Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
Variosboy skrev:Jag skulle nog säga: Byt märke! Finns många, mycket roligare motorer hos andra biltillverkare..
Utan att behöva ge stora avkall på något annat, i samma prisklass? Tillåt mig tvivla.

NiKeMaN skrev:
Bitez skrev:Jo, då jag byggde en 525d som jag tänkte jag skulle ha råd med, landade på 475tkr.. 525d, sport automat, ljud paket, comfort paket (tror jag det hette), soltak.

för 475tkr skulle jag bygga en jävligt grymm volvo!!!!!!! skulle nog sakna få saker

Fast det du lär sakna i en volvo är bland annat: BMW's grymma kvalitetskänsla. BMWn's klang i dörrarna. Körkänslan. Kör du en 5-serie med dom extremt sofistikerade komfortstolarna, så skrattar man åt Volvos stolar efter det. Motorn - en 525d är kvick starkt och riktigt soppasnål. Dessutom 6-cylindrig. Dessutom får du straxt över 300 kusar när du har chippat den.

Min förra 325d hade ESS-programvara och Ferrita-system upp hade en utlovad effekt på 290-300 kusar.... Blandatförbrukningen med den bilen, som jag köpte ny 2008 var 0.62 liter per mil. Ärlig förbrukning! V70 2.4d -07an jag hade drog i snitt 0.85 liter per mil och hade 163 hästkrafter.

Så jo. Det finns MASSOR med argument att köpa en ny BMW framför en Volvo. Frågan är ju vad man anser sig ha råd med. BMW'n behöver inte bli så jättemycket dyrare i slutnotan när man tröttnat på den och vill byta till en nyare.
Denna ständiga hysteri med dörrklang och interiörkvalitet. Måhända att BMW är bättre men det betyder ju knappast att Volvo skulle vara sämst i dessa aspekter. Dessutom prioriterar man olika, personligen ser jag ingen nytta med att slanta upp 80-150lakan för att få ett blåvitt emblem, bättre dörklang och inredningskvalitet - eller gå ner till en svagare drivlina.

Vad det gäller 525d så är det en trevlig motor för att vara diesel men den har inget att sätta mot T6 i annat än bränslekostnad.. som ju är en försumbar post sett till totalkostnaden för dessa bilar.
Användarvisningsbild
av na96gen
Kan bara instämma med ovan, den är bra mycket dyrare när man lagt på de option man vill ha på resp bil. Dessutom är den för trång för mig, baksätesbredden och bagaget är för litet.

Men åter till D5 vs T6 så byter jag till en T6 när jag finner en alt tömmer spargrisen å köper en ny.. :)
av NiKeMaN
viktore skrev:Denna ständiga hysteri med dörrklang och interiörkvalitet. Måhända att BMW är bättre men det betyder ju knappast att Volvo skulle vara sämst i dessa aspekter. Dessutom prioriterar man olika, personligen ser jag ingen nytta med att slanta upp 80-150lakan för att få ett blåvitt emblem, bättre dörklang och inredningskvalitet - eller gå ner till en svagare drivlina.

Vad det gäller 525d så är det en trevlig motor för att vara diesel men den har inget att sätta mot T6 i annat än bränslekostnad.. som ju är en försumbar post sett till totalkostnaden för dessa bilar.
Om du äger bilen 2-3 år så kostar det dig INTE 80-150 000.- extra att åka BMW. Det är rent jävla skitsnack. BMW'n måhända vara dyrare i inköp - men det är pengar som man delvis får tillbaka när man säljer bilen. Lägg sedan till BMW's fria service och låga bränsleförbrukning så är dom inte så mycket dyrare.

Nu vet jag att jag inte kan sitta på ett Volvo-forum och övertala trogna Volvo-kunder att köpa BMW. Likväl som att Volvo-folk tittar in på BMW forumen och försöker med detsamma. Något i Volvo tilltalar ju även mig - annars hade jag ju inte varit inne på min 6e "nyare" Volvo.

Hur du kan jämföra en BMW diesel med den starkaste bensinmotorn Volvo har att erbjuda ser jag som ett gott betyg för BMW's dieselmotorer.

Volvo V70 T6 (304hk) 424000SEK grundpris: 0-100 på 6,9s och en blandadförbrukning på 1,02 l/mil....
BMW 525dA (204hk) 430000SEK grundpris: 0-100 på 7,3s och en blandadförbrukning på 0,62 l/mil....
(Åker du 3000 mil per år som är ganska normalt, så skiljer det alltså 1200 liter bränsle! 16-17000:- per år. Då har jag inte ens räknat med att dieselpriset är billigare än bensinpriset). I min värld så är 1500.- per månad en ganska trevlig summa att spara.

