Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Anledningen till att man väljer R-design på V70 är förmodligen just att man prioriterar utseende ganska högt. Man gillar helt enkelt stora fälgar och lite uppiffade plastprylar. Att då sätta på 16 tums hjul borde i normala fall vara helt främmande för en R-designägare.
Användarvisningsbild
av opA
Enzo skrev:sätt pulkor under bilen, om det nu är så att mer bredd ger mer grepp.
Jag har inte sagt att de jag upplevt stämmer inom fysikens lagar.. men för mig har de gått bättre, punkt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror ju på förhållandena också. Normalt sett, på allmän väg, är det hårt undertill och sansat med snö ovanpå. Då är smalare däck, som lättare hittar ner till den hårda bottnen, bättre. Det högre marktrycket spelar ju ingen roll - det är bra bärighet längre ner.

Men ger man sig ut i så djup snö att man måste ta sig fram över snön, snarare än genom den, då är det lågt marktryck man vill ha. Gärna band, men det blir lite trist på en personbil. I sådana lägen kan det mycket väl vara bra att göra som på ökenfordon, alltså ha stora och breda hjul.

Rent allmänt är stora hjul att föredra i terräng. Har man kört fast är det ofta beroende på att hjulen var för små. Men i det fallet är det ju yttermåtten som räknas, och på personbilar brukar man kompensera större fälgar med lägre däckprofil, varvid det inte gör någon nytta alls. Utom för försäljare av njurbälten och möjligen för självkänslan, om man tycker att stor fälg med vulkat gummiskydd är höjden av lycka.
Att sen låg profil kan öka stabiliteten när man har stora sidokrafter spelar ingen roll på vintern. Det har släppt innan krafterna blir så stora.
av Noodles
Enzo skrev:Ju smalare med dubb desto bättre, i synnerhet om du ska köra på oplogade vägar.

16-tums Hakka 7.
Samma här.

Jag har ingen obegränsad budget, då väljer jag hellre ett bra dubbdäck, på en 16" fälg, än att köpa nå sämre 18" med fränfälgar.
Sen är det lätt hänt att man råkar missa en trottoarkant eller liknande under snön, och skrapar då hellre ett bara billiga org. 16".

Men visst vore $$ inget problem så skulle ja kunna ha 20" på splitfälg på både sommar och vinter...
av Steff 99
Varför skall man inte priortera utseendet på vinter?
Vinterhjulen sitter på ca 5 månader, uppe i norr än längre.
Tycker man inte det är så noga med utseendet varför välja en R-design, då är det väl bättre att ta en standardutrustad bil då får man 16" hjul året runt.
av Noodles
Steff 99 skrev:Varför skall man inte priortera utseendet på vinter?
Vinterhjulen sitter på ca 5 månader, uppe i norr än längre.
Tycker man inte det är så noga med utseendet varför välja en R-design, då är det väl bättre att ta en standardutrustad bil då får man 16" hjul året runt.
Oki.. ja lär väl köpa 18" vinterhjul då.. :roll:

Vad skulle du valt om du måste välja då?
Stora hjul på vintern, eller bra, om kostnaden är nåt man måste ta hänsyn till? :)

För övrigt tycker jag man ser en hel del 'standardutrustade bilar' som både har fräsiga och stora hjul, och eftermonterar vingar och backspeglar..?

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]