Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Om man inte anser att V70II (XC70) är klumpig på vägen då kan man inte vara nämnvärt intresserad av bilkörning eller så har man inte kört några konkurrenter på ett bra tag. Bilen är ju helt avsvimmad på vägen. Den gör sitt jobb att transportera dig, men bilen reagerar riktigt långsamt på rattutslag, kränger och är allmänt ovig. Tycker man det är okay, fine. Men då har man inga stora krav på körglädje vilket faktiskt V50 lever upp till. Och står man i valet mellan de två modellerna så bör man vara medveten om skillnaderna.
av Vanilla
Jag bytte från V50 1.8F -07 till V70 2.5FT -10.

V70 är så otroligt mycket mer bil, men jag kan faktiskt sakna V50:n ibland.

- V50 är kul att köra (trots 1.8F-motorn). V70 2.5FT är bara snabb...
- V50 är smidig och rapp i stan och vid parkering. V70 2.5FT är för stor och klumpig och har för seg gasrespons.
- V50 är snygg! V70 är en familjefraktande kloss.
- V50 fraktar en från A till B betydligt billigare. V70 gör samma sak men med mer premiumkänsla
- V50 är tillräckligt stor (för våra behov) till vardags. V70 duger även på semesterresor samt till och från båten.

En hel del talar faktiskt för V50, men jag är sjukt nöjd med min V70...
av Lövet
Saknar också vissa grejer från min S40N:

-Att den inte känns som ett lastfartyg inne i stan
-Att det går att hitta parkeringsfickor lättare
-Att den svänger när man vrider på ratten utan betänketid

Men det finns en del jag inte saknar heller

-Genomsnittsförbrukning på 1.3 liter/mil (T5 AWD aut)
-Automatlåda som slirade bort 25% av motoreffekten
-Brevinkast till bagageutrymme
-Plastig inredning
av Mwi
Om du kör runt 2000 mil/år mest stadskörning så bör du definitivt undvika 2,5FT aut den blir rätt törstig i stadstrafik, var själv upp på 2,24L/mil på etanol i vintras vid stadskörning även fast jag använde elektrisk motorvärmare. Men den är en riktigt go landsvägsbil och där blir det lite rimligare förbrukning. Kör i jobbet 2,4 D -10 aut (den motorn med 175 Hp fanns bara på 2010 V70) går ganska lätt under litern även vid stadskörning.
Seg gasresponns på 2,5FT tycker jag inte riktigt stämmer men som sagt det blir rätt törstigt att gasa med den.
av Lövet
För mestadels stadskörning skulle jag undvika V70II helt. Den kommer inte till sin rätt där. V70II är en komfortabel långfärdsmaskin. I stan känns den bara stor, klumpig och på fel plats. V50 är klart smidigare inne i stan och där störs man ju inte heller av den lite sämre ljudkomforten i V50.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mwi skrev:Om du kör runt 2000 mil/år mest stadskörning så bör du definitivt undvika 2,5FT aut den blir rätt törstig i stadstrafik, var själv upp på 2,24L/mil på etanol i vintras vid stadskörning..
Hur i herrans namn kommer du upp i den förbrukningen. Jag kör ofta 2,5FT som taxi i Stockholmstrafiken, men kommer aldrig i närheten av de siffrorna.
av Lövet
Lägg på lite kallstarter så är du uppe där. Taxi kör ju med varma motorer hela tiden. Åker du Taxi i Sthlm kan jag tänka mig att en hel körningar till Arlanda drar ner förbrukningen också.
av Mwi
KKR skrev:Hur i herrans namn kommer du upp i den förbrukningen. Jag kör ofta 2,5FT som taxi i Stockholmstrafiken, men kommer aldrig i närheten av de siffrorna.
Jag har inga problem med gasresponsen som vissa andra har på 2,5FT :D
av Cox
KKR skrev:
Mwi skrev:Om du kör runt 2000 mil/år mest stadskörning så bör du definitivt undvika 2,5FT aut den blir rätt törstig i stadstrafik, var själv upp på 2,24L/mil på etanol i vintras vid stadskörning..
Hur i herrans namn kommer du upp i den förbrukningen. Jag kör ofta 2,5FT som taxi i Stockholmstrafiken, men kommer aldrig i närheten av de siffrorna.
Men hallå !!
Det beror ju vart man bor, tempen i Sthlm ärju rena sommaren om man jämför hur det kan vara här uppe i norra sverige. det är inte ovanligt med - 25-30 grader. och då är det väl plusgrader i Sthlm. Så visst kan 2.5 FT sörpla i sig den mängden etanol om man bor i norra delen av detta avlånga land.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns kanske olika tolkningar av ordet "klumpig".
För mig är en bil klumpig om det är tung att köra, svår att växla, har osmidig motor, dålig sikt eller är allmänt svår att komma fram med.

Min XC70 är inte klumpig. Den är lätt att styra, växlar själv, har en motor (D5) med ett brett dragregister, hyfsad sikt runt om och de rundade hörnen fram gör att man inte lider så mycket av att den styr rätt dåligt. Främre hörnen smiter förbi ändå.

Försöker man åka undan på en kullig och kurvig liten väg upptäcker man att det går alldeles utmärkt, det också. Man får dock övergå till att växla manuellt, för automaten kan inte gissa hur vägen ser ut framför bilen, så den växlar ofta på fel håll, om den får välja själv. Men bilen klarar både att flyga över krön och drifta genom kurvor. Jodå, jag har provat.

Men den är förstås inte en raket så som exempelvis de Lamborghini eller Ferrari jag har kört. Inte ens drar den iväg som den 850 Turbo jag också har.

Men jag har kört en S40 D2 med manuell låda. Den var klumpig att köra. Synnerligen smalt effektregister gjorde framfarten kryckig när man inte fått upp farten på landsväg.

Jag har kört V60. Med en bakåtsikt som en pansarbandvagn tycker jag den är klumpig. Dum och hantera när man inte ser vad som finns bakåt. Den är inte tillräckligt rolig framåt för att kompensera detta, som en Ferrari med samma problem (fast ofta än värre) kan vara.

Jag har kört Ford Mustang V8 (bland annat i snöstorm - intressant), BMW 7-serie och M5, diverse Mercedes, Audi S8, DAF 66, Volvo Amazon, Rolls Royce, Linconl Continental, Cadillac Eldorado, SAAB 9-3 Aero, Volvo V70 R, Toyota Prius Hybrid, Volvo 760 Turbo Intercooler, Volvo Viking i terräng (den är klumpig där - styr som ett fraktfartyg - den större Scania LBAT 111S är lättare att komma fram med) och, faktiskt, Volvo V50. V50:n var vid det tillfället något av det klumpigaste man kan tänka sig, för vi blev tvungna att köra två gånger för att frakta det som hade gått in om den bara var lite större.

Storleken på en bil har ingen större betydelse, så länge man pratar om de skillnader som finns mellan rimligt stora bilar. Det skiljer max en meter, ofta bara en halv, på längden. Den känns inte alls när man kör, och de flesta parkeringsfickor räcker till så länge bilen inte är mycket över fem meter. Är det smalt kan man fälla in speglarna från förarplats numera.

Naturligtvis är en mindre och lättare bil vanligtvis effektivare att kasta runt på en racerbana, men det är bra sällan som det finns vettiga möjligheter till det annat än just på en racerbana. Och skulle jag tro att jag skulle köra där jämt, då hade jag förstås inte köpt en XC70 heller.

Men klumpig, det upplever jag inte den att vara.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]