Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Racetwin2 skrev:Tjänstebil. Med förmånsregler hitills vad gäller miljöbilar så har dessa varit oerhört förmånliga att välja som tjänstebil.

Ex min nuvarande 2,5FT Summum, miljöbil (fram till nästa år). Byter varannat år. Pris 402.000Kr. Månadskost netto (exkl bensin): 4800 kr 20% rabbatt på förmånsvärdet fram till 2012.

Min nästa bil är en 2,5 AFV Summum och ännu mer utrustning. Pris 447.000 Kr. Månadskost netto (exkl drivmedel): 3900 Kr. Detta pga 40% rabatt på förmånsvärdet.

Motsvarande D5 kostar en bit över 5800 Kr!!!!

Som privatperson är skillnaderna mycket mindre då du inte kan få ett rabatterat förmånsvärde (förutom mindre förmåner som vägskatt/parkering)

Men det är ett sätt för vårt land att få ut miljöbilar på marknaden vilket jag tycker är OK för det driver på miljöutvecklingen.

Men ingen tjänstebil är eg billig. Vet många som sagt upp sina avtal och köpt ut dem. I mitt fall vill jag dock ha det såhär. det är bekymmersfritt och man kan välja bilen EXAKT som man vill. Jag har inga maxbelopp att hålla mig till men det är ganska vanligt för tjänstebilar. Men som sagt - Särskilt billigt är det inte jämfört med motsvarande privatköp.....
40%-rabatten på gasbilar försvinner 2012.

Hur det inte kan bli billigt jämfört med privatköp begriper jag inte. Jag tror knappast man finansierar en ny bil privat med värdeminskning, service, reservdelar däck för allt mellan 1500 och 3000:- per månad (3000 för min xc70 d5 t.ex. (dvs förmånsvärde på över 6000 före skatt).

Så kan man finansiera en sån för 3 papp i månaden, tja då kan man ju göra det, men den kalkylen vill jag gärna se.
av Bitez
Min är också min :))))
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Enzo skrev:40%-rabatten på gasbilar försvinner 2012.

Hur det inte kan bli billigt jämfört med privatköp begriper jag inte. Jag tror knappast man finansierar en ny bil privat med värdeminskning, service, reservdelar däck för allt mellan 1500 och 3000:- per månad (3000 för min xc70 d5 t.ex. (dvs förmånsvärde på över 6000 före skatt).

Så kan man finansiera en sån för 3 papp i månaden, tja då kan man ju göra det, men den kalkylen vill jag gärna se.
Nej det är fel - Rabaten blr kvar i två år. Se artkeln :
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Nyhete ... 6868_.aspx

Jag kan inte tänka mig att man tar bort den heller. Det finns bara el som är miljövänligare och inte ens det är säkert då man inte vet var den produceras. I Västsverige så finns en ren-gas överenskommelse som innebär att alla som tankar fordonsgas fyller på gasringen med ren biogas.

Jag har kollegor som åkt till Volvoåterförsäljare på "bygden" och fått bättre villkor än AB Volvos egna personalrabatt. Det går verkligen att fynda på nybilar om man väljer rätt tillfälle och ställe. De har tom ofta kunnat ge bättre räntevillkor än om du är anställd inom AB Volvo.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Äger min också. Inga lån.
Den har ju i och för sig några år på nacken, så den var ju inte lika dyr som en ny... :)

Jag köpte den för exakt ett år sedan i dag. :-)-)
av Enzo
Racetwin2 skrev:
Enzo skrev:40%-rabatten på gasbilar försvinner 2012.

Nej det är fel - Rabaten blr kvar i två år. Se artkeln :
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Nyhete ... 6868_.aspx

Jag kan inte tänka mig att man tar bort den heller. Det finns bara el som är miljövänligare och inte ens det är säkert då man inte vet var den produceras. I Västsverige så finns en ren-gas överenskommelse som innebär att alla som tankar fordonsgas fyller på gasringen med ren biogas.

Jag har kollegor som åkt till Volvoåterförsäljare på "bygden
" och fått bättre villkor än AB Volvos egna personalrabatt. Det går verkligen att fynda på nybilar om man väljer rätt tillfälle och ställe. De har tom ofta kunnat ge bättre räntevillkor än om du är anställd inom AB Volvo.
Jo, men är det inte 20% det ska bli på gasbilar? Dvs, 40% försvinner för gas men behålls på elbilar.

Det är dessutom max 16K per år, så hänger man på en massa utrustning så blir det ändå inte 40% ens idag.
av Maccie
Privatägd! Köpt sprillans ny. Första gången någonsin, men jag ville äntligen ha den äkta nybilskänslan.
av perhall
Tanken med tjänstebilsbeskattningen är att det ska vara lika dyrt att ha en tjänstebil som att äga den privat så länge bilen är kostnadsneutral för företaget. Men ibland är det en förmån + företaget har ju en kostnad för administration etc. utöver den skatt de betalar.

Det finns ca 220 000 tjänstebilar i Sverige och ca 30% av nya bilar som säljs är tjänstebilar. Och ca 7% av bilparken totalt.

PH
av XCThord
Båda mina är privatägda. Har haft tjänstebilar också dock.

Det är väldigt knepigt att räkna ut om man som egenföretagare tjänar på tjänstebil eller ej. Är själv ekonom i botten o satt länge med vår revisor och pratade om det här. Vi kom fram till att för miljöklassade bilar såsom Prius lönar det sig väldigt mycket, men en XC60 kunde man lika gärna ta privat. Finns vissa fördelar med privatköp iom att du äger bilen. När jag leasat har Volvofinans ägt bilen och då får man ju inte göra vad man vill med den... Finns massa fördelar också, den största är givetvis att halva momsen kan lyftas och att du kan dra massa kringkostnader på firman.
Användarvisningsbild
av kave
Om man ska sköta bile lagligt, dvs inte skriva upp antalet tjänstemil och ta ut en massa skattefri milersättning så blir tjänstebilen billigare. Dvs det går åt mindre skatt.

Om företaget äger bilen betalas alla kostnader utan skatt etc.
Om det inte hade lönat sig hade aldrig företagen sysslat med detta, inkl mig själv. Det är alltså billigare för alla inblandade att ge en anställd en tjänstebil än att höja lönen med motsvarande så att den anställda ska ha råd med samma bil.

Ekonomernas svar brukar vara att en gammal junkbil där man tar ut mycket skattefri milersättning (fusk) blir billigare än en ny tjänstebil. Självklart.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]