Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min T4 drar ganska exakt 20% mindre än 2,5T. Så det lär gälla även etanolversionerna (fast T4 är väl kanske mer utvecklad för etanol från början? Tveksamt, det är ju en massproducerad Ford-motor). Båda motorerna delar egenheten extremt stor spridning i förbrukning om man kör lugnt/hårt. 2,5T 0,62 landsväg riktig snålkörning (med packning och fam), 1,8 snabb motorvägskörning (typ 180-200), 2,2 i stan. T4 motsvarande 0,55; 1,5; 1,7

PH
Hmm.. Henrik.. Volvo?
Jaja, antar att om man inte har nåt val så.. just det..jag kör ju med Volvo.

Min far tänkte köpa sig en såndäringa V70.
Kan inte du PM:a ditt nummer (på nåt av våra gemensamma forum, eller hör av dig till mig, det är samma nummer som förut).
Vill fråga lite annat om bilen.

//Magnus
NU är jag nere i 1,29 l/milen. Men som sagt, jag kör nästan enbart i stan och inte så lugnt. Har väl tagit det lite lugnare idag men.... kommer man ner i 0,90 på längfärd så är det bra! Får vänta och se.

I övrigt så är den tyst och fin på landsväg, styrningen är lite väl lätt ibland så känslan är sådär, både Passat -10 och SAAB 9-3 -08 var mer direktstyrda och "trögare", Volvon har nästan för lätt servoverkan ibland, men men OK måste tillstå att det man missar i körkänsla får man igen i avslappnad körstil och lugn och ro - jag kör lugnare och långsammare i denna bil, inte för att dne är slö utan för att den är så mullig att glida i!!

Ljud, vindbrus, allt som har med sånt att göra är 10 av 10 enligt mig, helt klart den tystaste bil jag ägt. Men så har jag aldrig haft nyare Audi eller Mercedes direkt, men jömfört med Mazda 6 -08, Passat -10 och SAAB 9-3 -08 som är de senaste bilarna så är den helt klart tystast - sånt man uppskattar mer och mer med åren!!

Chassit är bra, har pressat den lite och den hänger med och kränger inte "för" mycket även om den såklart gör det. Fortfarande undrar jag hur mjukt standardchassit är, usch jag hade nog mått illa i en sån. Men detta är helt klart godkänt, bra jobbat där av cahssiteknikerna.
Styrnigen förtar lite av det roliga då den är för lätt även i höga farter, man måste liksom passa och göra småsmå rörelser hela tiden, men å andra sidan är ju ratten så skön att hålla i så.... :-)

Hej Magnus! PMar dig!!
Kelimutu skrev: Chassit är bra, har pressat den lite och den hänger med och kränger inte "för" mycket även om den såklart gör det. Fortfarande undrar jag hur mjukt standardchassit är, usch jag hade nog mått illa i en sån. Men detta är helt klart godkänt, bra jobbat där av cahssiteknikerna.
Styrnigen förtar lite av det roliga då den är för lätt även i höga farter, man måste liksom passa och göra småsmå rörelser hela tiden, men å andra sidan är ju ratten så skön att hålla i så.... :-)
Sportchassit är nog anpassat för 18 tumshjul. Med familjen i bilen tror jag få utnyttjar väghållningen till sin gräns. Med 245/40 är greppet utmärkt. Klart över min förväntan.
18" tum eller 16" spelar ingen roll för avstämningen i bussningar och länkarmar, snarare däckens kvalitet som då spelar mycket större roll. På 16" sitter Michelin Primacy HP som är ett standarddäck gjort för lågt rullmotstånd och är ganska mjukt, på R-paketen sitter ju ofta 18" Prelli PZero vad jag förstår och det är ett mycket bättre däck om man pratar om väggrepp, men sämre när det gäller komfort och ljdunivå.