Så jo... BMWn har en hel del att sätta emot... I, ja, stort sett det mesta. :-)-)
av robert7539
NiKeMaN skrev:
viktore skrev:Denna ständiga hysteri med dörrklang och interiörkvalitet. Måhända att BMW är bättre men det betyder ju knappast att Volvo skulle vara sämst i dessa aspekter. Dessutom prioriterar man olika, personligen ser jag ingen nytta med att slanta upp 80-150lakan för att få ett blåvitt emblem, bättre dörklang och inredningskvalitet - eller gå ner till en svagare drivlina.

Om du äger bilen 2-3 år så kostar det dig INTE 80-150 000.- extra att åka BMW. Det är rent jävla skitsnack. BMW'n måhända vara dyrare i inköp - men det är pengar som man delvis får tillbaka när man säljer bilen. Lägg sedan till BMW's fria service och låga bränsleförbrukning så är dom inte så mycket dyrare.

Nu vet jag att jag inte kan sitta på ett Volvo-forum och övertala trogna Volvo-kunder att köpa BMW. Likväl som att Volvo-folk tittar in på BMW forumen och försöker med detsamma. Något i Volvo tilltalar ju även mig - annars hade jag ju inte varit inne på min 6e "nyare" Volvo.

Hur du kan jämföra en BMW diesel med den starkaste bensinmotorn Volvo har att erbjuda ser jag som ett gott betyg för BMW's dieselmotorer.

Volvo V70 T6 (304hk) 424000SEK grundpris: 0-100 på 6,9s och en blandadförbrukning på 1,02 l/mil....
BMW 525dA (204hk) 430000SEK grundpris: 0-100 på 7,3s och en blandadförbrukning på 0,62 l/mil....

(Åker du 3000 mil per år som är ganska normalt, så skiljer det alltså 1200 liter bränsle! 16-17000:- per år. Då har jag inte ens räknat med att dieselpriset är billigare än bensinpriset). I min värld så är 1500.- per månad en ganska trevlig summa att spara.

Så jo... BMWn har en hel del att sätta emot... I, ja, stort sett det mesta. :-)-)

När man läser detta så börjar man undra vad volvo håller på med.. :wink: (syftar på prestandan)
av viktore
NiKeMaN skrev: Om du äger bilen 2-3 år så kostar det dig INTE 80-150 000.- extra att åka BMW. Det är rent jävla skitsnack. BMW'n måhända vara dyrare i inköp - men det är pengar som man delvis får tillbaka när man säljer bilen. Lägg sedan till BMW's fria service och låga bränsleförbrukning så är dom inte så mycket dyrare.

Jag har aldrig jämfört T6 med BMWs diesel. Personligen så hade jag aldrig, oavsett märke övervägt en bil med dieselmotor och 100hk mindre, för att få lite bättre inredningskvalitet och väghållning. Varken i en V70 eller 5-serie satsar man på att prestera bra tider på Nordschleife...

Om man lägger stor vikt vid bränslekostnad så kollar man rimligtvis på en jämförbar motor till 525d.
V70 D5 grundpris 343 000, blandad förbrukning på 0.51l/mil....

Bottom line är att beroende på vilka preferenser och prioriteringar man har så har en BMW för samma pris som en Volvo olika mycket att sätta emot :wink:
av NiKeMaN
viktore skrev:
NiKeMaN skrev: Om du äger bilen 2-3 år så kostar det dig INTE 80-150 000.- extra att åka BMW. Det är rent jävla skitsnack. BMW'n måhända vara dyrare i inköp - men det är pengar som man delvis får tillbaka när man säljer bilen. Lägg sedan till BMW's fria service och låga bränsleförbrukning så är dom inte så mycket dyrare.

Jag har aldrig jämfört T6 med BMWs diesel. Personligen så hade jag aldrig, oavsett märke övervägt en bil med dieselmotor och 100hk mindre, för att få lite bättre inredningskvalitet och väghållning. Varken i en V70 eller 5-serie satsar man på att prestera bra tider på Nordschleife...

Om man lägger stor vikt vid bränslekostnad så kollar man rimligtvis på en jämförbar motor till 525d.
V70 D5 grundpris 343 000, blandad förbrukning på 0.51l/mil....

Bottom line är att beroende på vilka preferenser och prioriteringar man har så har en BMW för samma pris som en Volvo olika mycket att sätta emot :wink:
"Jag har aldrig jämfört T6 med BMWs diesel. Personligen så hade jag aldrig, oavsett märke övervägt en bil med dieselmotor och 100hk minde"
Det roliga är ju att just du gjorde den jämförelsen tidigare i tråden. Och trots BMW's 100 hästar mindre - så hänger den på T6an. Dom 0.4 sek som det skiljer "på pappret" i tiden är helt försumbar.

