- fre 29 jul 2011, 01:36
Med reservation för amatörfel:
Har följt debatten lite. Följande har jag noterat på min V70 manuell (-00, kanske inte så mycket gemensamt med moderna motorer?). Vid motorbroms på lite "lunk"-varv ~2500 varv så går bränsleförbrukningen ner mot noll, men på riktigt låga varv så öppnar väl spjället igen och farten minskas inte något direkt, och bränsleförbrukningen ökar då något igen. Dom här DRIVe-motorerna har väl ganska mycket elektronik som är optimerat för låg bränsleförbrukning om jag fattat det rätt, t.ex. en lite mer "töjbar" farthållare. Vilket även finns med andra motorer? Borde det inte finnas någon "fartminskningsautomatik" för automater som då växlar ner för att få en större motorbroms enligt det här bränsleminskningstänket, vid kanske 1000 varv? Och för att nu återknyta till debatten, då får man ju också en effekt att "rätt" växel ligger i när man sedan skall öka farten. Om det skulle funka borde det i så fall vara någon knapp på växelspaken eller liknande.
Bara en tanke, det här med autostopp av motor vid rödljus (vanligt?) är ju en rätt komplicerad sak ändå för att spara några droppar bränsle, så varför inte en knapp för "motorbromsautomatik". För som föregående talare säger, det är ju inte alltid när man släpper gasen som man vill få stor fartminskning. Eller "sportläge" kanske har ett liknande beteende?
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)