Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
ok3084 skrev:Martin,

Har egentligen bara kört 20-25 mil där det varit 90 och 110 vägar... har legat ungefär i de hastigheter du nämner och då drog den runt 0,95l/mil. Mätte vid bensinpump och färddator stämde..

Själv tycker jag det är rätt ok. Kan även säga att samma sträcka med min XC70 så låg den på 0.92l/mil i betydligt lägre snitt fart.

/Ola
Tack för input. Min bil rullar ~90% på motorväg med farthållaren mellan 125 och 135km/h så jag är lite nyfiken på vad En T6 285hk drar under som förutsättningarna. Vis av erfarenheten finns det inget i bränsle deklarationen som stämmer mot ett sådant körmönster. Någon annan som har lite info kring förbrukning vid den här typen av körning?

/Martin
av Djurgarden
Tjena Martin.
Jag äger en fullutrustad V70 T6-08, 3900 mil. Silverfärgad.
Bilen är utseendemässigt en av de snyggare bland herrgårsvagnar.
Vi har har haft den sedan ny och kör mestadels landsväg.
Det är enligt mig en kanonbra bil med härlig komfort och dra drag under huven.
Vid farter kring 125-140 km/h drar den ca 1 - 1.1/mil.
Vid längre sträckor på 90-110 väg (om du håller det..) så förbrukar den ca 0.9/mil.
Vid stadskörning (Stockholm) förbrukar den dock ganska mycket (som väl de flesta gör..)
Vad gäller kvalité så håller den sig i samma klass med konkurrenterna. Jag har tidigare ägt både Audi och BMW.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack Patrik!

Det låter som den drar ~1dl/mil mer än vår V70 2.4T vilket får ju anses som försumbart i sammanhanget.

Mvh
Martin
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]