaN skrev:
improwise skrev: Har provkört både XC70's, V70II, V70N och min S80N md varierande chassie och hjuluppsättningar. Allt ifrån coiloversänkta med 20" hjul, till fjädersänkt med 20" och till originalhöga med 15" hjul.

Och min fasta åsikt är: NEJ, en Volvo V70 / S80 ÄR inte rolig, och KAN inte blir rolig att köra.

Däremot så finns det andra fördelar som gör att man ibland kan välja att köra Volvo.
Själv har jag köpt två nya BMW's, en ny Volvo och just nu kör jag en Volvo jag köpte begagnad. Så jag anser mig inte "låst" åt något håll då jag faktiskt kan se olika fördelar med dom båda märkena.
Allt är väl relativt, skulle nog mer beskriva mig som en "gubb-racer" än en racerförare skulle jag tro, och mitt mesta racande sker mellan rödljusen i Stockholms närhet, så några power slides på ensliga skogsvägar är det inte tal om. Men t.ex. att snabbt kunna komma iväg vid ett rödljus när man ligger i fel fil för att kunna smita in i rätt fil är absolut inte fel

Alternativet jag överväger är en BMW 520d (med sportchassi), en riktigt fin bil måste sägas efter ett par provkörningar. Detsamma gäller även V70:n tycker jag men har lite svårt med den enorma vanligheten av den på vägarna och att den är lite för "snäll" i designen. Dock skulle jag absolut inte hävad att BMW:n på något sätt utklassar Volvon i körglädje som vissa fanatiker vill hävda, iaf inte i den värld jag lever i, utan jag tycker det är ganska jämt mellan dem.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag tycker inte att dynamic stolen har mer sidostöd än standard läderstolen, sen tycker jag skinnet är för hårt i mitten, mycket mjukare på vanliga läderstolen och r-design stolen.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
improwise skrev: Har provat Dynamicstolen hos ett par Volvohandlare och tyckte då att den kändes skön och bra, men har sett en hel del negativa synpunkter kring dem här på forumet. Är det så att det främst är vid långkörningar ni ogillar dem? Brukar själv (tyvärr) se varje snäv kurva som en möjlighet att gasa lite (om än på ett trafiksäkert sätt) så det brukar behövas krävas lite sidosupport i stolarna.
Jag tror att man kan sitta skönt i Dynamicstolen, om man är lite kortare i rocken än jagsjälv. Flickvännen (170 cm) sitter mycket bra, medan jag (192 cm) tycker att stolsdynan är för kort. Är du kring 180 cm, så kanske du sitter bra?
Jag tycker mig ha sett att den mesta kritiken mot dynamicstolen rör för kort sits (frånvaro av utdragbart lårstöd), och att man liksom sitter ovanpå stolen, snarare än i den.
Det är naturligtvis mest störande med en halvdan stol på långfärd - stolen spelar ju mindre roll när man poppar ned till ICA.
Sidostödet är ganska försumbart i volvos stolar.
improwise skrev: Era kommentarer får mig också att tänka på en fråga som jag tidigare funderat på, hur viktigt är det med AWD isf FWD? Då jag mest håller mig på vägarna och inte direkt behöver dra något eller lasta tungt, så är det främst vinterväglag jag tänker på. Dom 2 senaste vintrarna har ju visat att bara för att man bor i Stockholm så är man inte direkt vintersäkrad. AWD innebär väl både långsammare acc. och törstigare bil så om man inte behöver det finns kanske inget skäl att ta det?
Jag tror att om vi pratar om XC70, så kan du bara få FWD med D3-motorn, vilken i XC70 knappast kan kallas för en fartmaskin.
av improwise
Gurra82 skrev:jag tycker inte att dynamic stolen har mer sidostöd än standard läderstolen, sen tycker jag skinnet är för hårt i mitten, mycket mjukare på vanliga läderstolen och r-design stolen.
Innebär det alltså att det finns en speciel R-design stol och att den inte är samma som Dynamic? Isf har jag nog aldrig testat Dynamicstolen alls som jag trodde, utan bara R-design och standardstolen.
av NiKeMaN
improwise skrev:
NiKeMaN skrev:
improwise skrev: Har provkört både XC70's, V70II, V70N och min S80N md varierande chassie och hjuluppsättningar. Allt ifrån coiloversänkta med 20" hjul, till fjädersänkt med 20" och till originalhöga med 15" hjul.

Och min fasta åsikt är: NEJ, en Volvo V70 / S80 ÄR inte rolig, och KAN inte blir rolig att köra.

Däremot så finns det andra fördelar som gör att man ibland kan välja att köra Volvo.
Själv har jag köpt två nya BMW's, en ny Volvo och just nu kör jag en Volvo jag köpte begagnad. Så jag anser mig inte "låst" åt något håll då jag faktiskt kan se olika fördelar med dom båda märkena.
Allt är väl relativt, skulle nog mer beskriva mig som en "gubb-racer" än en racerförare skulle jag tro, och mitt mesta racande sker mellan rödljusen i Stockholms närhet, så några power slides på ensliga skogsvägar är det inte tal om. Men t.ex. att snabbt kunna komma iväg vid ett rödljus när man ligger i fel fil för att kunna smita in i rätt fil är absolut inte fel

Alternativet jag överväger är en BMW 520d (med sportchassi), en riktigt fin bil måste sägas efter ett par provkörningar. Detsamma gäller även V70:n tycker jag men har lite svårt med den enorma vanligheten av den på vägarna och att den är lite för "snäll" i designen. Dock skulle jag absolut inte hävad att BMW:n på något sätt utklassar Volvon i körglädje som vissa fanatiker vill hävda, iaf inte i den värld jag lever i, utan jag tycker det är ganska jämt mellan dem.
Har du provkört en 5-serie med Komfortstolen från BMW? Om du har det så borde inte valet vara så svårt ;)
av Enzo
Plastbling före fyrhjulsdrift??? Ja jävlar ja ...

