Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kvalar in lätt .... :D

Det var ju ca 15 grader, halv last i släpet och väldigt moderata backar och jag låg i 80 km/h när jag tangerade 100 grader i motorn.

Så vad hade hänt vid 30 grader, full last och en riktig backe med kan man ju undra.

Jag fattar ju i alla fall varför Volvo gått ned till 1600 kg på D3 2.0, den skulle väl totalsmälta om man körde denna kärran efter :shock:

Eller jag tänker på de som har trimmat sin D5a till 520 Nm, djävlar om man utnyttjar det vridet i en backe med släp då måste ju hela maskineriet totalhärdsmälta.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Per Nilsen skrev:Hei,
er det noen som kan si noe om hva slags OBD adapter jeg skal bruke for å måle temperaturen?
Om du har en Garmin navigator så kan du köpa tillbehöret Ecoroute HD. Du kan även köra med Ecoroute HD och en gratis Android-app som heter MY Mechanic från Garmin utan att behöva en Garmin-Navigator. Dock är gränssnittet mycket sämre på Android-appen. Eller så köper du en generell läsare och kör via I-phone eller Android.

Finns bla en gratis-app som heter Torque till Android. Testa den. Det kan du göra utan OBD-läsare Bara för att se hur den funkar. Om du kollar på min Garagetlänk nedan så har jag en liten film om Ecoroute HD. Tyvärr försvann ljudet men det går att se lite vad den klarar av.
Senast redigerad av 2 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
Per Nilsen skrev:Hei,
er det noen som kan si noe om hva slags OBD adapter jeg skal bruke for å måle temperaturen?
Lite OT: Här är en bild på min Garmin GPS med data från ecoRoute HD.

Bild

Kylvätsketempen visar 90 grC :D. ecoRoute är lite dyr men jag tycker presentationen på GPS:n är bra. Man kan välja mellan flera olika parametrar som ska visas. Bra att ha för att bl.a. övervaka kylvätsketempen. Det känns konstigt att ingen visning finns original. Trådskaparens svajande temperatur ökar mitt behov av att kunna se aktuellt värde.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, jag drar 1600-kilos husvagn och då är både temp och batteri-infon bra. Tyvärr saknar jag laddtryck (som man får in på dieslarna) men massflödet säger eg samma sak.

Från början skulle Ecoroute kunna stötta många fler parametrar och man skulle även kunna lägga in larmnivåer för olika parametrar men det skall ev komma i framtida firmware-releaser har jag läst någonstans på webben. Kanske får man också möjlighet att lägga upp egna PID:ar som ex etanolhalt, oljenivå, oljetryck etc vilket forumsmedlemen MattiasD skrivit om och att det skall kunna gå. iaf klarar en del appar (ex OBD-Scope till Symbian) detta.

Andra bra saker är att ku kan läsa av bilens felkoder och att du får bättre registrering av verklig förbrukning.
av EFI93
Har ingen modern telefon och mina Garmin är gjorda för bruk i skogen vad ska jag köpa för ODB läsare till min -08.
Är det någon som provat biltemas läsare ?? Bärbar dator det har jag!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Du skall kunna köpa vilken OBDII-läsare som helst. Det är samma standard på alla bilar sedan 1996. Sedan varierar det från bil till bil vilka parametrar du kan läsa av.

Notera att vissa OBDII-läsare bara är rena läsare, dvs har du laptop så behöver du programvara också. Enklast för dig borde vara en läsare med kabel som du ansluter direkt till datorn då det låter som du inte kommer att alltid vilja se det medan du kör? har dock ingen erfarenhet av Biltemas läsare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En ytterligare tanke om den höga tempen i D5an när man drar släp och farten inte är så hög att man har bra fartvind.

Mina tidgare dragbilar Audi, Toyota Supra, BMW 5a med V8a, Mercedes osv har haft "Riktig Kylfläkt" som drivs av fläktremmen och de har ju många födelar, där har tempen varit superstabil oavsett belastning och körförhållnade, den har parkerat på 90 och stannat där hela.

Min D5a har ju elfläktar räcker inte fartvinden går de väl inte igång innan 100 grader natar jag och därför går motorn så varmt hela tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EFI93 skrev:Har ingen modern telefon och mina Garmin är gjorda för bruk i skogen vad ska jag köpa för ODB läsare till min -08.
Är det någon som provat biltemas läsare ?? Bärbar dator det har jag!
180 kr donlgen jag använder funkar ju fint med din bärbara dator om du bara har Bluetooth i den. Om du inte har Bluetooth i din dataor kan du köpa denna bluetooth för 89 kr på biltema.

Bild
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]