- tor 21 jul 2011, 13:58
#548684
Det beror ju på förhållandena också. Normalt sett, på allmän väg, är det hårt undertill och sansat med snö ovanpå. Då är smalare däck, som lättare hittar ner till den hårda bottnen, bättre. Det högre marktrycket spelar ju ingen roll - det är bra bärighet längre ner.
Men ger man sig ut i så djup snö att man måste ta sig fram över snön, snarare än genom den, då är det lågt marktryck man vill ha. Gärna band, men det blir lite trist på en personbil. I sådana lägen kan det mycket väl vara bra att göra som på ökenfordon, alltså ha stora och breda hjul.
Rent allmänt är stora hjul att föredra i terräng. Har man kört fast är det ofta beroende på att hjulen var för små. Men i det fallet är det ju yttermåtten som räknas, och på personbilar brukar man kompensera större fälgar med lägre däckprofil, varvid det inte gör någon nytta alls. Utom för försäljare av njurbälten och möjligen för självkänslan, om man tycker att stor fälg med vulkat gummiskydd är höjden av lycka.
Att sen låg profil kan öka stabiliteten när man har stora sidokrafter spelar ingen roll på vintern. Det har släppt innan krafterna blir så stora.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.