Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedboden
#549038
Jag tackar återigen för svaren och den tid ni lägger ner för att hjälpa mig.

Jag undrar om någon har info om vad som skiljer mellan kinetic, momentum och summun?

/ Andreas
Användarvisningsbild
av Brainy
#549043
Dieselvärmare är standard, att byta ut en trasig har jag bara hört pris från en person som behövt göra. Han fick betala 16 000kr. Frågan är ju om det då ingick en del felsökning med? Värmaren är hur som riktigt dyr bara i material.

Edit: lär dock tillägga att jag inte vet om han pratade inkl. eller exkl. moms. Han har bilen i firman sin.
av s6025t
#549045
Dieselvärmare är standard på alla svensk sålda diesel volvo.Det kan vara värt att se upp med så man inte köper en importerad bil som saknar den.Det ända som behövs till en svensksåld är ett tidur men det tror jag merparten redan har skulle det fattas så går det på ca 3500-4000kr att ladda ner tiduret till bränslevärmaren
av vedboden
#549057
Jag har kollat runt nu hela kvällen och fastnat lite för en 2.0D som har allt jag vill ha :)

Jag undrar lite hur pass mycket sämre 2.0D (136hk) går jämfört med 2.4D och D5, jag har förstått att det inte går att polestara 2.0D vilket är synd men hur stor är skillnaden när dom är original?
av Lövet
#549062
D5
0-100 km/h = 8,6 sek
70-130 km/h = 8,9 sek
http://www.teknikensvarld.se/files/1021 ... vo-v70.pdf

2.0D
0-100 km/h = 11.6 sek
70-130 km/h = 14,1 sek
http://www.teknikensvarld.se/files/0815 ... vo-v70.pdf

Siffrorna är riktiga tester, inga kataloguppgifter. 58% sämre acceleration 70-130 km/h kommer att märkas i en 2.0D. Sedan har du bullret och de högre servicekostnaderna. I teknikens världs testcykel drar också 2.0D och D5 exakt lika mycket 0,72 lit/mil.

Glöm 2.0D är mitt förslag.
av Cox
#549063
Håller fullständigt med det där att glömma 2.0D körde en polares bil som är just en sådan. vilket sömnpiller att köra inget händer när man trampar ner pedalen :D
Jag tycker snarare att min förbrukning gått ner sedan jag la Polestar på den. långkörning kommer jag ner till under 0.6 även om jag kör väldigt över tillåten hastighet. så jag tycker nog att min 2.4D med Polestar går väldigt snålt mot dom skräck siffror jag har hört på detta forum. Har varit nere på 0.52 dvs under sommaren.
Detta är mätt vid pump.
Användarvisningsbild
av Doffen
#549091
Er direkte feil at partikkelfilteret i 2.0 D må byttes eller fylles additiv på. Hele grunnen er at denne motoren klarer å utvikle nok varme til å brenne rein filteret selv, uten hjelp ifra additiv.
Iallefall ikke norske modeller, så skulle jo tro det var det samme på svenske modeller.

Selv har jeg ingen additiv tank på min 2.0 D fra 2008.
Og selv er jeg knall fornøyd med hvordan motoren drar. Billig i drift er den også.

Og grunnen til at det ikke er noe vits i å sette chip på denne motoren ser du av grafene til teknikensvarld, den yter langt mere enn den er oppgitt til, 149 hk og 350 Nm.
Motoren føles langt ifra lat, tar lett trygge forbikjøringer, når man ligg i 80 km/t i 5 gir, uten å gire ned.
Skulle bare mangle at en motor med over 50 Nm og 55 hk mere har raskere 0-100 enn hva 2.0 D har.

Har hatt min bil i 1 år nå, og ikke hatt noen problemer med den til nå.

teknikensvarld sier at de ikke ser noe poeng i å kjøpe D5, når denne motoren yter såpass godt som den gjør, særlig iforhold til kostnadene
av Lövet
#549100
Det ingår i 12.000 mila servicen att byta filtret: http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60
Kostnad = 14000kr

Här är Bilias priser för 2.0D
2000 Mil: 3500 kr
4000 Mil: 3500 kr
6000 Mil: 6500 kr
8000 Mil: 3500 kr
10000Mil: 3500 kr
12000Mil: 13800 kr

Kombinerat med att max acceleration är 50% sämre på 2.0D och förbrukningen lika som D5 så kan jag svårligen se att den är ett bra köp. Att den är snålare på papperet kan kanske vara viktigt i Norge pga de höga skatterna men här blir skillnaden max nån tusenlapp per år. Då är D5 det överlägset bättre valet.
Användarvisningsbild
av Doffen
#549102
Er tydeligvis forskjell på S40 og V70en da.
For er ingen additiv tanke på min bil. Så skal ikke byttes noe filter på den bilen.!!

Det er det jeg har fått til svar i fra Volvo Norge også.
Prisen jeg har fått på 120` servicen er 4236 NOK. Altså, ingen bytte av partikkelfilter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]