Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
haha nja ta det inte så. Jag menar självklart inte att du inte köra bil, utan det var mest för jag själv märkte samma sak som du när jag hade hämtat min men nu efter snart 3000 mil så har jag lärt mig hur den reagerar i enskilda situationer.
Användarvisningsbild
av Momentum
"Rätt" växel borde vara i - växlar inte lådan ner då du minskar farten in mot cirkulationsplatsen?
Smyger du in mot cirkulationsplatsen med lite lätt gas eller har du släppt gasen helt?

Även med vilken hastighet man rör gasfoten påverkar lådans beteende, hastiga rörelser kontra långsamma rörelser med gasfoten har påverkan på hur lådan växlar
av nilsotto
apersson850 skrev:Den kan ju inte veta att du tänker accelerera förrän du faktiskt gasar. Innan dess kan du lika gärna vara på väg att stanna.

Lite lätt gasning innan du ska iväg på riktigt, kanske?
Eller läge S (sport)? Det har en förmåga att köra på onödigt låg växel titt som tätt.

Det här förstår jag inte. Bilen har ju information om hastigheten och är denna mycket låg borde väl växellådan kunna växla ned utan att man pressar ned gaspedalen. Det spelar väl ingen roll om jag tänkt stanna, den kan väl växla ned ändå.
Skulle vara intressant att få höra någon representant från Volvo svara på denna fråga.
av nilsotto
Momentum skrev:"Rätt" växel borde vara i - växlar inte lådan ner då du minskar farten in mot cirkulationsplatsen?
Smyger du in mot cirkulationsplatsen med lite lätt gas eller har du släppt gasen helt?

Även med vilken hastighet man rör gasfoten påverkar lådans beteende, hastiga rörelser kontra långsamma rörelser med gasfoten har påverkan på hur lådan växlar
Jag släpper gasen helt när jag bromsar in. Genom att föra spaken till det manuella läget kan jag se på displayen att den ligger kvar i trean.
Användarvisningsbild
av apersson850
Man vill förstås undvika allt för kraftigt motorbromsande, som skulle bli följden om en väldigt låg växel lagts i. Det är inte ekonomiskt att växla ner väldigt långt så länge bilen fortfarande rör på sig.
Men så snart man trycker lite mer på gasen brukar den växla ner för att kunna accelerera bättre.
av 2444ever
Med reservation för amatörfel:
Har följt debatten lite. Följande har jag noterat på min V70 manuell (-00, kanske inte så mycket gemensamt med moderna motorer?). Vid motorbroms på lite "lunk"-varv ~2500 varv så går bränsleförbrukningen ner mot noll, men på riktigt låga varv så öppnar väl spjället igen och farten minskas inte något direkt, och bränsleförbrukningen ökar då något igen. Dom här DRIVe-motorerna har väl ganska mycket elektronik som är optimerat för låg bränsleförbrukning om jag fattat det rätt, t.ex. en lite mer "töjbar" farthållare. Vilket även finns med andra motorer? Borde det inte finnas någon "fartminskningsautomatik" för automater som då växlar ner för att få en större motorbroms enligt det här bränsleminskningstänket, vid kanske 1000 varv? Och för att nu återknyta till debatten, då får man ju också en effekt att "rätt" växel ligger i när man sedan skall öka farten. Om det skulle funka borde det i så fall vara någon knapp på växelspaken eller liknande.

Bara en tanke, det här med autostopp av motor vid rödljus (vanligt?) är ju en rätt komplicerad sak ändå för att spara några droppar bränsle, så varför inte en knapp för "motorbromsautomatik". För som föregående talare säger, det är ju inte alltid när man släpper gasen som man vill få stor fartminskning. Eller "sportläge" kanske har ett liknande beteende?
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil väljer lägre växlar vid samma hastigheter i läge S än vad den gör i D. Så jag får kraftigare motorbromsning i läge S.

Men trots den högre kompressionen i en diesel gör lägre pumpförluster i kombination med automatlåda att min XC70 motorbromsar svagare än vad min 850 Turbo gör. Då är det ändå en traditionell turbomotor med låg kompression.
Användarvisningsbild
av Momentum
nilsotto skrev:
Momentum skrev:"Rätt" växel borde vara i - växlar inte lådan ner då du minskar farten in mot cirkulationsplatsen?

Jag släpper gasen helt när jag bromsar in. Genom att föra spaken till det manuella läget kan jag se på displayen att den ligger kvar i trean.
'

Den växlar väl ner till både två:an och ett:an också om du låter den vara kvar på manuellt läge - eller ligger trea:n kvar?
Lägg i manuellt läge och sakta in till stillastående - växlar den då ner allteftersom farten sjunker?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det gör den. Ända ner till ettan, om det är motlut, eller om man bromsar. Är vägen plan håller den tillräcklig fart på tvåan, med motorn på tomgång, för att hålla på med den växeln i all evighet. Eller tills dieseln tar slut, i alla fall.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]