Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoV70II
Detta står också i instruktionsboken:

Clean Zone Interior Package (CZIP)*
Detta tillval håller kupén ännu renare från
allergi- och astmaframkallande substanser.
För mer information om CZIP,se broschyren
som medföljer bilen vid köpet.

Kanske något att bläddra i.
av marcbe
dst02 skrev:Ja de har Jag förstått men varför startar den bara ibland trots dess krav uppfyllts?
Det finns ett time out krav som också behöver uppfyllas förutom yttertempen för att den skall gå igång.
Dvs det måste ha gått ett visst tag sen bilen användes/fläkten gick för att den skall dra igång annars har det inte hunnit bildas tillräckligt mycket "ångor" för att det skall vara ngn nytta att köra fläkten (ur ett Clean Zone Interior perspektiv).
Detta är för att spara livslängd på kupefläkten.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Snarare för att spara batteriet va??

Kupéfläkten går ju trots allt hela tiden när bilen är på, så att den skulle ta skada av att gå några sekunder extra lär ju göra varken till eller från i det stora hela!
av dst02
marcbe skrev:
dst02 skrev:Ja de har Jag förstått men varför startar den bara ibland trots dess krav uppfyllts?
Det finns ett time out krav som också behöver uppfyllas förutom yttertempen för att den skall gå igång.
Dvs det måste ha gått ett visst tag sen bilen användes/fläkten gick för att den skall dra igång annars har det inte hunnit bildas tillräckligt mycket "ångor" för att det skall vara ngn nytta att köra fläkten (ur ett Clean Zone Interior perspektiv).
Detta är för att spara livslängd på kupefläkten.

Tack, då vet jag :)
av D2-
Desmodue skrev:Jag skulle vilja ha kvar funktionen även efter fyra år. Skönt med ventilerat när man sätter sig om man nu, av olika anledningar, inte önskar öppna samtliga fönster.

Någon som vet om det går?
Slutar denna funktion verkligen efter efter fyra år?

Önskar man att funktionen skall finnas kvar ett tag till så kontaktar man sin återförsäljare, så tankar man ner mjukvara som håller denna funktion vid liv ett tag till!

Vet dock inte vad det är för pris på denna mjukvara... :???:

Funktionen från Volvo var att det skulle vara allergireducerande åtg, men i folkmun har det blivit en "bekvämlighetsfaktor" att det är svalare i bilen när man ska starta den! med andra ord; Volvo fick 2 flugor i en smäll!! :-)-)
av mikebike
dst02 skrev:Jag har aldrig märkt att kupen varken är svalare eller att de skulle lukta mindre nybil när fläkten jobbat en stund.
Nej, i regel hinner ju inte fläkten gå mer än max 20 sekunder innan man hunnit öppna bakluckan eller någon dörr.
av AndS
mikebike skrev:
dst02 skrev:Jag har aldrig märkt att kupen varken är svalare eller att de skulle lukta mindre nybil när fläkten jobbat en stund.
Nej, i regel hinner ju inte fläkten gå mer än max 20 sekunder innan man hunnit öppna bakluckan eller någon dörr.
Det är som Carman skrev tidigare att för att snabbt sänka tempen i bilen om det är varmt ute finns ju en annan funktion. Håll nere öppningsknappen i 3-4 sekunder så öppnar man alla rutorna.
Fläktfunktionen skulle inte stanna direkt när man öppnar dörren för att få någon effekt utan kanske snurra på i några minuter, den korta tid den snurrar tycker jag inte ger någon effekt då man inte står och väntar utan öppnar dörren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev: Håll nere öppningsknappen i 3-4 sekunder så öppnar man alla rutorna.
Japp, men för Astma/Pollenallergiker är det ju en Anti-Clean Zone Interior Package(CZIP) funktion nu i pollentider. :D

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]