Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snacksalig skrev:Är inte det där en myt. Stolen fästs j med det vanliga bilbältet, och barnet sitter fast med stolens integrerade bälte. Det finnns inget som säger att det skulle trycka på barnet på något sätt.
Det är när stolen används framåtvänd man får den effeketen. Då används bara bilens bälte. Den väger 30-50% mer än andra framåtvända stolar. Bakåtvänd funkar den ok, förutom att den är stor som du säger, men det finns det andra som är också. Den är inte heller plus-testad, se NTFs hemsida för en lista på sådana.
Det är ganska intressant hur saker och ting förändrats på inte så värst lång tid!

Själv är jag av åsikten att säkerheten går före bekvämligheten, får barnet böja på benen för att få plats i stolen så är det så det kommer att bli, då tar vi hellre ett stopp eller två till på vägen dit vi ska!

Hur som helst, det var inte det jag tänkte säga, utan det jag tänkte skriva om var ju just det här med att saker förändrats så på kort tid.
Jag minns när jag var barn (är 30 nu) då var det ingen bältes-hets. när man var 4-5 år så satt man antingen i någons knä eller så stod man på kardantunneln och höll i mammas och pappas nackskydd.
Idag har vi bilar med massa säkerhetssystem, bättre däck, krock-kuddar, riktigt bra barnstolar osv osv osv, så sätter man det i perspektiv så är dagens "oansvarig" rejält ansvariga i jämföresle med hur den gråa massan var för inte alls längesen!
Ska man blanda in alla säkerhetsaspekter som ni gör köper man väl inget annat än Isofixstolar heller, i synnerhet för framåtvänd stol. Men trots allt säkerhetstänk så har V70 en av de sämsta Isofixlösningarna i baksätet jag någonsin sätt. Andra tillverkare har fjädrande luckor vid genomföringen för fästena, eller så är det väldigt enkelt att få dit de medföljande plasthylsorna för att skona dynan. V70 har inte nånting av det och därför använder jag faktiskt inte Isofixfästena trots att mina stolar har det. Fästena sitter för långt ner under sittdynans överkant.
Har också en britax hiway bakåtvänd i baksätet, dels för att den har fått bra betyg och att den inte ska ta så stor plats. Nu kan jag faktiskt sitta i passagerarsätet framför bekvämt (188cm). I V50-n innan kunde jag inte alls sitta framför den.. Så om ni är "långa" är HiWayen nog en av de bästa alternativen :)
av Maccie
Hej,

Jag har också en Britax Hiway monterad i baksätet i V70II, men jag måste göra något fel, jag tycker att den tar jättemycket plats!

Först får jag köra fram stolen så långt fram det går för att montera barnstolens remmar i öglorna under framstolen. Sedan när barnstolen är på plats kan jag skjuta tillbaka framstolen max 5 cm eller så innan det tar helt stopp mot barnstolen (som då sitter som ett frimärke mot framstolen).

Kan knappt krångla mig in i framstolen och sitter definitivt inte bekvämt!

Vad gör jag för fel - tips?

Det enda jag kommer på att förändra är om jag inte skulle använda den lilla skumgummikudden under den lilla stödbygeln under stolen, men den måste man väl ha för att få en hygglig lutning bakåt så att barnet kan sova.

Annars kan jag inte komma på något alls!
Hm, vad konstigt.. Ja den där skumgummigrejen måste man ha. Svårt att säga vad du gör för fel, men kolla i manualen att du sätter dit den stegvis rätt. Kan ta bild på hur det ser ut i vår bil imorgon :???:

Annars om du köpt den i en affär brukar dom vara experter på att få dit stolarna :D
bjornw skrev:
Snacksalig skrev:Är inte det där en myt. Stolen fästs j med det vanliga bilbältet, och barnet sitter fast med stolens integrerade bälte. Det finnns inget som säger att det skulle trycka på barnet på något sätt.
Det är när stolen används framåtvänd man får den effeketen. Då används bara bilens bälte. Den väger 30-50% mer än andra framåtvända stolar. Bakåtvänd funkar den ok, förutom att den är stor som du säger, men det finns det andra som är också. Den är inte heller plus-testad, se NTFs hemsida för en lista på sådana.
Som vanligt har ingen kollat upp fakta, utan bara fört dålig kunskap vidare. Se kapitel 5 i bruksanvisningen:
http://www.britax.se/media/1797340/bruk ... i-tech.pdf
Stolen monteras framåtvänd med vuxenbältet som håller stolen. Barnet sitter fast med selen i stolen. Sålunda ingen belastning på barnet vid kollition. Kap 6 redovisar visserligen en sådan montagemetod som du beskriver, men man behöver ju inte använda den.

VIdare så är ju inte frånvaron av ett test, dvs att multitech inte är testad, bevis för att den är sämre.
När vi för några år sedan valde stol, så hade det just kommit ut ett test där samtliga stolar på dåvarande marknad testades i 65 km/h istället för E-normens 50 km/h. Samtliga havererade utom Mutlitech - det tyckte vi sade något. Den enda kritik som stolen fick var att den var krånglig att montera. Kan tyvärr inte hitta testet nu, för att verifiera - mitt minna kan svika mig.
Jag har också för mig att multitechen såldes som "volvo bilstol" under flera år, med volvomärke, men helt klart en multitech. Kanske inte spelar någon roll, men det ingav i alla fall mig förtroende för stolen.
Jag kastar in en brandfackla här och påstår att V70 inte är särskilt lämplig för små barn överhuvudtaget. Hade jag haft bakåtvända barn hade jag aldrig valt en V70. Det är på tok för trångt. Detta påstår jag efter att ha använt bakåtvända stolar i Skoda Octavia, VW Tiguan, VW Passat, Skoda Superb. Det är faktiskt mer utrymme för stolen i en Peugeot 206 som jag också haft.

V70 må bara bra på vissa saker men cupéutrymmet är definitivt inte en av dem.
Den problematik jag upplevt med mina långa barn är att det blir omöjligt att sitta bakåtvänd alldeles "för tidigt" (med avseende på ålder) pga att det inte finns tillräckligt med benutrymme. När fyraåringen har knäna under hakan blir det jobbigt med långresor.

/awwd
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]