Greppet är inget fel på ens med 16" Oden och 225/55 men det är styrningen som är för "lätt", den bjuder inget motstånd och då blir det svårt med forcerad körning, man måste passa den ordentligt.
Tilläggas bör att jag alltid varit rätt insatt i fjädringsteknik och innehar banracinglicens och har kört många olika bilar på bana i många år, och anser att jag har rätt stor erfarenhet av detta, och sportchassit är mycket bra avstämt med kraftigare stötdämpare och krängningshämmare, även bussningar i både bakvagn och framvagn är "lagom" och slamrar inte när man kört fort över broskarvar och dylikt, men styrningen är inte på samma nivå, den är liksom "död" och filtrerar bort lite för mycket väginformation för min smak. Men, de flesta förare tycker ju understyrning är "tryggt" och bilarna är ju avstämda för att gå bäst med DSCT inkopplat.

Men somsagt, för att vara en famlijebil så är jag mycket nöjd. Man åker "skönt" men den håller för att åka fort med också, om än ej en sportbil!
Senast redigerad av 2 Kelimutu, redigerad totalt 0 gång.
Kelimutu skrev:men styrningen är inte på samma nivå, den är liksom "död" och filtrerar bort lite för mycket väginformation för min smak. Men, de flesta förare tycker ju understyrning är "tryggt" och bilarna är ju avstämda för att gå bäst med DSCT inkopplat.
Har du provkört med progressiv servo? Förutom ställbar servoverkan tycker jag att den ger avsevärt bättre vägkänsla. Det har skrivits i ett antal trådar om detta.

Blir fårvånad över hur stor skillnaden är varje gång jag kör svågerns XC70 som saknar progressiv servo (jag har det på min bil).

MVH

//Mr T
Ville ha det, var gjutet tillbehör för mig men det gick EJ att kombinera med sportchassi på MY12 T4F!! Säljaren visste inte heller varför då det tydligen gått tidigare? Jag var hursomhelst tvunget att välja bort sportchassi ELLER den progressiva servon och då var valet lätt..... men svårt. Tyvärr.
Fick ut min T4F my12 idag. Jag hade inga direkta förväntningar men den känns riktigt rapp! Jämför iofs närmast med en saab 9-5 2.0t.... 6 växlade manuella lådan bidrar nog till den rappa känslan.

I övrigt så måste jag säga att jag är sjukt impad av sensus systemet med bluetooth och ipod integration. Fungerar klockrent, med apples produkter iallafall. Min jobbmobil (nokia e71), vägrar synka...

I övrigt nöjd.
Visst är den bra!? Jag är fortfarande sjukt nöjd, nu har jag kört 130 mil. Sensus är grymt även med Android! Funkar klockrent. Förbrukning nere i 1,28 l, men det är alltså i princip ren stadskörning med Powershift.
Enda dåliga är att den manuella växlingen inte är så manuell, växlar upp och växlar ned själv på samma nivåer som i Drive-läget, dvs det går ej att dra den till rödmarkering eller så, det enda användbara praktiska användningaområdet att spaka själv är när man ska köra om och inte vill vänta på kickdown, utan ligga på en lägre växel redan innan, men kickdown är faktiskt sjukt snabb så det är inte mycket tid man vinner iallafall.... kör somsagt rätt aggressivt och har testat att köra rätt hårt, både manuellt och i Drive.
Eftersom bilen gått knappt tre (3) mil (!) så kan jag inte riktigt säga något om förbrukningen, annat än att den är lägre än i saaben. Vi ska köra ca 300 mil under de närmsta 2 veckorna så då räknar jag med att få ett ordentligt svar på förbrukningsfrågan.

Jag valde också sportchassit på bilen, mest för att jag verkligen tyckte om saabens lite aggressivare chassieinställning. Utan att kanske egentligen ha en riktig grund för jämförelsen så måste jag nog säga att volvon's känns mjukare och lite mer "bedövat". Får se om känslan sitter i efter lite fler mil.

För alla barnfamiljer som oroar er över att behöva flytta fram passagerarstolen förbi komfortgränsen för att få in en vettig bilstol bak så har jag lugnande besked. Monterade vår cosmic comfort S igår utan att knappt behöva dra fram stolen. Jag, 185 cm och 95kg, kunde nästan vifta på tårna i framstolen och frugan med 168 cm hade oceaner av plats. Lilleman verkade också trivas bra i barnstolen bak så det finns goda förutsättningar för lugna långkörningar. Baksätet SER tight ut, men det är det inte.

I övrigt, grymt prisvärd bil om man jobbar på ett företag där miljöpolicies kraftigt begränsar utbudet av bilar.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]