Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#543330
Hej! Riktigt trist o amatörmässigt. Råkade ut för nästan samma sak för några år sedan med gamla xc70 då jag lämnade in den för rekond o vaxning. Bilen var 2år gammal men blev med ens minst 6-7 år gammal, i vart fall alla plastsjoken. Och här var det bara vax, inte lackkonserv som nog är riktigt svårt att bli av med. Tycker nog du ska gå på "hårt" från början då dom uppenbarligen inte gjort ett fackmannamässigt jobb. Tyvärr måste du nog låta klåparna
Få en chans att rätta till det. Hoppas de inte gör det värre bara. "Fint" med lackkonserverade insekter! Good luck!
#543341
Taskigt läge, man känner sig inte glad när sånt händer. :(

Lämnade min förra 2008 XC blanksvart till en pellejöns som skulle lackkonservera. Resultatet var snyggt i rätt ljus men i solljus såg man spåren efter en polermaskin. Det såg ärligt talat inte klokt ut. Kände mig besviken.

Att plasten måste maskeras om man använder medel som inte ska komma i kontakt med den trodde jag en professionell firma kände till.

Har nu en svartmetallic och jag känner att det bästa om man vill utföra något arbete med lacken är att lämna till volvoverkstan. Där inbillar jag mig att man har större möjlighet att klaga. Ett annat alternativ är att göra arbetet själv. Om man nu har kunskapen. Det är inte alltid nödvändigt på en relativt ny vagn att köra med maskin. Avfettning och ett bra vax räcker långt.

Stå på dig! Ditec ska vara rädda om sitt rykte. :evil:

Vänliga hälsningar

Henry
#543377
Lägg gärna upp bilder. Då en tråd som denna blir väldigt värdelös utan just dessa.

Har själv låtet Ditec göra en hel del lackbehandligar på mina bilar genom åren (mestadels svart). Har överlag varit väldigt nöjd med resultaten. Även om det nån av gångerna kännts mindre seriöst utfört. Då man fortfarande kunnat se massor av små små prickar efter insekter i front & på bakspegel kåporna. Men sen får man vad man betalar för, så kan inte klaga. Men allt hänger på personen/personerna som utgör arbetet på bilen, en del är extremt pedanta, nogranna & duktiga andra mindre. Finns tyvärr även ett fåtal klåpare, praktikanter & sommarjobbare inom detta yrket som inte borde få hålla på med detta. Tyvärr verkar du drabbats av just en sådan.

Lider med dig & hoppas att Du tillsammans med Ditec får rättsida på det hela. Vilket inte är det lättaste när dom doppat dom ojämna & känsliga plastytorna i polermedel :|
#543383
Tycker inte man ska vara mer tolerant med dålig Ditec-behandling än med t ex en bristfällig Volvo-verkstad. Har inte sett någon här på forumet som tycker att det är synd om Bilia om man hänger ut dem utan att de fått en chans att rätta till.

Ditec är ju helt och hållet en extragrej som man inte alls behöver, därför måste det ju vara superbra varje gång.

Har själv använt BVS några gånger och varit nöjd! Verkar ha varit personer som var grymt intresserade av att det skulle bli bra.

Har tyvärr träffat på vänner och andra som inte varit nöjda med sina lackbehandlignar också.

Redan denna tråd har ju skapat rätt mycket badwill för Ditec. Det är ju inga billiga grejer direkt...
http://www.ditec-vaxjo.se/erbjudande.html

Och absolut inte något man får igen pengarna för när man byter.

PH
#543403
Väldigt illa, åk tillbaka och reklamera detta skitjobb. Det man kan kräva av Ditec är att dom tar bort sin sörja som dom lagt på plasten. Får dom inte bort detta får dom ersätta nya plastdetaljer. Nya takrelingarna är ju självklart om dom värmt upp polermaskinen mot dessa. Kan inte säga annat än vilka amatörer. Kan du inte lägga upp bilder på detta proffsjobb....
#543410
Jag hade även kontaktat Ditec Svenska AB. Det är deras varumärke som nu blir skamfilat. Jag hade även tagit foto och mailat till dom.

Urklipp från Frågor och Svar på Ditec.se

Får jag samma service överallt?
Vi internutbildar all personal inom vår organisation så att service och kvaliteten på våra tjänster ska vara likformiga i hela landet. I vår kvalitetspolicy har vi skrivit ner våra mål och rekommendationer.
#543434
Jag vet att följande inte riktigt är jämförbart, men ändå, med tanke på kostnad och att alla flugor försvann: i somras lämnade jag in min bil för första gången (på 3 år) för vax+polering 590,- på Statoil. Hur länge har myggorna suttit i fronten? frågade de. "Ett tag", sa jag. "Är det mer än några dagar blir det svårt att få bort". Men när jag hämtade bilen var alla borta. Bilen var grymt fin för 590,-, tydligen med ett billigt plastvax men ändå. Yrkesstoltheten fick den som utförde jobbet att slita på tills myggorna var borta, trots dålig timpenning. Bilen var sedan jättefin fram till vintern.
PH
#543439
Jag är faktiskt lite chockad över att en så etablerad bilvårdsfirma kan göra ett sådant jobb.

Det bästa är nog att kolla upp innan hur länge firman har varit franchise-tagare för DiTec, samt kasta ett öga på personalen.
#543455
Så nu har jag visat upp bilen och de ska försöka fixa den. Dock hade de inte tid innan augusti så jag får väl åka omkring och se gammal och solblekt ut hela semestern.

De skulle försöka få bort lackkonserveringen som runnit över all svart plast (riktigt hur visst man inte), sen skulle man lägga på någon svart vinylglans med bättre vidhäfning än orignalvarianten.

Dock var man inte säkra på om der skulle funka har man otur så är det väl förstört en gång för alla.... det är det jag hatar med all skrovlig plast, man kan ju varken polera, vaxa, slipa, laga eller lacka om den som man kan göra med vanlig lack. Alltså helt galet att montera sådan skräp på en XC modell.

Ska ta några bilder och lägga upp när jag får möjlighet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]