Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Tycker att vid alla typer av stadskörning är det ett påtagligt höger buller i en D3/D5 jämfört med FT. Sen har den höga utväxlingen dödat körglädjen i FT, en effektiv och snabb glidarbil men inte särskilt rolig.

Sen är ju bensinfyrorna, som nu ersätter bensinfemman, lite bullrigare och mindre elastiska + T4 är tom i botten (1,6 l mot 2,4 l i 2,5FT). Dessutom en del dieselknatter på tomgång. Vi får väl hoppas att Volvo behåller och utvecklar dieselfemman istället för att ersätta den med en snål 1,6l fyrcyl diesel med dubbelturbo...
PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag har precis bytt från V70N 2.5T till D5 AWD, visst knattrar det vid tomgång men mest utifrån. Upp i fart märks inget, nå vibrationer etc i ratten finns inte.
Min största anleding till diesel är AWD, det är ett måste för mig. Hittade ingen T6a med garanti kvar å blev för snål för en ny.
Men ångra diesel det har jag inte gjort, en bonus är ju att man slipper åka till macken hela tiden med.

Letar du en ny eller beg?

Lycka till!
av dst02
Jag ångrar att Jag tidigare lagt så mycket pengar på bensin och inte fattat att det är diesel som gäller :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte hunnit ångra min, men det kan ju bero på att den är så ny att jag inte ens hunnit få ut den från handlaren än... :???:

Av de jag provade tyckte jag det var skillnad på D5 185 hk och D5 205 hk. Någon 215 hk fanns inte att provköra när jag beställde bilen, så det får vänta tills jag får ut den. Men mer lastbilsvarning på versionen som satt i en 2008, alltså 185 hk.

Diesel passar till automat. Högt vridmoment över förhållandevis smalt varvtalsområde kräver ihärdigt växlande för bästa prestanda och ekonomi. Tänk på att diesel mår mer väl av motorvärmare än vad bensinarna gör. Volvo On Call inkluderar tidur för värmarna, så merkostnaden för de andra tjänsterna är inte så höga som man först kan tro. Dessutom kan man då också veva igång värmaren från sin telefon. Från 2012 får man ovanpå detta stöd för diverse andra mer eller mindre roliga finesser.

Förbrukningen ska ju bli lägre, men det vill till att ha lite körsträcka för att det ska spara in den högre skatten.
av oldtimersmc
Jag är ju van vid ganska töstiga bensinbilar och kör väl lite för hårt men nu så har jag kört över 100 mil på en tank...
av mikebike
5cylindrar skrev:Är det någon som ångrat diesel?
Ja, men jag hade inget val eftersom jag vill ha AWD och manuell låda.

Alla snackar om bottendrag, men dieseln är ju helt tom under 1500 rpm. Om man rullar ut i en korsning eller rondell på tvåans växel och gasar händer absolut ingenting, man måste växla ned till ettan. Full gas på ettan gör att man måste växla direkt igen eftersom man når maxvarv på ett ögonblick p.g.a. det låga maxvarvet.
Min D5 har bra körbarhet mellan 1500 och 4500 rpm, min gamla 2.4T hade bra körbarhet mellan 1000 och 6000 rpm...

Vid 80 km/tim på högsta växeln i min XC60 varvar motorn 1500 rpm, d.v.s. den är ganska trött. Min gamla V70N varvade 2000 rpm och den hade dessutom klart kortare turbofördröjning.

V70II 2.5T (6vxl) har betydligt högre utväxling än min gamla V70N, men den jag fick låna i vintras när min XC60 var på verkstan drog bra från 60 km/tim på högsta växeln, det gör inte min D5.

2:50 lägre kostnad per mil och 30 mil längre på en tank är fördelarna med dieseln.

D5:an har mer vibrationer på tomgång, men knattret hörs mest på utsidan och i högre hastighet är den tystare än min gamla bil. Kör man mycket landsväg är nog dieseln t.o.m. att föredra!
av Cox
Jag har alltid kört bensindriven bil, men efter detta köp kommer jag aldrig mera köpa en bensinbil. Några vibrationer märker jag inte som stör mig iaf, finns bensinare som är värre. Ta en SAAB med diesel och då kan vi snacka vibrationer :-)
Visst tyckte jag att efter ett tag att motorn kändes lite tunn, men efter Polestar så vart det en helt annan karaktär på motorn nu känns den inte alls tunn utan det finns råstyrka precis när man behöver det. Min erfarenhet av detta trim nu när man kört om kring ett tag med det är att så här skulle den har levererats från fabrik. Motorn går mycket lugnare mjukare i alla slags körning stad som på långkörning. Jag är väldigt nöjd med denna bil.
av Linqid
Cox skrev:Ta en SAAB med diesel och då kan vi snacka vibrationer :-)
Shh, tala inte om det... :lol:

Värre och bullrigare än en fiskebåt.
av Lövet
Det blåser starka dieselvindar just nu men jag är inte övertygad. För personer som inte kör många mil är det fortfarande inte lönsamt. Jag stod själv i valet mellan begagnad V70II bensin eller diesel nyligen så det var D5 185hk vs 2.5T/3.2 som gällde. Jag kör bara runt 1000 mil om året och då skulle jag behöva räkna hem 40.000kr extra i inköpspris (bara hälften av värdet är kvar efter 3 år), 1500kr extra i skatt per år och ställa detta mot en förbrukning som tjänade in ungefär 4kr per mil. Redan på ekonomiska grunder så är alltså bensin lönsamt för mig och till detta kommer att

* Motorn är helt vibrationsfri
* Motorn är knäpptyst på tomgång
* Den har ett register mellan 800 varv och 6500 varv
* Det luktar inte fiskebåt
* Den låter trevligt på höga varv

Valet var enkelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17