- mån 25 jul 2011, 11:11
#549591
Såvitt jag har förstått, bland annat efter att ha läst om Öhlins stötdämpningssystem (det är ju där det kommer ifrån), finns det ingen nivåreglerande effekt alls i Four-C. Systemet påverkar stötdämpningen, alltså hur mycket motstånd stötdämparna gör mot rörelser upp och ner, men påverkar inte alls vilket neutralläge de stannar vid, när ingen fjädringsrörelse pågår.
Nivåregleringen å andra sidan har samma stötdämpande effekt hela tiden, men innehåller istället en liten hydraulpump, cylinder och nivåkännande ventilsystem. Detta ventilsystem pumpar olja till cylindern, som sträcker ut eller drar ihop stötdämparen beroende på vilken nivå den fjädrar runt. Pumpningen drivs av fjädringsrörelserna.
Därför sjunker bilen som vilken bil som helst när man lastar den, men lyfter sedan sig själv när man har kört en bit.
Fungerar utmärkt, även på min 850, där det suttit i 18 år och 46000 mil vid det här laget.
Nivåregleringen å andra sidan har samma stötdämpande effekt hela tiden, men innehåller istället en liten hydraulpump, cylinder och nivåkännande ventilsystem. Detta ventilsystem pumpar olja till cylindern, som sträcker ut eller drar ihop stötdämparen beroende på vilken nivå den fjädrar runt. Pumpningen drivs av fjädringsrörelserna.
Därför sjunker bilen som vilken bil som helst när man lastar den, men lyfter sedan sig själv när man har kört en bit.
Fungerar utmärkt, även på min 850, där det suttit i 18 år och 46000 mil vid det här laget.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.