BMW's 520d är prestandamässigt jämförbar med stora D5 motorn. Både förbrukningsmässigt och prestandamässigt. ;)
Då är man snabbt nere på 368000:- i grundpris på BMWn.

Det var du som började jämföra 525d vs T6an... En snål, och snabb diesel mot en törstig och lika snabb bensinare.

Anyway så missar du fortfarande min poäng i det hela, så därför lägger jag diskussionen iom detta inlägg.
Användarvisningsbild
av Variosboy
viktore skrev:
Variosboy skrev:Jag skulle nog säga: Byt märke! Finns många, mycket roligare motorer hos andra biltillverkare..
Utan att behöva ge stora avkall på något annat, i samma prisklass? Tillåt mig tvivla.
Ingen hade pratat pengar när jag skrev kommentaren ovan..
av Arese
För totalekonomin ska man inte stirra sig blind på inköpspriset.....

Bortsett från detta så skulle jag ta en T6:a över en D5:a utan en sekunds betänketid. Har D5:an i XC60:n och det är ju en helt ok motor men den har varken accet, ljudet eller förfiningen som bensinsexan.

MEN, en halvmille för en V70 är mycket stålar. Skulle i denna prisklass gå på en femserie med lite mindre utrustning istället. Eller utrusta BMW:n som du vill ha den, betala priset och njuta var dag (har kört på det sistnämnda, får min 535:a M-sport om tre veckor :D )

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av kave
NiKeMaN skrev:
Fast det du lär sakna i en volvo är bland annat: BMW's grymma kvalitetskänsla. BMWn's klang i dörrarna. Körkänslan. Kör du en 5-serie med dom extremt sofistikerade komfortstolarna, så skrattar man åt Volvos stolar efter det. Motorn - en 525d är kvick starkt och riktigt soppasnål. Dessutom 6-cylindrig. Dessutom får du straxt över 300 kusar när du har chippat den.

Så jo. Det finns MASSOR med argument att köpa en ny BMW framför en Volvo. Frågan är ju vad man anser sig ha råd med. BMW'n behöver inte bli så jättemycket dyrare i slutnotan när man tröttnat på den och vill byta till en nyare.
Huh.
1. BMW's sexor är INTE snålare idag än D5, vare sig i EU körcykeln eller i verkligheten.
2. Själv står jag och väger mellan en XC60D5AWD Summum för cirka 400.000 med rabatt eller en 530XD med skinn, drag, kupevärmare och comfortpaket och lite usb och iphone grejor, 560.000 efter 10% rabatt. Då är Volvon klart bättre utrustad. Det kostar INTE samma att åka BMW. Väljer man lilla 520D är prisskillnaden fortfarande 50.000 och då åker man vibrerande 4 cyl 2.0 diesel. Ingen option i en så dyr bil.
3. Andrahandsvärdet är bättre på en tre år gammal XC60 D5 idag än en BMW 530XD motsvarande miltal och årsmodell. Om kostnadsskillnaden var likadan då förlorar man minst 150.000 mer på tre år att åka BMW.

Egentligen är det helt fel bilar att jämföra. Man ska egentligen inte göra jämförelsen, men jag gör den ändå eftersom de är de bilar som attraherar mig mest.
Kvalitetskänslan är oslagbar i BMW bilen, men kvaliten i sig är inte ett smack bättre.
Motorljudet i Dieselsexan är fantastiskt det också.
Om jag var trådskaparen hade jag väntat till nya D5 med 215HK finns för provkörning. AWD är ju oslagbart med de vintrar vi har haft sista åren.

Arese: Jag fick testat 535i med automat . Väldigt svårt att få demobilen att hålla sig under litern per mil, snarare 1.3L/mil. Provkörde veckan efter en 530XD, inte snål den heller men runt 0,85L/mil så den blir nog en sån :) Det kostar att ligga på topp :)

Dock kan ju sådant här få en tekniknörd att svänga över på Volvo igen:

http://itunes.apple.com/us/app/volvo-on ... ?mt=8&ls=1

Synd att all spetskompetens till BMW när det gäller sådant går till USA marknaden före alla andra.
av Arese
Kave; som du är inne på så är jämförelsen XC60 och femserie inte helt relevant. Vi har en XC60 som vi kört 5k mil det senaste året och jag kan direkt säga att den inte kan mäta sig med femman på någon punkt. Klart att XC60 blir billigare, den har just nu ett (för) starkt andrahandsvärde. Hur det ser ut om tre år vet ingen men min bedömning är att en F11 då är mer attraktiv än en E61 idag.

När det gäller bränsleförbrukning så har jag en 335:a idag som ligger på drygt 0,9 vid min typ av körning (bara lands- och motorväg). Vår XC60 D5 ligger på drygt 0,8 vid samma typ av körning.

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox