Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lurk
Visst utvecklingen går framåt ... men ....som systemerare antar jag att mycket av VOC ligger i mjukvara .....när det kommer en ny version med nya funktioner till min android-smartphone har jag möjlighet att uppdatera ....detsamma vill man ju ska gälla för bilen och det är där jag tror bilindustrin inte kan tänka som övriga modellförbättringar som ny inredning, ny motor etc....

Sen var det ju lite irriterande när man precis fått sin bil inte och inte blivit informerad om att 1 månad senare kommer en ny version av VOC.....då kanske jag skulle ha väntat.
När jag beställde Volvo On Call till min 2012, blev jag inte heller upplyst om detta. Jag frågade sen, och säljaren hade inte fått veta det under utbildningen på nya modellserien heller.
av nilsotto
Frågan är ju om det är någon teknisk hårdvaruförändring inlagt i MY12? Annars kan jag inte förstå varför inte vi med MY11 skulle få tillgång till samma uppdatering. Finns det verkligen inte någon där ute som kan ge ett svar på detta??? Och hur ska Volvo kunna förvänta sig att bilägarna ska betala en årlig avgift för VOC när man inte blir uppgraderad? :(
av Qualia
pratade nyss med Volvo PV. Känns ganska kört för oss som äger en 2011. Men så är det med livet.. Tekniken går väl fort..
Han var dock otydligt med där om det var mjukvaran eller hårdvara.. men det verkar vara en annan plattform av systemet...
av bjorck
Från Trådstartaren:

Märkligt att det inte går att få klara besked om detta från Volvo. När man köpte bilen för några veckor sedan gavs man uppfattningen att det skulle utvecklas nya tjänster kring VOC, och att det skulle komma en applikation till mobilen för mer än bara fjärrstart av värmaren.

Visst går tekniken vidare, men när man köper en så fin bil och lägger till tusentals kronor för en tjänst, så förväntar man sig att bilen ska stödjas åtminstone mer än några veckor.

Som det nu är samlar ju Volvo on call in all den information som kan ses och styras i appen, men behåller den för sig själva istället för att låta mig som äger bilen använda den.

Kan någon med kontakter på Volvo kolla upp detta lite. Jag fick också uppfattningen att Volvo on call för V70 / s80 var uppgraderad mellan my2010 och 2011?

Om du retar dig på att du just köpt en ny Volvo och betalt tusentals kronor för Volvo on call och trodde du skulle få tjänsten - besvara detta meddelande.

Mvh /Bjorck
Användarvisningsbild
av haggen
I december 2010 laddade jag ner en app till min Nokia X6. Det fanns även appar för android iphone mm. Appen fungerade fint för att programmera tidur eller direktstarta motorvärmaren till min V70 D5 2011. Appen skickar ett SMS med rätt syntax och lösenord. Det fungerade även att skicka i, till och från utlandet. T ex så kunde jag programmera tiduret innan jag klev på planet i Europa och så kunde jag kliva in i en varm bil när jag landat. Jag tror inte jag klev in i en kall bil en enda gång senaste vintern.

Men nu fungerar inte appen längre. Programmering av tidur och direktstart fungerar fint från förarsätet som vanligt, men jag vill ju fortfarande kunna programmera och starta från mobilen. Speciellt när det en gång har fungerat.

När jag ringer Volvo on Call, så säger dom att jag får ringa ÅF. på ÅF har dom ingen aning, men säger att jag får väl komma in med bilen så får dom kika på den.
Enl. min åf så kom den här möjligheten först i och med Sensus systemet, dvs my12.

Trist men teknikutvecklingen går rasande snabbt nu..!
Användarvisningsbild
av haggen
Teknikutveckling är för mig när något nytt tillkommer eller blir bättre.

Att en funktion som utlovats och fungerat fint tas bort är inte bara bedrövligt utan en försämring.
Den beskrivna funktionen fanns förvisso före 2012. Från och med 2012, och Sensus, finns det fler funktioner i den därtill hörande appen.

Det borde dock inte påverka funktionen på en bil från 2011. Har du provat att manuellt knappa in ett SMS med rätt text, för att se om det är något med bilen eller med själva applikationen som inte fungerar?
Volvo 360 88 söker dragkrok

Bör finnas på skroten om inte annars. V[…]

En heads up till alla som läser den hä[…]

Tjänare! Har bytt kamrem efter multiremsras, […]

Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är […]