Jag måste nog säga att bilen blir mkt trevligare med fyrhjulsdrift, inte bara på snö och is så klart utan även i t.ex. regn. Det behövs inte mycket för att AWD-bilen eg. ska accelerera bättre än FWD-bilen från stillastående. Kopplar man ur DSTC till den grad som tillåts kan man dessutom ha ganska kul med bilen på halka, inga problem att köra med lätta ställ samtidigt som man ökar farten.

Jag har inte testat MY12, men tidigare var 4C i advancedläget betydligt hårdare än R-chassit. Men som nån sa, en V70 blir aldrig kul att köra, vad man än gör åt den. Dock kan AWD medföra en betydande körglädje så fort det blir halt.

Vad gäller stoldiskussionen så finns väl bara ett svar, välj den stol du själv gillar bäst. Det spelar ju liksom ingen roll vad nån annan tycker där. Jag själv föredrar komfortstolen eftersom jag vill kunna röra på mig så mkt som möjligt under resor. I tävlingsbilen är det så klart en annan sak.

Men sedan håller både V70 och XC70 i riktigt bra i svängarna, man lurar sig själv om man tror att man kan åka snabbare med en 520 t.ex. det kan man inte. Jag skulle nästan vilja säga att de allra flesta skulle tordas åka fortare på kurvig väg med en V70.
av improwise
NiKeMaN skrev:Har du provkört en 5-serie med Komfortstolen från BMW? Om du har det så borde inte valet vara så svårt ;)
Tror faktiskt inte att jag provkört någon bil som har komfortstolen, däremot har jag suttit i den och kan bara hålla med om att den är mkt skön. Dock lite osäker på vad kopplingen är till det vi diskuterar här om Volvos olika stolar?
av improwise
Jag måste nog säga att bilen blir mkt trevligare med fyrhjulsdrift, inte bara på snö och is så klart utan även i t.ex. regn. Det behövs inte mycket för att AWD-bilen eg. ska accelerera bättre än FWD-bilen från stillastående. Kopplar man ur DSTC till den grad som tillåts kan man dessutom ha ganska kul med bilen på halka, inga problem att köra med lätta ställ samtidigt som man ökar farten.

Jag har inte testat MY12, men tidigare var 4C i advancedläget betydligt hårdare än R-chassit. Men som nån sa, en V70 blir aldrig kul att köra, vad man än gör åt den. Dock kan AWD medföra en betydande körglädje så fort det blir halt.
I vilken bil var det som Four-C var hårdare än R-design? Säger inte att du har fel, och jag skulle gärna se att du hade rätt för vem skulle inte vilja ha en knapp som gjorde att man kunde välja både gubb-gung och R-design utifrån väg och dagsform :D
Vad gäller stoldiskussionen så finns väl bara ett svar, välj den stol du själv gillar bäst. Det spelar ju liksom ingen roll vad nån annan tycker där. Jag själv föredrar komfortstolen eftersom jag vill kunna röra på mig så mkt som möjligt under resor. I tävlingsbilen är det så klart en annan sak.
Självklart, men haken är väl att man sällan känner någon större skillnad på en 30 min provkörning. Men jag skulle gärna få info om R-design stolarna är annorlunda än Dynamicstolarna, eller om det är samma? Bortsett från ev utseendet då med olika läder osv.

Men sedan håller både V70 och XC70 i riktigt bra i svängarna, man lurar sig själv om man tror att man kan åka snabbare med en 520 t.ex. det kan man inte. Jag skulle nästan vilja säga att de allra flesta skulle tordas åka fortare på kurvig väg med en V70.
Som jag skrev ovan, håller helt med, iaf baserat på mina provkörningar i normaltrafik. Ja, åtminstonde avseende V70 R-design iaf, XC70 (utan Four-C) upplevde jag som lite för gungig...iof gjorde jag detsamma med BMW 520d med standardchassit också.
av viktore
andreas_lofgren skrev:R-design är hårdare och lägre än Four-C som jag förstår det (har ej testat båda själv). Men du måste ju se till att testa det i samma bilar först :wink:

AWD bidrar absolut inte till någon ökad sportighet på Volvo (här har jag egna erfarenheter). Även på snö(!) är AWD modellerna säkra i överkant beorende på att man inte kan koppla ur antispinnsystemet ordentligt. AWD på Volvo bidrar till ökad framkomlighet på snö - på asfalt är det bara en ren belastning. Bilen blir tyngre och dessutom envisas Volvo med att höja fjädringen även på vanliga AWD.
I fallet T6 är det absolut så att AWD bidrar till en viss sportighet. Nu vet jag inte om V70/XC70 har samma kalibrering av DSTC som S60/V60, men på sistnämnda modeller kan man reducera systemets ingripande till en i mitt tycke lagom nivå. Några långa fyrhjulsställ kan man inte få, men om det är köpavgörande så kollar man nog på totalt fel biltyp. :D
Nu är ts förmodligen inte ute efter en T6, men jag måste ändå säga att det är märkligt att Volvo inte erbjuder V70 T6 med R-design. Likt S60/V60 och XC60 T6, där XC60 t.om bara verkar gå att få med Rd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]