Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag har jag varit ute och långåkt, först i söndagsutflyktstempo, sen i normaltempo (skyltar +10-15 km/h). I båda fallen 60% motorväg blandat 110/90.
Dit 0,61
Hem 0,69
(färddator, som visar 2-3% för lite)
Det är bra och inte så långt från en diesel.
Jag tycker också att motorn fungerar bra och har ett brett register där den är stark. Den orkar med den tunga bilen förvånansvärt bra trots hög utväxling (3000 r/m i 147km/h verklig fart). Men den är mycket och störande seg under 1300 r/m.
Hoppas alla dessa konstiga ljud är ofarliga...
PH
Jag har inga andra ljud, men "visslandet" ÄR ganska påtagligt ibland, framförallt när man kliver av gasen och den varvar ned, från typ 3000 till 1200.... hm, mkt konstigt. Men, lite charmigt. Det är en "tjutande" motor helt ekelt!
Hej,

Har exakt samma vinande ljud som ni beskriver på min T4. Det påminner en del om de vinande ljud som mina tidigare VW TSI motorer. (en 1.4L twincharge och en 2.0L). Kört ca 350 mil och som ovan, varken bättre eller sämre sen första milen.

/ds
Jag känner inte alls igen det ljudet ni beskriver. Det finns ett visst ljud vid vissa omständigheter men jag tycker det låter som i mina tidigare turbobilar, när turbon gör spoolup (viner) eller när dumpen öppnar.

Nåt som börjat nu på senare tid är i så fall ett svagt ljud som jag tror kommer från transmissionen, framför allt vid motorbroms. Det låter lite spårvagn men inte heller det tror jag är nåt onormalt när allt börjar slita in sig efter mina 600+ mil. Dieselknattret känner jag egen sedan mina direktinsprutade VAG bilar.
Vet inte om detta kan hjälpa Er men jag hör absolut ingenting från min 2012 jag hämtade för 3v sedan och jag är känslig för alla missljud kan jag lova. Tror att de gjorde någon slags uppdatering av motorn på faceliften. De sänkte iaf EU-mixen till 0.68 fr 0.70. ( 0.73 på första tanken mot mätarens 0.76)
Och jag hörde ett helt annat ljud i testbilen jag körde.
Fast jag har ju en MY12 så det har ju inte med det att göra, och jag hör visslandet. Denna motor har väl ingen dumpventil? Bara en liten wastegate. Inte samma sak. Det är dessutom ett vinande ljud under väldigt låg belastning, möjligen själva turbon som börjar "spoola upp" men långt innan det är dags för att släppa ut någon form av övertryck, så det har inte med det att göra på min bil iallafall.
Jag förstår inte ljudet ni försöker beskriva. För mig som åkt turbobilar tidigare både med och utan trim är alla pys och vinande ljud helt normala i min T4. Men det låter ovanligt lite eftersom turbon är så liten.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]