- tor 16 jun 2011, 20:49
Hur det inte kan bli billigt jämfört med privatköp begriper jag inte. Jag tror knappast man finansierar en ny bil privat med värdeminskning, service, reservdelar däck för allt mellan 1500 och 3000:- per månad (3000 för min xc70 d5 t.ex. (dvs förmånsvärde på över 6000 före skatt).
Så kan man finansiera en sån för 3 papp i månaden, tja då kan man ju göra det, men den kalkylen vill jag gärna se.
Racetwin2 skrev:Tjänstebil. Med förmånsregler hitills vad gäller miljöbilar så har dessa varit oerhört förmånliga att välja som tjänstebil.40%-rabatten på gasbilar försvinner 2012.
Ex min nuvarande 2,5FT Summum, miljöbil (fram till nästa år). Byter varannat år. Pris 402.000Kr. Månadskost netto (exkl bensin): 4800 kr 20% rabbatt på förmånsvärdet fram till 2012.
Min nästa bil är en 2,5 AFV Summum och ännu mer utrustning. Pris 447.000 Kr. Månadskost netto (exkl drivmedel): 3900 Kr. Detta pga 40% rabatt på förmånsvärdet.
Motsvarande D5 kostar en bit över 5800 Kr!!!!
Som privatperson är skillnaderna mycket mindre då du inte kan få ett rabatterat förmånsvärde (förutom mindre förmåner som vägskatt/parkering)
Men det är ett sätt för vårt land att få ut miljöbilar på marknaden vilket jag tycker är OK för det driver på miljöutvecklingen.
Men ingen tjänstebil är eg billig. Vet många som sagt upp sina avtal och köpt ut dem. I mitt fall vill jag dock ha det såhär. det är bekymmersfritt och man kan välja bilen EXAKT som man vill. Jag har inga maxbelopp att hålla mig till men det är ganska vanligt för tjänstebilar. Men som sagt - Särskilt billigt är det inte jämfört med motsvarande privatköp.....
Hur det inte kan bli billigt jämfört med privatköp begriper jag inte. Jag tror knappast man finansierar en ny bil privat med värdeminskning, service, reservdelar däck för allt mellan 1500 och 3000:- per månad (3000 för min xc70 d5 t.ex. (dvs förmånsvärde på över 6000 före skatt).
Så kan man finansiera en sån för 3 papp i månaden, tja då kan man ju göra det, men den kalkylen vill jag gärna se.
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil