Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har förstått, bland annat efter att ha läst om Öhlins stötdämpningssystem (det är ju där det kommer ifrån), finns det ingen nivåreglerande effekt alls i Four-C. Systemet påverkar stötdämpningen, alltså hur mycket motstånd stötdämparna gör mot rörelser upp och ner, men påverkar inte alls vilket neutralläge de stannar vid, när ingen fjädringsrörelse pågår.

Nivåregleringen å andra sidan har samma stötdämpande effekt hela tiden, men innehåller istället en liten hydraulpump, cylinder och nivåkännande ventilsystem. Detta ventilsystem pumpar olja till cylindern, som sträcker ut eller drar ihop stötdämparen beroende på vilken nivå den fjädrar runt. Pumpningen drivs av fjädringsrörelserna.
Därför sjunker bilen som vilken bil som helst när man lastar den, men lyfter sedan sig själv när man har kört en bit.

Fungerar utmärkt, även på min 850, där det suttit i 18 år och 46000 mil vid det här laget.
av plamek
Nivåreglering hade jag också valt om jag skulle lasta bilen lika mycket/tungt som trådskaparen Fjellström. Four-C kan man sätta i advanced för att få en styvare stötdämpning, men det ger ingen nivåreglerande effekt. Köra med säckad bil ser tråkigt ut...
Användarvisningsbild
av 164E
Absolut nivåreglering! Endast goda erfarenheter från långturer med mycket last. Efter en kort bits körning efter ilastning sitter man i "normal bil" igen efter att ha tittat upp mot skyn. Nivåreglering äger som sagt :D
av Fjellström
Man får tacka för svar! De lutar åt nivåreglering men hade kontakt med åf igår o fick info om att det var på väg in en beg xc 70 med four-c så den gick att låna hem för prov lastning o en provtur med husvagn. Men måste bara berömma detta forum för seriösa svar/medlemmar kul med ett forum som funkar!!
Användarvisningsbild
av apersson850
Prova är det bästa. Jag fick göra samma sak med en V60 som hade förarstödspaketet, mest för att utvärdera hur jag tyckte att den adaptiva farthållaren fungerade.
av Tarsiger
apersson850 skrev: Fungerar utmärkt, även på min 850, där det suttit i 18 år och 46000 mil vid det här laget.
Menar du att samma stötdämpare suttit där 46000 mil?
Jag har haft nivåreglerande stötdämpare i drygt 15 år och drygt 55000 mil på samma bil men dom har behövt bytas en gång på denna resa. Det bör ha varit ungefär i halvtid, för nu börjar det bli dags igen. Utmärkt och listig funktion, men man ska veta att nivåreglerande stötdämpare som reservdel är mycket dyrare än vanliga. Men också lite mer långlivade tror jag. Och man kan inte utan vidare sätta dit vanliga i stället, för även spiralfjädrarna bak är av annan typ.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, jag har bara bytt dämparna fram under den tiden. De bak är fortfarande nivåreglerande. Dämpningen känns inte dålig heller, även om det brukar smyga sig på, så man inte märker det. Men fram märktes det tydligt när de gav upp.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]